2025-05-13, 12:33
Medlem
Folk sger att man ska ska jobb p landsbygden osv fr det r hgre chans efter studier att hitta jobb.

Men sg att du som Gteborgare sker jobb i Smland och hittar jobb i ngon halvstor kommun med 15.000 tusen invnare.

Hur lser man det praktiska d? Kommunen kommer sga men du bor ju fr lngt bort fr att pendla?

Hur hittar man bostad p 1 mnad d?

Tack fr hjlp, tnker nmligen p alla unga akademiker som kommer ut och ska hitta jobb, de vill men de r trgt p bostadsmarknaden
Citera
2025-05-13, 12:36
Vi bor i Flen vilket fr rknas som en liten stad med 15.500 inv. Jag ppnade egen firma genom en hrsalong. Man kan permanenta och frga tom knshret om man betalar.
Citera
2025-05-13, 12:38
Jag tror det r lika svrt eller ltt att hitta jobb oavsett var du sker. r du nyutbildad inom vissa yrken r du som regel inte speciellt intressant fr arbetsgivarna idag. Det saknas erfarenhet osv.! Man kan hamna i ett s.k. "Moment 22".
Citera
2025-05-13, 12:45
Medlem
grungewhores avatar
Jag har bott i smstder, men flyttade dit nr jag hade inkomst som ej var platsberoende. Det ger en tid att assimileras in och ska jobb p plats nr man vill.

Nu vet jag ju inte vad det r fr typ av jobb du sker, men att frklara lget fr den man sker hos kan ju vara vettigt.
Citera
2025-05-13, 12:48
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Folk sger att man ska ska jobb p landsbygden osv fr det r hgre chans efter studier att hitta jobb.

Men sg att du som Gteborgare sker jobb i Smland och hittar jobb i ngon halvstor kommun med 15.000 tusen invnare.

Hur lser man det praktiska d? Kommunen kommer sga men du bor ju fr lngt bort fr att pendla?

Tack fr hjlp, tnker nmligen p alla unga akademiker som kommer ut och ska hitta jobb, de vill men de r trgt p bostadsmarknaden

1. I sm kommuner r det ltt att lsa boende.
2. Sm kommuner har svrt att rekrytera personer med rtt kompetens och kommer drfr inte tjafsa fr mycket om de faktiskt fr in en anskan frn en vettig med relevant erfarenhet.
Citera
2025-05-13, 13:38
Medlem
Vilken kommun med 15 000 invnare kan man inte hitta tminstone provisorisk bostad i p under en timme?
Citera
2025-05-13, 14:09
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Tror inte det har ngon betydelse var man sker jobb. Det r lika hopplst att f jobb i sm stder som stora stder. Bor i en liten stad som ligger rtt nra flera strre stder, man kan pendla. Alla slss om samma jobb oavsett vad och var man sker. Det r tufft oavsett. r man desperat fr man ska i hela Sverige och vara redo att flytta och ven ta upp det i anskan.

Angende bostad r det inte ltt att f en bostad hipp som happ heller bara fr att det r en mindre stad. ven sm stder har ksystem om man ska hyra en bostad. Vill man ha bostad snabbt fr man vnda sig till privata vrdar och hoppas de anvnder sig av frst till kvarn. Men inte mnga anvnder det lngre. S det kan ta mnga mnader ven i en liten stad att f en bostad. Bostadsrtter kommer inte ofta, s dr fr man ocks troligtvis vnta.
Citera
2025-05-13, 14:17
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jinniea
Vi bor i Flen vilket fr rknas som en liten stad med 15.500 inv. Jag ppnade egen firma genom en hrsalong. Man kan permanenta och frga tom knshret om man betalar.

Vad roligt att jag ppnade just denna trd, bor ocks ngonstans i Flens kommun
Ja, kommunen som helhet har ju strax ver 15.500 invnare. Flen har 6000 ngonting...

Att ppna eget r ju en lsning om man vgar satsa p det i en liten stad. Och vgar ge det lite tid.
Citera
2025-05-13, 17:33
Avstngd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt

Man ringer runt till alla lokala hyresbolag och frgar om de har ett boende. Det gller att bde ska upp kommunala som privata hyresvrdar i detta lge.
Kanske ven airbnb kan funka.

Nr jag flyttade fr nstan 25 r sen till en liten hla s gick jag till det kommunala hyresvrden och de hade en lgenhet som passade oss. Andra gngen sju r senare nr vi flyttade till en lite strre ort s hittade jag en privat hyresvrd via ngon bostadssajt.

Tipset r att om du fr nej p frsta stllet s frga grna om tips p andra som kanske har ngot. En hyresvrd har ofta koll p sina kollegor i branschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in