Citat:
Ursprungligen postat av
Klumpfisken
Om du anser man kan göra allt lika bra från en lapptopp på ett hotellrum, så kan ju företagen ta bort tex skärmar eller möjlighet till dubbla eller tre skärmar på arbetsplatserna. Då skulle vi spr både miljö och pengar.
Jag jobbar för att jag tycker att det är roligt och för att lära upp nya. När jag ska betala för att jobba vilket det ser ut som idag, så kommer den snikenheten att kosta en dyr rekrytering. Så ja, mitt arbete är numer fel för mig pga av principen att arbete ska löna sig.
Finns inte en möjlighet idag att att gå runt på traktamentet om man ska ha två bra lagade måltider och kafferast som man kan ha hemma. Inte ens om jag äter varje måltid och fika på donken, vilket jag aldrig skulle göra hemma pga hälsan.
Lösningen är enkel; res inte i tjänsten då. Och om resandet ingår i din tjänst, ja då får du väl byta jobb då. Speciellt som du fortfarande inte verkar förstå vad traktamente är.
Om du lagar mat hemma så måste du räkna vad
den maten kostar dig
plus traktamentet -
det är din matbudget, inte bara traktamentet. Traktamentet ska täcka
ökade omkostnader, dvs skillnaden i pengar mellan den mat du ändå hade betalat för och den mat du äter på resan. Om du spenderar 500 kronor på att laga mat hemma under en vecka, och det kostar 1000 kronor att äta ute en vecka, så ska alltså traktamentet bara täcka de sista 500 kronorna - resten hade du ju ändå fått spendera genom att äta hemma. Och fixar du inte det, ja då får du väl gå över till nudelsoppa och ta med kaffe hemifrån.
För mig är traktamentet helt irrelevant, jag äter och dricker precis som jag vill eftersom jag även gör det när jag är hemma - det blir inte nödvändigtvis dyrare för mig att resa än att vara hemma. Traktamenten är ofta konstigt uträknade eftersom skatteverkets teoretiska levnadskostnader sällan stämmer överens med verkligheten, men det är både plus och minus: Åker jag till landsbygden i Alabama så är förstås allt billigare än om jag måste hänga i downtown San Francisco, men eftersom det är samma land så får jag exakt samma peng i traktamente.
När jag reser så går vissa dagar plus, och andra dagar minus; vilket det blir bestämmer jag helt själv genom hur jag spenderar. Jag kan vara ganska ’dyr i drift’ hemma, och jag ser ingen anledning att leva eller äta sämre när jag reser. Tricket med att resa i jobbet är att vara bra på det, IYKYK.
Och det där med flera skärmar, det är bara fånigt att hävda att man bara kan arbeta om man har två eller tre skärmar. Du får väl vara glad att din nuvarande arbetsgivare erbjuder den lösningen, det är det inte alla som gör. Lycka till med din karriär om du bara kan vara produktiv under optimala förutsättningar, och inte kan resa lite utan att du blir abnormt trött eller stressad. Ärligt talat så låter det som att din arbetsgivare kan få mer output för den kostnad som de har för dig, så det kanske inte skulle bli en så ”dyr rekrytering” för dem i långa loppet.