Resultat: Bryr du dig om hur det går i kriget mellan Ryssland och Ukraina?
Nej, inte alls
28,26%
39 röster
Nja, lite grann
23,19%
32 röster
Ja, mycket
42,03%
58 röster
Skit i det fittmod
6,52%
9 röster
2025-05-12, 08:26
Medlem
YP4XQs avatar
Ni såg väl hur de Ukrainska flyktingarna fick kalla handen av Sverige. Till skillnad från MENA invandrare, is-mördare och annat pack där i gav dem slott, herrgårdar, gratis tandvård, gratis inträde att ta full tillgång till vår statskassa, gå före i bostadsköer, få jobb före svenskarna och ännu mer ruttet skit...

Så mycket verkar de bry sig om Ukraina och Ukrainarna EGENTLIGEN.
Citera
2025-05-12, 09:29
Medlem
KABUNs avatar
Klart man skall bry sig om vad som händer i Ukraina. Nu har ju EU bestämt vad lilla Sverige ska tycka i frågan och det spelar ingen roll vad vi tycker. EU bestämmer och EU-länderna år lydstater under USA.

Det hela är en moralisk fråga. USA orkestrerar en statskupp i Ukraina tillsammans med etniskt ukrainska extremister som sätter igång en etnisk rensning som går ut på att skicka ut eller döda de etniskt ryska ukrainarna i östra och södra delen av landet. Personligen tycker det är ett djupt osmakligt agerande.
Citera
2025-05-12, 09:33
Medlem
Alltså, jag bryr mig inte om hur det går för Ukraina, men jag bryr mig om hur kriget utspelar sig, för att EU har offrat allt vi har på att "vinna" mot Ryssland. Och det blir tufft när man bor i EU, och allt bara blir dyrare runtomkring en hela tiden...
Citera
2025-05-12, 09:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Har försökt ta reda på hur många procent av svenskarna som någonsin besökt Ukraina, men bara fått svävande svar på mellan 1-3 % av Sveriges befolkning.
Bland de övriga 97-99 % av svenskar som aldrig satt sin fot i Ukraina, måste det finnas massor som skiter i vilket hur det går och blir med Ukraina.
För egen del har jag aldrig varit i Ukraina, och bryr mig inte hur fan det går.
Men frågan är givetvis hur stor andel sådana totalt ointresserade personer det finns i Sverige?

Kan tillägga att just denna uppfattning "Ukraina angår inte oss, därför skiter vi i vilket hur det blir", detta är den klart vanligaste uppfattningen nere på kontinenten i Europa.

Bryr du dig bara om länder du själv varit i? Vad är det för konstig filosofi? Jag har aldrig varit i Polen men jag skulle absolut bry mig om nåt grannland invandrare dem.
Senast redigerad av JeffDavis 2025-05-12 kl. 09:38.
Citera
2025-05-12, 11:25
Medlem
FB är inte representativt för befolkningen i stort. Varenda pissryss här har typ 5 eller fler konton som de varierar med när mde får för många varningar på dom.
Citera
farbror_barbros avatar

Moderatormeddelande

Postat av farbror_barbro 2025-05-12, 11:34
Moderator
Trådens ämne är alltså om svensken och du bryr dig om kriget i Ukraina, INTE andra krig med USA eller Israel inblandade.

/Mod
2025-05-12, 11:41
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Nej, jag skiter totalt i Ukraina. Inte min fajt. Det rör mig inte i ryggen vem som "vinner" eftersom alla krig alltid är förluster för alla inblandade.
Citera
2025-05-12, 11:42
Medlem
Vansterpartiets avatar
Utanför ankdammen bestående av medelålders män som rollspelar tecknade hundar på twitter är det nog få som verkligen bryr sig. Hade kriget avslutats och Ryssland fått sina områden hade de flesta ryckt på axlarna.
Citera
2025-05-12, 11:50
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ingen bryr sig egentlign ett skit om Donbas och Ukraina. Svenskarna ser angreppet som ett angrepp på oss själva. Dvs man är rädd att ryssen ska anfalla oss.
Därför bryr sig folk om Ukraina.

Jag är inte rädd för att en av europas sämsta armeer ska försöka ge sig på att invadera oss även om Nato inte innebär något skydd beroende på hur artikel 5 är utformad.

Dock så är Ukraina samma sunk cost fallacy som Sveriges massinvandring. Det kommer att sluta lika illa med detta Ukrainaprojekt.

Så fuck Ukraina, inga skattepengar till dom.
Citera
2025-05-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Klart man skall bry sig om vad som händer i Ukraina. Nu har ju EU bestämt vad lilla Sverige ska tycka i frågan och det spelar ingen roll vad vi tycker. EU bestämmer och EU-länderna år lydstater under USA.
Det hela är en moralisk fråga. USA orkestrerar en statskupp i Ukraina tillsammans med etniskt ukrainska extremister som sätter igång en etnisk rensning som går ut på att skicka ut eller döda de etniskt ryska ukrainarna i östra och södra delen av landet. Personligen tycker det är ett djupt osmakligt agerande.

Men från början är det Polen som lockat USA och andra länder intressera sig för Ukraina.
Sedan har dessa polska allierade (främst USA, Frankrike och UK) delvis övertagit en ledande roll för "Ukrainas frigörelse".
Men att Polen och Ryssland bråkat och krigat om Ukraina, det har hänt många gånger historiskt.
Citera
2025-05-12, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Ytterst få svenskar har besökt Ukraina, eller haft något konkret med landet att göra.
Därför är det givetvis märkligt att folk bryr sig, hur det går i konflikten.
Men nere i Centraleuropa är det betydligt fler likgiltiga än i Sverige, och detta ointresse måste få konsekvenser även för regeringarnas politik om Ukraina.

Tycker du det är märkligt? Det kanske är nåt du måste jobba med i så fall.
Citera
2025-05-12, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Nej, jag skiter totalt i Ukraina. Inte min fajt. Det rör mig inte i ryggen vem som "vinner" eftersom alla krig alltid är förluster för alla inblandade.

Bara för att man inte bryr sig om vem som vinner, så behöver man ju inte alls skita i kriget. Man kan ju ha uppfattningen att ju fler slaver som dödar varandra desto bättre, och då bara önska intensivare krig med fler offer på båda sidor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in