2025-05-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Ligger ute i fält? Du snackar som att du är i militären men sen beskriver du att du sitter med en laptop hah jävla bög!

Och fika? Finns inget krav på att traktamente ska täcka din jävla fika din loser.

Byt jobb ifall du inte är nöjd, tror de flesta tycker traktamentet de besitter är gott nog för att stanna kvar.
Jo sen ät jag ingenjör, inte bög.

Vad får du i traktamente?
Citera
2025-05-11, 11:12
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
Är väl skatteverket som sätter det skattefria traktamentet.

Roliga är ju att av någon anledning är det skattefria traktamentet i Östeuropa typ 2-3 gånger högre än traktamentet i Sverige. Har ännu inte hittat en stad i Östeuropa där levnadskostnaderna är högre än i Sverige.

Edit: T.ex Estland 741kr per dygn vs Sverige 290kr.

Noterade att man fick mer i traktamente i landet jag och kollegorna jobbade i 2018 , än i Sverige.
Detta i ett land där löner och priser var 2/3 av våra..

Problemet i stort är inte arbetsgivarna utan det förhatliga Skatteverket. Traktamentena för inrikes står inte i proportion till kostnaderna, inte ens innan inflationen stack iväg.
Citera
2025-05-11, 11:23
Medlem
Christopher.s avatar
Ökade levnadsomkostnader bör rimligen täcka, frukost, lunch, middag, gym, dagstidning samt surf på mobiltelefonen + hygienartiklar. Vad kostar det att köpa allt detta på restaurang i Stockholm? Svårt att se att allt under 500 kronor är skäligt.
Citera
2025-05-11, 11:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Ökade levnadsomkostnader bör rimligen täcka, frukost, lunch, middag, gym, dagstidning samt surf på mobiltelefonen + hygienartiklar. Vad kostar det att köpa allt detta på restaurang i Stockholm? Svårt att se att allt under 500 kronor är skäligt.

Måste du alltså gå på gym varje dag som du är borta? Kör du bara men dina hygienartiklar en dag så du måste varje dag skaffa nya? Vem fan köper en dagstidning idag? Surf på telefonen står företaget för om de nu håller med telefon. Frukost ingår oftast i hotellpriset så det drar ner traktamentet.

Håller med om att traktamentet är för lågt men ligger inte ute jämt heller. Någon dag eller dagar i månaden och då bor jag oftast på scandic.

Några kollegor i branschen hade förhandlat till sig att de fick 1300kr per dag de låg ute, de åkte oftast i par så de bokade in sig på billigaste hotellet/vandrarhemmet de hittade, bodde i samma rum och plötsligt då hade kanske 1000kr extra ner i fickan varje dag de låg borta. Detta var många år sen så kanske har de högre belopp idag.
Citera
2025-05-11, 12:21
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Om du anser man kan göra allt lika bra från en lapptopp på ett hotellrum, så kan ju företagen ta bort tex skärmar eller möjlighet till dubbla eller tre skärmar på arbetsplatserna. Då skulle vi spr både miljö och pengar.

Jag jobbar för att jag tycker att det är roligt och för att lära upp nya. När jag ska betala för att jobba vilket det ser ut som idag, så kommer den snikenheten att kosta en dyr rekrytering. Så ja, mitt arbete är numer fel för mig pga av principen att arbete ska löna sig.

Finns inte en möjlighet idag att att gå runt på traktamentet om man ska ha två bra lagade måltider och kafferast som man kan ha hemma. Inte ens om jag äter varje måltid och fika på donken, vilket jag aldrig skulle göra hemma pga hälsan.
Lösningen är enkel; res inte i tjänsten då. Och om resandet ingår i din tjänst, ja då får du väl byta jobb då. Speciellt som du fortfarande inte verkar förstå vad traktamente är.

Om du lagar mat hemma så måste du räkna vad den maten kostar dig plus traktamentet - det är din matbudget, inte bara traktamentet. Traktamentet ska täcka ökade omkostnader, dvs skillnaden i pengar mellan den mat du ändå hade betalat för och den mat du äter på resan. Om du spenderar 500 kronor på att laga mat hemma under en vecka, och det kostar 1000 kronor att äta ute en vecka, så ska alltså traktamentet bara täcka de sista 500 kronorna - resten hade du ju ändå fått spendera genom att äta hemma. Och fixar du inte det, ja då får du väl gå över till nudelsoppa och ta med kaffe hemifrån.

För mig är traktamentet helt irrelevant, jag äter och dricker precis som jag vill eftersom jag även gör det när jag är hemma - det blir inte nödvändigtvis dyrare för mig att resa än att vara hemma. Traktamenten är ofta konstigt uträknade eftersom skatteverkets teoretiska levnadskostnader sällan stämmer överens med verkligheten, men det är både plus och minus: Åker jag till landsbygden i Alabama så är förstås allt billigare än om jag måste hänga i downtown San Francisco, men eftersom det är samma land så får jag exakt samma peng i traktamente.

När jag reser så går vissa dagar plus, och andra dagar minus; vilket det blir bestämmer jag helt själv genom hur jag spenderar. Jag kan vara ganska ’dyr i drift’ hemma, och jag ser ingen anledning att leva eller äta sämre när jag reser. Tricket med att resa i jobbet är att vara bra på det, IYKYK.

Och det där med flera skärmar, det är bara fånigt att hävda att man bara kan arbeta om man har två eller tre skärmar. Du får väl vara glad att din nuvarande arbetsgivare erbjuder den lösningen, det är det inte alla som gör. Lycka till med din karriär om du bara kan vara produktiv under optimala förutsättningar, och inte kan resa lite utan att du blir abnormt trött eller stressad. Ärligt talat så låter det som att din arbetsgivare kan få mer output för den kostnad som de har för dig, så det kanske inte skulle bli en så ”dyr rekrytering” för dem i långa loppet.
Citera
2025-05-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Lösningen är enkel; res inte i tjänsten då. Och om resandet ingår i din tjänst, ja då får du väl byta jobb då. Speciellt som du fortfarande inte verkar förstå vad traktamente är.

Om du lagar mat hemma så måste du räkna vad den maten kostar dig plus traktamentet - det är din matbudget, inte bara traktamentet. Traktamentet ska täcka ökade omkostnader, dvs skillnaden i pengar mellan den mat du ändå hade betalat för och den mat du äter på resan. Om du spenderar 500 kronor på att laga mat hemma under en vecka, och det kostar 1000 kronor att äta ute en vecka, så ska alltså traktamentet bara täcka de sista 500 kronorna - resten hade du ju ändå fått spendera genom att äta hemma. Och fixar du inte det, ja då får du väl gå över till nudelsoppa och ta med kaffe hemifrån.

För mig är traktamentet helt irrelevant, jag äter och dricker precis som jag vill eftersom jag även gör det när jag är hemma - det blir inte nödvändigtvis dyrare för mig att resa än att vara hemma. Traktamenten är ofta konstigt uträknade eftersom skatteverkets teoretiska levnadskostnader sällan stämmer överens med verkligheten, men det är både plus och minus: Åker jag till landsbygden i Alabama så är förstås allt billigare än om jag måste hänga i downtown San Francisco, men eftersom det är samma land så får jag exakt samma peng i traktamente.

När jag reser så går vissa dagar plus, och andra dagar minus; vilket det blir bestämmer jag helt själv genom hur jag spenderar. Jag kan vara ganska ’dyr i drift’ hemma, och jag ser ingen anledning att leva eller äta sämre när jag reser. Tricket med att resa i jobbet är att vara bra på det, IYKYK.

Och det där med flera skärmar, det är bara fånigt att hävda att man bara kan arbeta om man har två eller tre skärmar. Du får väl vara glad att din nuvarande arbetsgivare erbjuder den lösningen, det är det inte alla som gör. Lycka till med din karriär om du bara kan vara produktiv under optimala förutsättningar, och inte kan resa lite utan att du blir abnormt trött eller stressad. Ärligt talat så låter det som att din arbetsgivare kan få mer output för den kostnad som de har för dig, så det kanske inte skulle bli en så ”dyr rekrytering” för dem i långa loppet.
Nu är ju inte traktamentet 500 utan 290 kronor, vilket det var förra året också.

Ja, du har nog rätt, dags att sluta flänga på byggen som ingenjör och ta ut tjänstepensionen. När jag jobbar vill jag vara effektiv eftersom kunden betalar för timmar. Har jag inte de möjligheterna så jobbar inte jag, nej. Det ska vara kul och lönsamt att jobba och fritiden ska vara vettig. Så är det tyvärr inte längre.
Citera
2025-05-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

Tog hjälp av chat-gpt och med beaktande av kostnadsökningar mm och jämfört historiskt så bör traktamentet idag ligga kring 500 kronor. Så det har blivit klart sämre. Dessutom har Skatteverket tydligen inte justerat alls från 2024, utan det är altjämt 290 kronor även 2025.

Jag tycker snikenhetens gränser är nådda och särskilt ett år när de flesta reda fått sämre köpkraft.
Citera
2025-05-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Hur man berättar att man är millennial utan att säga att man är det…

Det skattefria traktamentet sätts varje år av skatteverket. Det finns inget som hindrar ett företag att betala ut mer än traktamentet, men eftersom det då tillkommer skatter och sociala avgifter så är det få företag som gör det.

När man reser i arbetet så blir det förvisso ett visst intrång i ens privatliv, men antingen så ingår det i jobbet (att ”gilla läget”) eller så får man normalt något extra för det från arbetsgivaren. Om man inte klarar av att jobba lite ”spartanskt” ett par dagar, eller blir onormalt trött av att inte få sitta hemma, så är man rejält curlad. Normala människor lär sig dessutom snabbt hur man får en bra tillvaro på resande fot, man skapar rutiner som gör att man kan bli mer effektiv totalt sett över veckan - man snackar med kompisar, gymmar, läser och gör ”måsten” som kan skötas hemifrån. Till exempel att deklarera…

Om du bara sitter av tiden med att stirra in i väggen på ett hotellrum så är det klart att hela situationen blir kass, men det är ju en väldigt konstig inställning. En mer rimlig attityd vore att se hur man själv kan hitta tekniker för att göra både arbetet och fritiden så bra som möjligt.

Vill du prompt spara maximalt med pengar så får du väl köpa nudelsoppa och koka vatten i vattenkokare, och dricka kranvatten - då kan du spara hela traktamentet. Traktamentet är inte till för att täcka alla dina kostnader när du reser, utan dina ökade levnadsomkostnader givet att du spenderar precis som vanligt. En fika eller meny på Donken är ju heller inte dyrare på resande fot än om du tog den under arbetsdagen på hemorten, så varför yrar du om att traktamentet går åt? Om du inte äter ute och dricker dyrkaffe varje dag hemma, så är det klart att ditt liv blir dyrare om du gör det varje dag på arbetsresan. Du får rätta munnen efter matsäcken som alla andra. Tar du med mat,Åsa till jobbet normalt, så kan du antingen ta med mat på resan eller köpa och fixa enklare mat själv under tiden.

Som summering; du fokuserar uppenbarligen på helt fel saker, så du kanske inte är lagd på ett sätt som gör att du kan resa i jobbet. Alla jag känner som reser mycket i tjänster (dvs i princip alla jag känner) utvecklar tekniker som gör livet som resande till ett bra liv. Att inte tänka själv på hur man gör detta tyder på en avsaknad av fantasi, eller begåvning. Smarta människor processoptimerar instinktivt, medan korkade människor gör samma sak dag efter dag och undrar varför inget blir bättre. Du låter som en av de senare.

Jag rekommenderar att du hänger på forum där vana resenärer finns, så kan du få tips om hur du reser som ett proffs. Eller att du ber din arbetsgivare om att få jobba närmare din mamma, så att du kan få just den överbeskyddande arbetsmiljö som du verkar behöva.
Och du är en sådan vek som böjer dig fram och tar den i röven.

Mjäkig idiot.
Citera
2025-05-11, 15:32
Medlem
På mitt jobb har vi den skattefria delen på 290 + arbetsgivarens extra på 200. Men den delen är det skatt på.
Citera
2025-05-11, 16:08
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Jag noterar att traktamentet inte längre motsvarar den kostnadsökning jag har när jag ligger ute i fält. Kostnader för mat och fika har gått massor men inte traktamentet.

Inte såg jag något avseende detta i årets avtalsrörelse heller, dåligt av er facket!

När jag ligger ute i fält så förlorar jag min fritid dessutom, det går inte att deklarera, det är trassligt att försöka få något vettigt gjort med en liten laptop, utan stor skärm, helst vill man ha två skärmar idag för effektivt arbete. Jobbar man så anses det frivilligt och man får betalt timme för timme, men som sagt inte effektivt från ett hotellrummet med den lilla bärbara. Trött blir man av att resa också, så mer tid behöver jag kasta bort på vila.

Så man sitter av fritiden på kvällarna utan att få något gjort och jag får mindre pengar pga de svindyra matkostnaderna och fikakostnaden. Bara en fika på OK tar i princip traktamentet idag, eller något hälsosamt på Donken. Sedan agerar man ofta bank åt företaget också och får ligga ute med hotellkostnaden utan riskpremie eller ränta, sedan massa massa dold arbetstid med att packa upp och ner hotellbohaget och att återkräva utlägg.

Så väljer jag en fältvecka idag, så får jag både mindre i plånboken och kommer efter med de måsten som krävs på den sk fritiden. Jag kommer dra ner mitt resande nu, det är inte värt längre.

Hur ser det ut för er, har ni det lika bra som våra politiker eller har ni det som mig, eller vad får ni?
Pratades det om detta i avtalsrörelsen?

Eller har jag bara undantaget till snål arbetsgivare som bara ger den skattefria delen i ersättning?

Mina anställd har högre timlön + trakt
Boendet står företaget för.

Du får va smart , matlådor varför äta skit för dyr peng?
Citera
2025-05-11, 16:14
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Mina anställd har högre timlön + trakt
Boendet står företaget för.

Du får va smart , matlådor varför äta skit för dyr peng?

Förr fanns det lite prestige i traktamentet. Kunde motsvara halva månadslönen. Det är så det ska vara. Men det finns ingen yrkesstolthet i varesej arbetsgivare, arbetstagare, eller för den sakens skull hos skatteverket dessa dagar.
Citera
2025-05-11, 18:25
Medlem
Vi har ett dagtraktamente sk mattillägg om 75 spänn om dagen. Inte så märkvärdigt egentligen men det blir några hundringar mer i månaden.

Problemet som jag förstår det är väl att dessa ersättningsnivåer inte höjts på bra många år utan idag får räknas som symboliska.

Anledningen till att facken inte driver frågan kan bero på att den delen får de inte procent på eller att avundsjukan hos "innejobbarna" blir för stor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in