• 5
  • 6
2025-05-14, 23:47
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangeCrush
Automatkarbiner var också väldigt sällsynta 1939 eftersom dom inte fanns.

Dumheter!! Dom fanns visst det!!

Den sovjetiska AVS 36an var med redan vid uppdelningen av Polen mellan Hitler och Stalin 1939.

Här: https://en.wikipedia.org/wiki/AVS-36
Citera
2025-05-20, 00:25
Medlem
Knivur-273s avatar
När jag gjorde lumpen var det endast officerare som hade pistol.
Den var dock ganska dålig, för den tålde inte tillräckligt många skott med m/45 B för den var svag i stålet. Pistol m/40, nästan en kopia av Lahti, som hade mycket bättre kvalitet.

Problemet var att ammunitionen som av vissa felaktigt sades ha varit för stark, hade för hård mantel, så att gastrycket blev för högt vid avfyrningen.

Då var 1903 Browning bättre, kallad 9mm / 07, för den gick inte sönder. Något svagare, men väldigt enkel att hantera och driftsäker.

Jag har avfyrat ett antal skott m/39 B I Browning m/1903 av äkta Belgisk tillverkning, som ansågs vara långt bättre än Husqvarna, men det kan jag ej förorda, För skottet kan tända utan att patronbottnen ligger an mot manteln baktill, vilket kan leda till patronsprängning och tråkigheter i ögat, och så är skottet något för starkt för en pistol utan låsning mellan mantel och pipa. En Blow-back konstruktion således, God för den något svagare 9mm Browning Long dock. Extremt driftsäker.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-20 kl. 00:45.
Citera
2025-05-20, 00:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag tror också att dom får mer respekt .
Visar vem som bestämmer .

Det var väl samma med revärer?
(Adidas har ju revärer, ändå så är det ju inte militärt. Förutom "adidas-riddare då).)
https://en.wikipedia.org/wiki/Lampasse
Citera
2025-05-20, 00:54
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag håller med, alla borde bära en automatkarbin.
AK-5 är så mycket lättare och med vikbar stock... Som en leksak jämfört med en klumpig men dock långt kraftfullare AK-4 på betongväggar, skottsäkra västar eller långt håll.

När jag lämnade tillbaka min AK-4, så var jag nog bäst i klassen, för jag hade (förbjudet) diskat den med en borstviskare och diskmedel i pissrännan med mycket hett vatten. Pipan hade jag fettat in ett par dagar före och dragit bakifrån och fettat in den igen och dragit den bakifrån igen många gånger, så att den var helt spegelblank.

Vapenteknikern stoppade in fingret i lådan, inget smuts. Torrt som musen på en gammal kärring. Tittade i pipmikroskopet och glodde på mig med en märklig blick. OK, fetta in och lämna in.

Som hade den aldrig varit avfyrad, haha.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-20 kl. 01:12.
Citera
2025-05-22, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Dumheter!! Dom fanns visst det!!

Den sovjetiska AVS 36an var med redan vid uppdelningen av Polen mellan Hitler och Stalin 1939.

Här: https://en.wikipedia.org/wiki/AVS-36

Du har länkat till ett automatgevär, inte en automatkarbin.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in