2025-05-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aroblin
Youtubern o deltagaren i Sveriges mästerkock Roy Nader har öppnat en schnitzelrestaurang. https://www.dersch.se/

Jag blev positivt överraskad. Jag tyckte maten var god.

Jag är inte så förtjust i schnitzel alls faktiskt.
Citera
2025-05-12, 18:00
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StandardGrey
Roy har en youtube-kanal där han provar sig fram och detaljerat går igenom tillagningen av schnitzeln. Tvivlar inte på att det är bra hantverk. Man går väl på restaurang för att kosta på sig en upplevelse, inte för att hitta bästa kilopriset på tomatsallad.
Det tråkiga är bara att dom missat hela grejen med vad schnitzel är för mat, det är snabb lättlagad husmanskost till en vettig peng. Istället för att öppna ett ställe liknande de som dom besökt i Wien och erbjuda en schnitzel för 150kr har dom valt att lägga pengar på en massa inredning och trams som skruvar upp priset helt i onödan till absurdum.
Citera
2025-05-12, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det tråkiga är bara att dom missat hela grejen med vad schnitzel är för mat, det är snabb lättlagad husmanskost till en vettig peng. Istället för att öppna ett ställe liknande de som dom besökt i Wien och erbjuda en schnitzel för 150kr har dom valt att lägga pengar på en massa inredning och trams som skruvar upp priset helt i onödan till absurdum.

Tror en del ställen dom besökte definitivt tog mer än 150:- ... Kan hålla med om att man hade kunnat ta lägre risk genom att starta enklare men, tvivlar inte på att dom övervägt det och kom fram till att detta var bättre och det man ville köra på. Vem vet, kanske dom gjort helt rätt? Tiden får utvisa ...

Tror för övrigt inredningen är helt rätt för det klientel man inriktar sig på.

Blir nog en utmaning att hålla uppe både kvaliteten och hypen, men håller tummarna.
Senast redigerad av devaleva 2025-05-12 kl. 18:15.
Citera
2025-05-12, 18:24
Medlem
Vem bryr sej vad tomatsalladen kostar. Om det är bra mat och bra service i bra miljö så kan dom ta bra betalt. Jag har inte varit på många ställen i Stockholm där det är ens medelbra service, då kvittar det om maten är jättebra och billig.
Det är helhetsupplevelsen som avgör för min del.
Kommer att besöka och testa snart.
Citera
2025-05-12, 18:32
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Får känslan av att Roy är klåfingrig och vill vara och peta överallt. Bestämma över kockarna och övriga personalen, han tror han är fullärd, fortfarande en tv kock som fått hybris imo. Gillar hans video, dock ej hans förbannade smaskande, vet att han är duktig på laga mat men att öppna restaurang är något helt annat. Tror på fail, tyvärr.
En ägare ska vara väldigt tydlig med hur han vill ha sitt koncept, blir aldrig bra utan tydlig styrning.
Citera
2025-05-12, 18:42
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
En ägare ska vara väldigt tydlig med hur han vill ha sitt koncept, blir aldrig bra utan tydlig styrning.
Att stå och läxa upp professionella kockar och komma med "pointers" när han själv aldrig jobbat i ett professionellt kök är komiskt.
Citera
2025-05-12, 18:43
Avstängd
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Steker eller friterar. Men vad betyder "flotterad"?

Troligtvis att det tillagas i en jävla massa fett och att du troligtvis kommer vara lika fet som Roy om du äter där ofta.
Citera
2025-05-12, 18:43
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Såg det, det måste handla om Piennolo tomater.

Varför tror du det? De sorterna av Piennolo jag provat är ganska tjockskaliga och passar bättre för matlagning i exempelvis pastasås än i en tomatsallad. Men det finns sorter som Amela och Adora som kanske kan leverera en sallad på den prisnivån... Fast jag tycker det låter hutlöst dyrt i alla fall.
Citera
2025-05-12, 18:45
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylen
Vem bryr sej vad tomatsalladen kostar. Om det är bra mat och bra service i bra miljö så kan dom ta bra betalt. Jag har inte varit på många ställen i Stockholm där det är ens medelbra service, då kvittar det om maten är jättebra och billig.
Det är helhetsupplevelsen som avgör för min del.
Kommer att besöka och testa snart.
Är det verkligen så noga att någon kommer fram var femte minut och frågar om maten smakar bra? Att maten kommer ut snabbt är ju det relevanta. Att dom plockar undan disk tar jag för givet sen planerar man ju sin beställning för att slippa bli servad som ett barn.
Citera
2025-05-12, 18:53
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Att stå och läxa upp professionella kockar och komma med "pointers" när han själv aldrig jobbat i ett professionellt kök är komiskt.
Upplever du att det han sa var informationsmässigt felaktigt?
Citera
2025-05-12, 19:03
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Tydligen är det rocket science för dig, eftersom du inte vet att man friterar schnitzel i olja och inte steker och tillagar den i smör.

Dock är 599kr för en (säkert klockrent tillagad) schnitzel ett kraftigt överpris, kikar man på hans meny så är merparten rätter överprisade in absurdum. Korkad affärsidé med en så nischad sylta. Det kommer givetvis inte hålla, finns inte på kartan. Konkursen lurar runt hörnet.

målgruppen finns, men även för den som har råd blir det en sällan-besöks-krog.
Menyn för snal.
Citera
2025-05-12, 19:04
Medlem
Glödskals avatar
Vad fasen är en piggvarsSCHNITZEL? Är inte det detsamma som en stekt piggvar? Jag menar, man lär ju knappas banka ut filén.

Hursomhelst tycker jag inte priserna verkar orimliga (för mig som gillar schnitzel) och beklagar att restaurangen inte ligger närmre mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in