• 1
  • 2
2025-05-12, 22:29
Medlem
CharlieMartels avatar
Hur allvarligt är detta? Borde inte Sverige stämma i bäcken och åberopa artikel 5? Samma skeende som när Ryssland tvingades ingripa i Ukraina. Eller känner sig finländarna, som en del menar, så miserabla att en invasion skulle göra dem lyckligare?

Citat:
Why is Putin massing troops on the border of Finland? Military build-up similar to the prelude to Ukraine war sparks alarm in NATO
https://www.dailymail.co.uk/news/art...aring-WW3.html
Senast redigerad av CharlieMartel 2025-05-12 kl. 23:17.
Citera
2025-05-12, 22:34
Medlem
pn222jws avatar
Jag har hört av en finsk vän att det finns flera asfalterade vägar (från 1970-talet) mitt i ryska ödemarken som leder fram till gränsen till Finland.
Citera
2025-05-12, 22:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Jag har hört av en finsk vän att det finns flera asfalterade vägar (från 1970-talet) mitt i ryska ödemarken som leder fram till gränsen till Finland.

Enda sättet hålla Ryssland stången verkar att för all framtid se till de lever i misär. När de kaxar till sig blir de en risk för omvärlden. .
Citera
2025-05-12, 22:56
Medlem
kalkryggars avatar
Man får dock förmoda att det är en rejäl skillnad då Finland är medlemmar i NATO. Det ska jävligt mycket till innan ryzzen vågar sig på att peta på den gränsen.

Just nu också så är det bara för att visa musklerna. Men det fungerar ju inte ändå eftersom alla vet att massmördaren och diktatorn Putin är på ruinens brant. Hans land är snart pank som en romsk tiggare utanför Hemköp. Han har absolut inga möjligheter att dra igång ytterligare ett krig nu när Zelensky snart pissar rätt i munnen på honom.

Skulle han då dessutom kriga mot NATO? Det finns ingen som är rädd på riktigt för det. Det enda alla vanliga människor är lite rädda för både ryska och icke-ryska människor. Att han i panik som någon sista andning ska börja skicka kärnvapen kors å tvärs.

Men va fan. Låt rövhålet skicka sina äckliga kärnvapen. Sannolikt så kommer många miljoner människor i världen att överleva. Då får alla som överlever en fin chans att bygga en ny värld för människan. Tror jag ärligt skulle vara det bästa för mänskligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Samma skeende som när Ryssland tvingades ingripa i Ukraina enligt Daily Mail.

Varför fulciterar du att DM skulle skrivet på det viset när de inte har gjort det? Ditt startinlägg blir som typiskt fake news enligt propagandamodell.
Citera
2025-05-12, 22:59
Medlem
Onanikrems avatar
Rysarna klarar inte ett två/flerfrontskrig. Om och när Ukraina fallit kan vi börja oroa oss. Tror inte Finland är de första de går på då heller. Baltländerna ligger sämre till med Königsberg i mitten.
Citera
2025-05-12, 23:01
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Hur allvarligt är detta? Borde inte Sverige stämma i bäcken och åberopa artikel 5? Samma skeende som när Ryssland tvingades ingripa i Ukraina enligt Daily Mail. Eller är finländarna, som en del menar, så miserabla att en invasion vore en förbättring för dem?

Hur allvarligt?

Du tror alltså att Ryssland ens skulle ha i tanken att invadera Finland i dagsläget? 😅

På riktigt? Nu? Finland?

Hahaha, dem kan ju inte ens hantera Ukraina, skulle dem då samtidigt invadera Finland och alltså ge sig in i ett krig med NATO tror du?

Finnarna skulle vara dem miserabla tänker du? 😂

Det blir inget Elitlopp för dig, du har inte alla hästar hemma
Citera
2025-05-12, 23:04
Medlem
CharlieMartels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Varför fulciterar du att DM skulle skrivet på det viset när de inte har gjort det? Ditt startinlägg blir som typiskt fake news enligt propagandamodell.
Inget citerat men borttaget nu för att undvika vidare missförstånd.
Citera
2025-05-12, 23:27
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Kul att flashbacks rysshatare nr 1 och mest intelligenta postare sprider djuplodande analys och perspektiv. Och intressant att zz finns kvar i din stavningskontroll.

Vad är det för trams? Jag hatar absolut inte några ryssar. Fula metoder använder du fortfarande ser jag.

Dock är jag väl en av de intelligentaste på FB så det har du rätt i. Förmodligen den intelligentaste.

Jag tycker synd om ryssarna som pressas hårt av massmördaren och diktatorn Putin. De ville aldrig ha kriget mot Ukraina.

Men hade du något konkret att komma med eller diggar du den osköna krigshetsen Ryzzland håller på med mot Finland? Vad fan har finnarna gjort ryzzen nu då?

Alla vet ju att det är sista andningen för massmördaren och diktatorn Putin nu när hans land snart är bankrutt. Givetvis tycker man synd om den ryska befolkningen som får lida. Men snart är det över och med lite tur så kan det ryska folket kanske göra revolution och frakta över massmördaren och diktatorn Putin till hans krigsrättegång.

Då kommer givetvis inte att bli något krig mot Finland och NATO.

Men du hade inga argument eller så? Ditt inlägg lyckades bara innehålla lögner om mig? Starkt jobbat.
Citera
2025-05-13, 01:55
Medlem
Sasha08s avatar
Finnarna gav ett bra motstånd under kriget med Sovjet och då var finnarna själva, nu har dom Nato i ryggen! Ryssen måste vara förvirrad om han tror det är en bra idé att ta Finland
Citera
2025-05-13, 07:35
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Hur allvarligt är detta? Borde inte Sverige stämma i bäcken och åberopa artikel 5? Samma skeende som när Ryssland tvingades ingripa i Ukraina. Eller känner sig finländarna, som en del menar, så miserabla att en invasion skulle göra dem lyckligare?

När en ryss (som du) varnar för något och vill att det ska bli känt så kan man vara lugn. Alltså är det bara ryssen som ryssar sig, inget att oroa sig för.
Citera
2025-05-13, 07:47
Medlem
Om jag tolkar det rätt har man börjat renovera byggnader och även börjat återanvända uppställningsplatser där utrustning från sovjet-tiden stått (men på senare år skickats till Ukraina).
Jaha? Utgör det någon form av hot?

Dessutom cirkulerar bilder på 4 (!) helikoptrar som stationerats där.
Orsaken till detta (och övriga aktiviteter) torde väl vara att man är rädd för ukrainska attacker, som nu når ända fram till Leningrad (eller åtminstone till hamnen Urs Luga). Helikoptrar är en bristvara och har väl placerats där för att man tror att Ukraina ännu inte når så långt. Kanske ställer man upp annan materiel där av samma anledning, dvs att det finns asfalterad väg ända dit bort. Norr om detta finns bara en enda (delvis) asfalterad väg, E105, som leder till Murmansk. Bombar man sönder den går det inte längre att transportera hem utrustningen.

Men någon trupp är det väl inte tal om just nu?
Citera
2025-05-13, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw

Det vore ju fascinerande med tanke på att Ryssland inte kan underhålla sina riktiga vägar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in