2025-05-12, 09:39
Medlem
Hej! Jag har några frågor till er som jobbat eller jobbar som beläggningsarbetare. Som jag förstår det så är man ofta ledig 3-4 månader på vintern, men jobbar resten av tiden.

* Vad är vanliga arbetstider? är det 7-16?
* Vad tjänar man?
* De månaderna ni inte jobbar, vad tjänar ni då? Stämplar ni?
* Om man är ledig på vintern, då har ni ingen annan semester väl? Dvs ni kan inte vara lediga på sommaren?
* Hur är arbetet? Tungt? Slitet efter ett tag?
* Ser att man går sidan om i hörlurar, får man lyssna på poddar osv då?

Tacksam om någon som har kunskap skulle vilja svara.
Citera
2025-05-12, 10:50
Medlem
HAhaas avatar
Arbetstiderna är 7-16 men det varierar beroende på vilket slags "arbetslag" du jobbar i. Det finns spriderlag som åker omkring och gör mycket asfaltering förhand. Eller de lagen som gör större vägar mm.
Det blir automatiskt mycket övertid. Tänk att på att månaderna på vintern ska vara intjänande under månaderna som vädret är bra. Oftast brukar vi har jobbat in de timmarna i höst. Efter det får man extra mycket betalt för övertiden så det är där man tjänar gott om cash.
Vi har 3veckors semester på sommaren.
Det är vanlig grundlön på vintern.
Det är ett tungt och slitit jobb, efter en dag på 10-12h är man ganska mör och somna gott. Men visst kommer dagar man slutar kl 1600. Vissa dagar kanske det ösregnar då får man också pausa.
Hörlurar används för att kommunicera med varandra och skydda skötseln. Får inte lyssna på poddradio eller något sånt.
Citera
2025-05-12, 13:54
Medlem
Tusen tack för jättebra svar! Jag har några följdfrågor:

* Förstår att man är mör efter jobbat så länge, men vilken del i kroppen är det som det slits på mest? Axlar? Nacke? Rygg? Jag är i bra fysisk form och tränar 5-6 dagar i veckan, men har en axel som är lite halvkass nämligen.
* Vanlig grundlön ligger på runt 38 000 kr? Hur mycket tjänar ni de övriga månaderna? Vad blir det cirka under ett "vanligt" år?
* Alltid måndag till fredag, eller jobbar ni även helger?

Tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av HAhaa
Arbetstiderna är 7-16 men det varierar beroende på vilket slags "arbetslag" du jobbar i. Det finns spriderlag som åker omkring och gör mycket asfaltering förhand. Eller de lagen som gör större vägar mm.
Det blir automatiskt mycket övertid. Tänk att på att månaderna på vintern ska vara intjänande under månaderna som vädret är bra. Oftast brukar vi har jobbat in de timmarna i höst. Efter det får man extra mycket betalt för övertiden så det är där man tjänar gott om cash.
Det är ett tungt och slitit jobb, efter en dag på 10-12h är man ganska mör och somna gott. Men visst kommer dagar man slutar kl 1600. Vissa dagar kanske det ösregnar då får man också pausa.
Hörlurar används för att kommunicera med varandra och skydda skötseln. Får inte lyssna på poddradio eller något sånt.
Citera
2025-05-12, 13:58
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Flaggvakterna som finns på dom flesta större asfaltjobben - Har dom samma betalt som dom som
kör asfaltläggare, vält, sopmaskin ?
Citera
2025-05-13, 07:11
Medlem
HAhaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Flaggvakterna som finns på dom flesta större asfaltjobben - Har dom samma betalt som dom som
kör asfaltläggare, vält, sopmaskin ?
Ibland har vi företag som enbart jobbar som flaggvakter och sköter den delen. De har något mindre i lön vad jag vet. Ibland sköter vi det själva och då är det samma lön såklart.
Citera
2025-05-13, 07:23
Medlem
HAhaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrossFitSwede
Tusen tack för jättebra svar! Jag har några följdfrågor:

* Förstår att man är mör efter jobbat så länge, men vilken del i kroppen är det som det slits på mest? Axlar? Nacke? Rygg? Jag är i bra fysisk form och tränar 5-6 dagar i veckan, men har en axel som är lite halvkass nämligen.
* Vanlig grundlön ligger på runt 38 000 kr? Hur mycket tjänar ni de övriga månaderna? Vad blir det cirka under ett "vanligt" år?
* Alltid måndag till fredag, eller jobbar ni även helger?

Tack så mycket!
Det är ju mest axlar som får jobba mycket. Blir det mycket stående typ flaggvakter brukar det kännas i min rygg av det statiska jobbet att bara stå. Olika för alla.
Beror på hur kass din axel är men generellt hade jag inte oroat mig att det är för tungt.
Grundlön runt 36000.
Jag snittade strax över 550 000 förra året. Så snitt strax över 45 000/månad. Det är inklusive all övertidsarbete.
Beror på jobben men räkna med att helger kommer det bli och nattjobb. Blir runt 300-400h övertidstimmar per år. Lite blandat med vanlig övertid/nattjobb/helger.
Grundlönen är ju inte jättehög så det måste bli mycket övertid om du ska tjäna bra.
Citera
2025-05-13, 10:54
Medlem
Tack så jättemycket för bra svar!

Citat:
Det är ju mest axlar som får jobba mycket. Blir det mycket stående typ flaggvakter brukar det kännas i min rygg av det statiska jobbet att bara stå. Olika för alla.
Beror på hur kass din axel är men generellt hade jag inte oroat mig att det är för tungt.
Grundlön runt 36000.
Jag snittade strax över 550 000 förra året. Så snitt strax över 45 000/månad. Det är inklusive all övertidsarbete.
Beror på jobben men räkna med att helger kommer det bli och nattjobb. Blir runt 300-400h övertidstimmar per år. Lite blandat med vanlig övertid/nattjobb/helger.
Grundlönen är ju inte jättehög så det måste bli mycket övertid om du ska tjäna bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in