Resultat: Bryr du dig om hur det går i kriget mellan Ryssland och Ukraina?
Nej, inte alls
28,37%
40 röster
Nja, lite grann
22,70%
32 röster
Ja, mycket
42,55%
60 röster
Skit i det fittmod
6,38%
9 röster
  • 1
  • 2
2025-05-11, 14:21
Medlem
Har försökt ta reda på hur många procent av svenskarna som någonsin besökt Ukraina, men bara fått svävande svar på mellan 1-3 % av Sveriges befolkning.
Bland de övriga 97-99 % av svenskar som aldrig satt sin fot i Ukraina, måste det finnas massor som skiter i vilket hur det går och blir med Ukraina.
För egen del har jag aldrig varit i Ukraina, och bryr mig inte hur fan det går.
Men frågan är givetvis hur stor andel sådana totalt ointresserade personer det finns i Sverige?

Kan tillägga att just denna uppfattning "Ukraina angår inte oss, därför skiter vi i vilket hur det blir", detta är den klart vanligaste uppfattningen nere på kontinenten i Europa.
Senast redigerad av Ljungbybon 2025-05-11 kl. 14:32.
Citera
2025-05-11, 14:24
Medlem
franges avatar
Ta svaren i den befintliga tråden och subtrahera på 100... Antalet som stödjer Ryssland är nog <2%...
(FB) Hur stor procent av svenskarna står på Ukrainas sida? 30%? 40%?
Senast redigerad av frange 2025-05-11 kl. 14:26.
Citera
2025-05-11, 14:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Instämmer med föregående talare, och som sagt i den tråden är stödet kompakt (dec 2024).
Citera
2025-05-11, 14:33
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
men bara fått svävande svar på mellan 1-3 % av Sveriges befolkning.

Det var ändå väldigt exakt för att vara svävande HaHaHaHa. Det här ser ut som om en AI har svarat där man instruerat om att svara förvillande dumt.

Du är nog mycket långt ifrån sanningen i alla fall... det enda är väl att du verkar sväva ganska mycket.

Citat:

Du förstår väl kanske inte vad det innebär det som händer. Du kanske helt saknar empatisk förmåga.

Du kanske inte är bildad i ämnet så du vet vad hela planen massmördaren och diktatorn Putin har skissat på och hur det kommer förändra även alla svenskars liv ganska allvarligt till det sämre om massmördaren och diktatorn Putin lyckas.

Citat:
Men frågan är givetvis hur stor andel sådana totalt ointresserade personer det finns i Sverige?

Förmodligen ändå ganska liten. Men visst finns det många med svagare intellekt som av den anledningen inte bryr sig. De saknar helt sonika förmågan att förstå ämnet.
Citera
2025-05-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ta svaren i den befintliga tråden och subtrahera på 100... Antalet som stödjer Ryssland är nog <2%...
(FB) Hur stor procent av svenskarna står på Ukrainas sida? 30%? 40%?
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Instämmer med föregående talare, och som sagt i den tråden är stödet kompakt (dec 2024).

Jo men bland svenskar som aldrig satt sin fot i Ukraina som jag, där borde det givetvis finnas många som skiter i vilket om Ukraina, likt jag!
Citera
2025-05-11, 14:36
Medlem
nidhoogens avatar
Det är som med invandringen, officiellt stödjer alla den och älskar blattar.

Men ingen vill bo eller ha med dem att göra i det verkliga livet. Ukraina är blatten som ingen vill ha att göra med.
Citera
2025-05-11, 14:38
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Har försökt ta reda på hur många procent av svenskarna som någonsin besökt Ukraina, men bara fått svävande svar på mellan 1-3 % av Sveriges befolkning.
Bland de övriga 97-99 % av svenskar som aldrig satt sin fot i Ukraina, måste det finnas massor som skiter i vilket hur det går och blir med Ukraina.

Kan tillägga att just denna uppfattning "Ukraina angår inte oss, därför skiter vi i vilket hur det blir", detta är den klart vanligaste uppfattningen nere på kontinenten i Europa.

Handlar det hela om intresse vad man tycker om Rysslands invasionskrig?

"kontinenten i Europa"?
Citera
2025-05-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du förstår väl kanske inte vad det innebär det som händer. Du kanske helt saknar empatisk förmåga.
Sen finns ju de som ser Ukraina som ett krig i raden. USA med stöd av en bunt andra länder startade angreppskrig mot Irak. Dödade, kidnappade och torterade i ett par decennier. Vi sa inte flaska och sen gick vi i allians med dem.

Israel har ockuperat och fördrivit under alla år. Vi blundar. Sen har vi alla krig i Afrika: Sudan, Kongo osv.

Varför är det bara just Ukraina vi skall bry oss om? Vad gör just det kriget så speciellt? Att det är vita européer som dör? Visst, ryska invasionen var fel, men värre än allt annat på det sätt man får nedtryckt i halsen i media?
Citera
2025-05-11, 14:47
Medlem
Citat:

Det är många länder jag inte varit i, jag bry mig ändå hur det går för landet, svårare än så är det inte!
Citera
2025-05-11, 14:52
Medlem
CalzoneItalias avatar
Jag bryr mig inte ett skit längre nu när Trump kom till makten i USA igen.

Det får gå hur det vill med Ukraina och Ryssjävlarna.
Citera
2025-05-11, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Det är som med invandringen, officiellt stödjer alla den och älskar blattar.
Men ingen vill bo eller ha med dem att göra i det verkliga livet. Ukraina är blatten som ingen vill ha att göra med.

Ytterst få svenskar har besökt Ukraina, eller haft något konkret med landet att göra.
Därför är det givetvis märkligt att folk bryr sig, hur det går i konflikten.
Men nere i Centraleuropa är det betydligt fler likgiltiga än i Sverige, och detta ointresse måste få konsekvenser även för regeringarnas politik om Ukraina.
Citera
2025-05-11, 14:57
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ytterst få svenskar har besökt Ukraina ... märkligt att folk bryr sig
Nu har du gjort tre inlägg och i samtliga tjatat om att om man inte besökt landet borde man inte bry sig. Jag har aldrig besökt Arktis men bryr mig att isen smälter där. Är du lite eljest? Du har ju fått statistiken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in