• 1
  • 2
2025-05-11, 09:39
Medlem
Kungenshoras avatar
Det är många som slussar stora summor pengar till kriminella genom väldigt enkla "upplägg".
Jag tycker detta kan jämföras med att det komner fram en gangster med guccikeps och guldkedjor och ber om att få låna en halv miljon och man ger det i påstådd "god tro".

Att slussa pengar till gäng genom en liten narkotikaaffär är olagligt, att sälja en haschbit till en polare ger sex månaders fängelse, allt för att komma åt "brottsligheten", är det då rimligt att man får slussa hur mycket pengar som helst till kriminella och låtsas spela dum?

Jag frågar, får man verkligen vara hur dum i huvet som helst?

Bedrägerier är en stor inkomstkälla till gängen som korrumperar samhället, ska det va lagligt att vara hur dum i huvudet som helst?
Citera
2025-05-11, 09:53
Medlem
Förlåt min okunskap men är det inte reda olagligt att slussa pengar till kriminella? Du kan inte spela hur dum som helst? Eller? Det är väl inte USA vi lever i?

Kan du ge ett exempel från verkligheten där det är tydligt slussande till just kriminella? Att någon har guccikeps är inte direkt någon grund till att neka lån, om det är det du insinuerar.
Citera
2025-05-11, 09:59
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Förlåt min okunskap men är det inte reda olagligt att slussa pengar till kriminella? Du kan inte spela hur dum som helst? Eller? Det är väl inte USA vi lever i?

Kan du ge ett exempel från verkligheten där det är tydligt slussande till just kriminella? Att någon har guccikeps är inte direkt någon grund till att neka lån, om det är det du insinuerar.
Det talas mycket om att så kallade äldrebedrägerier ökar och att bedrägerier nu omsätter mer än narkotikahandeln...

Jag menar om man får en länk på sms och sen skickar en halv miljon till en bedragare eller "bedragare" och kommer undan med att spela dum, borde man då inte även kunna komma undan med t.ex. narkotikabrott för man tänkte "dumt"?
Citera
2025-05-11, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det talas mycket om att så kallade äldrebedrägerier ökar och att bedrägerier nu omsätter mer än narkotikahandeln...

Jag menar om man får en länk på sms och sen skickar en halv miljon till en bedragare eller "bedragare" och kommer undan med att spela dum, borde man då inte även kunna komma undan med t.ex. narkotikabrott för man tänkte "dumt"?

Har det alltså hänt att en bedragare "spelat dum" efter ett bedrägeri mot äldre och kommit undan? Låter väldigt osannolikt men om det har hänt är det definitivt ett fel i systemet någonstans.
Citera
2025-05-11, 10:05
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Har det alltså hänt att en bedragare "spelat dum" efter ett bedrägeri mot äldre och kommit undan? Låter väldigt osannolikt men om det har hänt är det definitivt ett fel i systemet någonstans.
Det är de äldre som spelar dumma efter de slussat miljoner till gängkriminella...
Citera
2025-05-11, 10:10
Medlem
Kungenshoras avatar
"Viss typ av brottslighet riktar in sig mot äldre just på grund av deras särskilda sårbarhet med exempelvis dålig syn och hörsel, att de har svårt att gå, bor ensamma eller kanske har ett stort hjälpbehov. Det finns också exempel på brottslighet som riktar sig mot både äldre och yngre – till exempel bedrägerier – men där brottet oftare fullbordas på grund av sämre internetkunskaper och högre grad av tillit."

https://bra.se/amnen/brott-mot-aldre

Det är alltså de äldres inkompetens som ligger bakom att de slussar stora summor till gängkriminella.
De slussar så mycket så att inkomsterna från bedrägerier nu överskrider intäkterna från narkotika.

Eftersom dessa pengar återinvesteras i brott borde det vara brottsligt att stödja denna verksamhet anser jag.
Vill vi inte komma till rätta med "bedrägerierna"?
Förbjud då att slussa stora summor till gängkriminella?!
Citera
2025-05-11, 10:13
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Det är de äldre som spelar dumma efter de slussat miljoner till gängkriminella...
Du tror att, de oftast äldre, brottsoffren som blivit lurade på pengar av gängkriminella bedragare inte alls är brottsoffer? Att de med uppsåt skickar sina egna pengar till olika gäng för att stötta deras verksamhet?
Citera
2025-05-11, 10:18
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Du tror att, de oftast äldre, brottsoffren som blivit lurade på pengar av gängkriminella bedragare inte alls är brottsoffer? Att de med uppsåt skickar sina egna pengar till olika gäng för att stötta deras verksamhet?
Nej oftast inte men skadan på samhället är betydligt större än om jag säljer en femma till en vän.
Därav bör också det göra större skillnad att kriminalisera denna "dumhet" jämfört med "dumheten" att t.ex. ge smärtstillande cannabis till en polare som lider.

Vad jag förstår är upplägget på dessa bedrägerier ofta väldigt simpelt, en bedragare ringer upp och några minuter har bedragaren en halv miljon senare eller i alla fall några hundra tusen.
Varningsklockor som ringer men avfärdas, borde inte även denna "dumhet" vara kriminaliserad?
Citera
2025-05-11, 10:24
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Nej oftast inte men skadan på samhället är betydligt större än om jag säljer en femma till en vän.
Därav bör också det göra större skillnad att kriminalisera denna "dumhet" jämfört med "dumheten" att t.ex. ge smärtstillande cannabis till en polare som lider.

Vad jag förstår är upplägget på dessa bedrägerier ofta väldigt simpelt, en bedragare ringer upp och några minuter har bedragaren en halv miljon senare eller i alla fall några hundra tusen.
Varningsklockor som ringer men avfärdas, borde inte även denna "dumhet" vara kriminaliserad?
Om man av vårdslöshet hjälper till med brottslig verksamhet så kan det vara brottsligt, men generellt sett så bestraffar vi i Sverige inte brottsoffer.
Tycker du verkligen att det är en bra idé att börja med det?
Några andra brottsoffer du vill straffa eller bara dessa?
Citera
2025-05-11, 10:37
Medlem
Ja, om folk inte redan hade tyckt att samhället står på de kriminellas sida så säkerställer ju ditt förslag att alla kommer tycka det.
Citera
2025-05-11, 10:40
Medlem
De gängkriminella drar in upp till 75 miljarder/år på välfärdsbrott. Reinfeldt ansåg ju att vi skulle öppna våra hjärtan och plånböcker, och nog fick vi göra det.
Citera
2025-05-11, 10:49
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Om man av vårdslöshet hjälper till med brottslig verksamhet så kan det vara brottsligt, men generellt sett så bestraffar vi i Sverige inte brottsoffer.
Jo det gör vi, t.ex är det olagligt och sälja knark men det är också olagligt att köpa knark även om man kan se köparen som offer.
Vad gäller sexköp är det tvärtom, där är det säljaren som är offer och köparen som är brottsling fast man skulle kunna se sexköparen som brottsoffer.

Citat:
Tycker du verkligen att det är en bra idé att börja med det?
Om lagen ändras är inte längre möjliggöraren brottsoffer utan brottsling.
Citat:
Några andra brottsoffer du vill straffa eller bara dessa?
Som sagt, om lagen ändras är de inte brottsoffer utan brottslingar.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-05-11 kl. 10:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in