Citat:
Ursprungligen postat av
Klumpfisken
Jag noterar att traktamentet inte längre motsvarar den kostnadsökning jag har när jag ligger ute i fält. Kostnader för mat och fika har gått massor men inte traktamentet.
Inte såg jag något avseende detta i årets avtalsrörelse heller, dåligt av er facket!
När jag ligger ute i fält så förlorar jag min fritid dessutom, det går inte att deklarera, det är trassligt att försöka få något vettigt gjort med en liten laptop, utan stor skärm, helst vill man ha två skärmar idag för effektivt arbete. Jobbar man så anses det frivilligt och man får betalt timme för timme, men som sagt inte effektivt från ett hotellrummet med den lilla bärbara. Trött blir man av att resa också, så mer tid behöver jag kasta bort på vila.
Så man sitter av fritiden på kvällarna utan att få något gjort och jag får mindre pengar pga de svindyra matkostnaderna och fikakostnaden. Bara en fika på OK tar i princip traktamentet idag, eller något hälsosamt på Donken. Sedan agerar man ofta bank åt företaget också och får ligga ute med hotellkostnaden utan riskpremie eller ränta, sedan massa massa dold arbetstid med att packa upp och ner hotellbohaget och att återkräva utlägg.
Så väljer jag en fältvecka idag, så får jag både mindre i plånboken och kommer efter med de måsten som krävs på den sk fritiden. Jag kommer dra ner mitt resande nu, det är inte värt längre.
Hur ser det ut för er, har ni det lika bra som våra politiker eller har ni det som mig, eller vad får ni?
Pratades det om detta i avtalsrörelsen?
Eller har jag bara undantaget till snål arbetsgivare som bara ger den skattefria delen i ersättning?
Hur man berättar att man är millennial utan att säga att man är det…
Det skattefria traktamentet sätts varje år av skatteverket. Det finns inget som hindrar ett företag att betala ut mer än traktamentet, men eftersom det då tillkommer skatter och sociala avgifter så är det få företag som gör det.
När man reser i arbetet så blir det förvisso ett visst intrång i ens privatliv, men antingen så ingår det i jobbet (att ”gilla läget”) eller så får man normalt något extra för det från arbetsgivaren. Om man inte klarar av att jobba lite ”spartanskt” ett par dagar, eller blir onormalt trött av att inte få sitta hemma, så är man rejält curlad. Normala människor lär sig dessutom snabbt hur man får en bra tillvaro på resande fot, man skapar rutiner som gör att man kan bli mer effektiv totalt sett över veckan - man snackar med kompisar, gymmar, läser och gör ”måsten” som kan skötas hemifrån. Till exempel att deklarera…
Om du bara sitter av tiden med att stirra in i väggen på ett hotellrum så är det klart att hela situationen
blir kass, men det är ju en väldigt konstig inställning. En mer rimlig attityd vore att se hur man själv kan hitta tekniker för att göra både arbetet och fritiden så bra som möjligt.
Vill du prompt spara maximalt med pengar så får du väl köpa nudelsoppa och koka vatten i vattenkokare, och dricka kranvatten - då kan du spara hela traktamentet. Traktamentet är inte till för att täcka
alla dina kostnader när du reser, utan dina
ökade levnadsomkostnader givet att du
spenderar precis som vanligt. En fika eller meny på Donken är ju heller inte dyrare på resande fot än om du tog den under arbetsdagen på hemorten, så varför yrar du om att traktamentet går åt? Om du inte äter ute och dricker dyrkaffe varje dag hemma, så är det klart att ditt liv blir dyrare om du gör det varje dag på arbetsresan. Du får rätta munnen efter matsäcken som alla andra. Tar du med mat,Åsa till jobbet normalt, så kan du antingen ta med mat på resan eller köpa och fixa enklare mat själv under tiden.
Som summering; du fokuserar uppenbarligen på helt fel saker, så du kanske inte är lagd på ett sätt som gör att du kan resa i jobbet. Alla jag känner som reser mycket i tjänster (dvs i princip alla jag känner) utvecklar tekniker som gör livet som resande till ett bra liv. Att inte tänka själv på hur man gör detta tyder på en avsaknad av fantasi, eller begåvning. Smarta människor processoptimerar instinktivt, medan korkade människor gör samma sak dag efter dag och undrar varför inget blir bättre. Du låter som en av de senare.
Jag rekommenderar att du hänger på forum där vana resenärer finns, så kan du få tips om hur du reser som ett proffs. Eller att du ber din arbetsgivare om att få jobba närmare din mamma, så att du kan få just den överbeskyddande arbetsmiljö som du verkar behöva.