• 1
  • 2
2025-05-13, 20:29
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Hej,

Jag slutade med escitalopram (10mg) för ca 2 månader sedan, då jag åt den sista 2.5 mg tabletten. Hade alltså trappat ut ganska långsamt under kanske 3 månader. På slutet åt jag alltså en halv 5 mg sporadiskt när jag kände vad jag trodde var utsättningssymptom.

Har haft 10 mg i ca 3 års tid.

Det enda utsättningssymptom jag upplevde var diffusa pirrningar i fötter, dvs inget försämrat mående, snarare tvärtom faktiskt, kände mig gladare, om något.

Nu senaste veckorna känns det som jag håller på att åka in i en lätt depression. Helt enkelt svårt att glädjas åt det saker jag brukar uppskatta, känner igen detta från tidigare episoder.

Om detta var återfall i ev kronisk depression som escitalopramen har maskerat, borde det inte visa sig tidigare? Försökt läsa på nätet och det beskrivs oftast att kronisk depression visar sitt tryne redan veckor efter, eller rentav under, nedtrappning av medicinen.

Tack tack!
Citera
2025-05-13, 20:53
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Hej,

Jag slutade med escitalopram (10mg) för ca 2 månader sedan, då jag åt den sista 2.5 mg tabletten. Hade alltså trappat ut ganska långsamt under kanske 3 månader. På slutet åt jag alltså en halv 5 mg sporadiskt när jag kände vad jag trodde var utsättningssymptom.

Har haft 10 mg i ca 3 års tid.

Det enda utsättningssymptom jag upplevde var diffusa pirrningar i fötter, dvs inget försämrat mående, snarare tvärtom faktiskt, kände mig gladare, om något.

Nu senaste veckorna känns det som jag håller på att åka in i en lätt depression. Helt enkelt svårt att glädjas åt det saker jag brukar uppskatta, känner igen detta från tidigare episoder.

Om detta var återfall i ev kronisk depression som escitalopramen har maskerat, borde det inte visa sig tidigare? Försökt läsa på nätet och det beskrivs oftast att kronisk depression visar sitt tryne redan veckor efter, eller rentav under, nedtrappning av medicinen.

Tack tack!
Tränar du något? Hur sover du? Det går att häva en del symptom med konditionsträning
Citera
2025-05-13, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Tränar du något? Hur sover du? Det går att häva en del symptom med konditionsträning
Sover bra, tränar för lite. Det skulle säkert vara bra med mer motion, cykelpendlar till jobbet 4x2 km.

Var mest nyfiken på vad det där medicinerna gör och inte gör.

Det hör ju lite till saken, var med om en trafikolycka för tre år sen och krossade ena knäskålen. Det tråkiga är att jag aldrig kan springa igen, det är ju lite deppigt. Löprundor löser ju det mesta.
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2025-05-13 kl. 20:59.
Citera
2025-05-13, 21:44
Medlem
pn222jws avatar
Testa johannesörtte - det kan hjälpa och finns i alla hälsokostbutiker.
Citera
2025-05-14, 00:05
Medlem
Det kan vara en del av återhämtningen, vissa symtom sitter i längre. Det kan då uppfattas som att man har återfallit till det ursprungliga tillståndet för vilket man har tagit medicinen. Så ge det lite tid, så mår du förhoppningsvis lite bättre framöver.
Senast redigerad av Newton555 2025-05-14 kl. 00:10.
Citera
2025-05-14, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Testa johannesörtte - det kan hjälpa och finns i alla hälsokostbutiker.
Jasså? Där ser man. Tack för tips.

Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det kan vara en del av återhämtningen, vissa symtom sitter i längre. Det kan då uppfattas som att man har återfallit till det ursprungliga tillståndet för vilket man har tagit medicinen. Så ge det lite tid, så mår du förhoppningsvis lite bättre framöver.
Fast borde det inte visa sig i samband med utsättning då?
Citera
2025-05-14, 07:41
Medlem
StartGenealogys avatar
Du är troligtvis understimulerad och det är det som felaktigt kallas depression, det är bara att din hjärna visar att den är uttråkad och kräver mer stimulans från nya mentala aktiviteter, att din hjärna inte nöjer sig med den stimuli du har nu.
Din hjärna behöver nya utmaningar och de utmaningarna kommer ge dig bra tankar som i sig direkt skapar känslor av glädje till dig igen. Och förutsatt att du äter ordentligt, sover bra och undviker all form av psykofarmaka.
Senast redigerad av StartGenealogy 2025-05-14 kl. 07:46.
Citera
2025-05-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StartGenealogy
Du är troligtvis understimulerad och det är det som felaktigt kallas depression, det är bara att din hjärna visar att den är uttråkad och kräver mer stimulans från nya mentala aktiviteter, att din hjärna inte nöjer sig med den stimuli du har nu.
Din hjärna behöver nya utmaningar och de utmaningarna kommer ge dig bra tankar som i sig direkt skapar känslor av glädje till dig igen. Och förutsatt att du äter ordentligt, sover bra och undviker all form av psykofarmaka.
ja det är ju allmänt känt att vi som lever bekväma liv med troligtvis för mycket stimuli får depressioner.

Att avfärda alla psykofarmaka är korkat, även om det klokt att vara skeptisk mot läkemedelsindustrin.

Jag är övertygad om att min lilla depression lättar av sig självt, utan att jag får reda på vad som var orsaken och det var alltså inte det min fråga handlade om.
Citera
2025-05-14, 12:27
Medlem
Sist när jag slutade med cymbalta tog det 4-5 mån så var jag tyvärr så nere igen att jag var tvungen att börja igen.

Utsättningen i sig var förvånansvärt lätt. Men tyvärr var jag ju tvungen att börja igen då efter 5-6 mån.

Har kört på i typ 2 år till nu och varit helt symptomfri sedan jag gick på igen. Ska faktiskt testa att gå av igen, så hittar du något som funkar för dig att inte långsiktigt falla tillbaka får du gärna uppdatera här.
Citera
2025-05-14, 12:47
Medlem
Citat:
Jasså? Där ser man. Tack för tips.

Det ska du nog undvika. Så här skriver ChatGPT:
Viktigt att undvika:
• Johannesört – krockar med många mediciner (inkl. Cymbalta), kan skapa farliga interaktioner.
Citera
2025-05-14, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Sist när jag slutade med cymbalta tog det 4-5 mån så var jag tyvärr så nere igen att jag var tvungen att börja igen.

Utsättningen i sig var förvånansvärt lätt. Men tyvärr var jag ju tvungen att börja igen då efter 5-6 mån.

Har kört på i typ 2 år till nu och varit helt symptomfri sedan jag gick på igen. Ska faktiskt testa att gå av igen, så hittar du något som funkar för dig att inte långsiktigt falla tillbaka får du gärna uppdatera här.
Tack intressant! Precis detta var min farhåga. Tvärtemot vissa så ser jag inget problem med att äta ett piller om det positiva överväger det negativa. Det har ju skrivits en hel del om att placebo eller lite motion ska ha minst lika positiv effekt på lätta depressionen som SSRI. Bra med motvikt och skepsis mot läkemedelslobbyn, helt klart, men jag tycker mig uppleva effekterna av 10 mg Escitalopram, dels att det kapar topparna på de små glädjevågor man man brukar få och dels att jag aldrig sjunker till botten vid tuffare motgångar. Och det jag upplever nu, fick igår rejäl slant på försäkringen för ärr från olycka och kunde inte vara mer opåverkad av detta, helt neutral bara.

Men jag ska testa ett tag till utan och självklart meddela i tråden oavsett utgång.

Jacket, jag antar att insättningen var lika dryg som vanligt eller gick det snabbare /smidigare med insättning?

Min psykiater nämnde Voxra, kanske ska testa den istället.
Senast redigerad av LudvigSigurdDavid 2025-05-14 kl. 13:52.
Citera
2025-05-14, 15:00
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Tack intressant! Precis detta var min farhåga. Tvärtemot vissa så ser jag inget problem med att äta ett piller om det positiva överväger det negativa. Det har ju skrivits en hel del om att placebo eller lite motion ska ha minst lika positiv effekt på lätta depressionen som SSRI. Bra med motvikt och skepsis mot läkemedelslobbyn, helt klart, men jag tycker mig uppleva effekterna av 10 mg Escitalopram, dels att det kapar topparna på de små glädjevågor man man brukar få och dels att jag aldrig sjunker till botten vid tuffare motgångar. Och det jag upplever nu, fick igår rejäl slant på försäkringen för ärr från olycka och kunde inte vara mer opåverkad av detta, helt neutral bara.

Men jag ska testa ett tag till utan och självklart meddela i tråden oavsett utgång.

Jacket, jag antar att insättningen var lika dryg som vanligt eller gick det snabbare /smidigare med insättning?

Min psykiater nämnde Voxra, kanske ska testa den istället.

Jag är bipolär och får dippar även när jag äter medicin.det som hjälper mig upp ur dipparna är seriös konditionsträning.
Det tar emot som fan ibland,men mår alltid bättre.
När jag får upp flåset så räcker det med en timmas cykling i raskt tempo fyra ggr i veckan.
Nu skrev jag nått liknande högre upp och kanske verkar tjatig 😄
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in