• 1
  • 2
2025-05-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
ja det är ju allmänt känt att vi som lever bekväma liv med troligtvis för mycket stimuli får depressioner.
(...........)

Det gäller i så fall mycket stimuli, men inte rätt sorts stimuli.

Och vad just du behöver kommer du ju känna när rätt sorts stimuli finns i din vardag och når din hjärna och när hjärnan är nöjd och klar med den nivån, kommer den kräva högre nivå.

Depression är ett modernt ord för tillståndet att hjärnan visar tecken på att hjärnbäraren behöver förändra och förbättra vardagen och varje nytt framsteg inom rätt sorts stimuli bjuder på välmående och håller depression borta.

Att fortsätta en icke tillräckligt stimulerande vardag, fast med psykofarmaka är inte bra för människan eller miljön, men däremot för de som har aktier i läkemedelsbolagen.
Senast redigerad av StartGenealogy 2025-05-14 kl. 20:47.
Citera
2025-05-14, 22:40
Medlem
Citat:
Tack intressant! Precis detta var min farhåga. Tvärtemot vissa så ser jag inget problem med att äta ett piller om det positiva överväger det negativa. Det har ju skrivits en hel del om att placebo eller lite motion ska ha minst lika positiv effekt på lätta depressionen som SSRI. Bra med motvikt och skepsis mot läkemedelslobbyn, helt klart, men jag tycker mig uppleva effekterna av 10 mg Escitalopram, dels att det kapar topparna på de små glädjevågor man man brukar få och dels att jag aldrig sjunker till botten vid tuffare motgångar. Och det jag upplever nu, fick igår rejäl slant på försäkringen för ärr från olycka och kunde inte vara mer opåverkad av detta, helt neutral bara.

Men jag ska testa ett tag till utan och självklart meddela i tråden oavsett utgång.

Jacket, jag antar att insättningen var lika dryg som vanligt eller gick det snabbare /smidigare med insättning?

Min psykiater nämnde Voxra, kanske ska testa den istället.
Träning gäller nog bara till en viss nivå, visst tränar du inte öht så är bra att börja där. Själv blir det några mils löpning och tre-fyra gympass i veckan. Något jag gjort regelbundet de senaste 10 åren.

Precis som du säger så tar cymbaltan (snri) bort både topparna och dalarna, så länge fördelarna övervinner de negativa så kör på! Min förhoppning är nu att kunna få topparna men även kunna tackla dalarna (som jag då inte kunde innan tabletterna)

Sist jag gick på cymbaltan igen var insättningen överjävlig men som tur var kort. Som en veckas hård influensa.

Gällande Voxra, hör med chatgpt först och diskutera de svaren med psykiatern. Min lärdom kring dessa saker är att chatgpt är mkt mer kunnig än genomsnittsdoktorn
Senast redigerad av jacketpacket 2025-05-14 kl. 22:46.
Citera
2025-05-15, 07:15
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Träning gäller nog bara till en viss nivå, visst tränar du inte öht så är bra att börja där. Själv blir det några mils löpning och tre-fyra gympass i veckan. Något jag gjort regelbundet de senaste 10 åren.

Precis som du säger så tar cymbaltan (snri) bort både topparna och dalarna, så länge fördelarna övervinner de negativa så kör på! Min förhoppning är nu att kunna få topparna men även kunna tackla dalarna (som jag då inte kunde innan tabletterna)

Sist jag gick på cymbaltan igen var insättningen överjävlig men som tur var kort. Som en veckas hård influensa.

Gällande Voxra, hör med chatgpt först och diskutera de svaren med psykiatern. Min lärdom kring dessa saker är att chatgpt är mkt mer kunnig än genomsnittsdoktorn
Aha va smart, att jag inte tänkt på det! Superbra tips!
Citera
2025-05-15, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Det gäller i så fall mycket stimuli, men inte rätt sorts stimuli.

Och vad just du behöver kommer du ju känna när rätt sorts stimuli finns i din vardag och når din hjärna och när hjärnan är nöjd och klar med den nivån, kommer den kräva högre nivå.

Depression är ett modernt ord för tillståndet att hjärnan visar tecken på att hjärnbäraren behöver förändra och förbättra vardagen och varje nytt framsteg inom rätt sorts stimuli bjuder på välmående och håller depression borta.

Att fortsätta en icke tillräckligt stimulerande vardag, fast med psykofarmaka är inte bra för människan eller miljön, men däremot för de som har aktier i läkemedelsbolagen.
Det där berättade min mamma för mig när jag var åtta. Jag låg i soffan och Språka På Serbokratiska visades på tv när jag sa att jag hade tråkigt.
Citera
2025-05-15, 09:48
Medlem
Citat:
Det där berättade min mamma för mig när jag var åtta. Jag låg i soffan och Språka På Serbokratiska visades på tv när jag sa att jag hade tråkigt.

Så där har du ju svaret, du hade alltså tråkiga stunder som barn, så svaret är däri, att du tillåter dig både som barn och som vuxen att bli uttråkad av din vardag och då är ju det självklara svaret på det beteendet; dämpade känslor dvs att depression kommer och vissa tar psykofarmaka istället för att öka rätts sorts stimuli för just sin egen personlighet.
Citera
2025-05-15, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Så där har du ju svaret, du hade alltså tråkiga stunder som barn, så svaret är däri, att du tillåter dig både som barn och som vuxen att bli uttråkad av din vardag och då är ju det självklara svaret på det beteendet; dämpade känslor dvs att depression kommer och vissa tar psykofarmaka istället för att öka rätts sorts stimuli för just sin egen personlighet.
Men du har inte jävla aning om vad du skriver. Sluta ge idiotiska råd till andra på internet, som dessutom inte har efterfrågat detta. Det är uppenbart att du har en extremt förenklad syn på depressioner. Du kan inte generalisera som du gör om du inte villl verka självcentrerad och allmänt korkad.

Googla ”killgissa”, tror det kan hjälpa just din personlighet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in