• 1
  • 2
2025-05-13, 20:53
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Hej,

Jag har ett företag vi kan kalla "Cykel Borås". Det är ett enkelt företagsnamn som innehåller tjänst/vara och orten jag är verksam på. Namnet är registrerat på Bolagsverket. Ett annat företag, som är i samma bransch, använder mitt företagsnamn i en sidtitel. Jag ber dem ta bort detta då det är mitt och det skapar risk för förväxling. De vägrar och hävdar att det är generiskt och att de får använda det hur som helst för att det inte är ett registrerat varumärke hos PRV.

Vad ska man egentligen göra i den här situationen? Vill helst inte anlita en jurist men gör det om jag måste. Finns det någon alternativ väg att gå eller andra instanser för att få dem att sluta.
Citera
2025-05-13, 22:00
Medlem
auruns avatar
Har du inget varumärke kan du hävda att du var först. Om vi snackar tex domännamn eller reklamskyltar. Vad menar du med ”i en sidtitel” förresten? De kan nämna vilka företag de vill.
Citera
2025-05-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MATochLIVSMEDEL
Hej,

Jag har ett företag vi kan kalla "Cykel Borås". Det är ett enkelt företagsnamn som innehåller tjänst/vara och orten jag är verksam på. Namnet är registrerat på Bolagsverket. Ett annat företag, som är i samma bransch, använder mitt företagsnamn i en sidtitel. Jag ber dem ta bort detta då det är mitt och det skapar risk för förväxling. De vägrar och hävdar att det är generiskt och att de får använda det hur som helst för att det inte är ett registrerat varumärke hos PRV.

Vad ska man egentligen göra i den här situationen? Vill helst inte anlita en jurist men gör det om jag måste. Finns det någon alternativ väg att gå eller andra instanser för att få dem att sluta.

Antagligen är det som det säger - att det är så generiskt. Du kan liksom inte ta ensamrätt på att heta något med Cykel och Borås helt enkelt (vad skulle andra som håller på med Cyklar kalla sig annars?).

Att anlita en jurist är då antagligen slöseri med pengar.
Citera
2025-05-13, 23:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hej,

Det stämmer. Ditt varumärke har inte särskiljningsförmåga eftersom det beskriver vad ditt företag tillhandahåller i form av tjänst eller vara. Du får helt enkelt acceptera att andra näringsidkare använder samma generiska beskrivning.
Citera
2025-05-14, 07:11
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Har du inget varumärke kan du hävda att du var först. Om vi snackar tex domännamn eller reklamskyltar. Vad menar du med ”i en sidtitel” förresten? De kan nämna vilka företag de vill.

Alltså en titletag.
Citera
2025-05-14, 07:14
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Antagligen är det som det säger - att det är så generiskt. Du kan liksom inte ta ensamrätt på att heta något med Cykel och Borås helt enkelt (vad skulle andra som håller på med Cyklar kalla sig annars?).

Att anlita en jurist är då antagligen slöseri med pengar.

Man har ju ensamrätt till sitt företagsnamn enligt lag (2018:1653) om företagsnamn. Det finns ju många andra varianter man kan heta "Cykelverkstad Borås", "Cykelservice Borås" etc etc.
Citera
2025-05-14, 07:15
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det stämmer. Ditt varumärke har inte särskiljningsförmåga eftersom det beskriver vad ditt företag tillhandahåller i form av tjänst eller vara. Du får helt enkelt acceptera att andra näringsidkare använder samma generiska beskrivning.

Detta trots Lag (2018:1653) om företagsnamn där det står att man har ensamrätt till sitt företagsnamn?
Citera
2025-05-14, 15:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Detta trots Lag (2018:1653) om företagsnamn där det står att man har ensamrätt till sitt företagsnamn?
Du har rätt till ert företagsnamn men inte som varumärke.
Citera
2025-05-14, 16:58
Medlem
Citat:
Man har ju ensamrätt till sitt företagsnamn enligt lag (2018:1653) om företagsnamn. Det finns ju många andra varianter man kan heta "Cykelverkstad Borås", "Cykelservice Borås" etc etc.

Då har du varit lite otydlig med vad du menar med "sidotitel". För mig föreföll som du for efter att ingen djävel skall få heta något med "cykel" och "borås" vilket skulle utesluta ovanstående.

Vad gäller lagen du nämner så framgår även begränsningar av ensamrätten också. Bland annat den del som saknar särskiljningsförmåga vilket bör omfatta den del som är rent generisk. Ditt exempel så blir det nog så helt enkelt.
Citera
2025-05-14, 17:26
Medlem
Citat:
Hej,

Det är svårt om det är så generiskt.

Ett så simpelt namn som "Cykel Borås" har väldigt lite skydd.
Tveksamt om det ens borde gå att registrera. Så här säger lagen:

Ett företagsnamn får registreras endast om det kan särskilja innehavarens verksamhet från andras.

Vid bedömningen av om ett företagsnamn har särskiljningsförmåga ska hänsyn tas till den tid och omfattning som företagsnamnet har använts. Om företagsnamnet består enbart av en allmän benämning på verksamhetens art eller på en i verksamheten utbjuden vara eller tjänst eller om företagsnamnet utgörs enbart av ett allmänt använt ortsnamn eller liknande, ska företagsnamnet i och för sig inte anses ha särskiljningsförmåga.

Ditt exempel är exakt det, allmän benämning på verksamhetens art och ett allmänt ortsnamn.

Vidare har du den har delen av lagen:
5 § Ensamrätten till ett näringskännetecken ger inte något självständigt skydd för en del av kännetecknet som saknar särskiljningsförmåga.

Ensamrätten till ett näringskännetecken hindrar inte att någon annan, när det sker i enlighet med god affärssed, i näringsverksamhet använder
1. sitt personnamn eller sin adress,
2. uppgifter om verksamhetens art eller uppgifter om en i verksamheten utbjuden varas eller tjänsts art, kvalitet, kvantitet, avsedda användning, värde, geografiska ursprung eller andra egenskaper eller tidpunkten för när varan är framställd eller tjänsten är utförd, eller
3. ett allmänt använt ortsnamn.

Så om du heter "Cykel Borås" torde det vara fullt lagligt att heta t.ex. "Anderssons Cykel Borås".
eftersom det inte är exakt samma och eftersom "Cykel Borås" är uppgift om verksamhetens art och ortsnamn och som saknar särskiljningsförmåga.
Citera
2025-05-14, 18:48
Medlem
Snicksnackarens avatar
Du kan registrera varumärket
Om ditt varumärke är väl etablerat på orten, samt att det kan påvisas risk för förväxling.

Om det andra företaget heter

RAINERS
Cykel Borås

och du heter

Cykel Borås

Då är det ingen risk för förväxling

Registrera i stället

FB-MUPPENS
Cykel Borås

Hur länge har du drivit detta företag med detta namn?
Citera
2025-05-14, 20:26
Medlem
MATochLIVSMEDELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Du har rätt till ert företagsnamn men inte som varumärke.

Ja, och det innebär väl att andra inte får använda ens företagsnamn? Särskilt om det finns risk förförväxling.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in