2025-05-12, 01:47
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Det roliga är väl att de väljer ut såna som absolut inte vill göra lumpen att gå lumpen. Medan typ den som absolut vill blir bortsollad
Citera
2025-05-12, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Felcitering?

Jag nämner noll om Försvarsmakten i den posten..
?
Citera gärna vart säger nåt om det i det du citera av mig.
Tråden handlar om Försvarsmakten och om de gör säkerhetsprövning. "Gängkriminella och lumpen".
Citera
2025-05-12, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BEATNGU-NR1
Började fundera på hur det ligger till med våra kära Adidaskrigare när dom ska in på mönstring och sedan lumpen. Antar att ett års fängelse för vägran inte är nåt som skrämmer dom kanske, men någon som är ostraffad och hellre vill hålla på med sin verksamhet istället för att sitta eldvakt i 10 månader i nån norrländsk skog kan det ju bli svårare för. Samtidigt är det ju lite skrämmande att dom får vapenträning där om det nu är så att dom inte hamnar på en bättre bana efter lumpen. Jag har svårt att tro det dock. Hur ställer sig pliktverket till dessa? Det är ju inte lätt för dom att upptäcka nån ostraffad gängkriminell som man ska hålla ögonen på? Eller hur ligger det till?

Först ska man fylla i mönstringsunderlag - Fyller man inte i mönstringsunderlaget så kan det bli vite. Om det blir vite beror på hur stor andel som svarar. Om en tillräcklig stor andel svarar så utgår inget vite.

Om du kallats till mönstring men uteblir och Plikt- och prövningsverket inte godkänner ditt förhinder, så kan det bli en anmälan som går till tingsrätten och kan leda till åtal. Du kan då dömas till böter och få en prick i belastningsregistret i fem år.

om du vägrar göra lumpen - Om man uppsåtligen avviker eller uteblir från värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt kan man dömas till böter eller fängelse i högst ett år, enligt lagen om totalförsvarsplikt. Så länge det inte är höjd beredskap i Sverige – då kan fängelsestraffet bli så långt som fyra år.

Det sista innebär att det blir böter för de flesta. Om beredskapen höjs då är det mer allvar. Då får man nog räkna med fängelse. Det gäller alla här i tråden som inte tänker hjälpa till om så beordrad.

Vid höjd beredskap kan löst folk bla rysstroll, kriminella och andra räkna att få göra sin tjänsteplikt i speciella arbetskompanier ute i skogen. Där man kan hålla koll på dem och de kan enkelt neutraliseras om så behövs.
Citera
2025-05-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är intressant att man har en regel där man inte får kommentera moderatorsåtgärder, exempelvis att man plockar bort inlägg där det tydligt framgår av korrespondensen när en person exempelvis INTE varit Ditten eller datten.

Man kan nuförtiden bli rätt trött överlag faktiskt.

Ja det försvinner inlägg hela tiden. Håller med.
Blir svårare att följa debatter.
Citera
2025-05-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Nej, du skrev inte alls att det bara var fallskärmsjägare du bara kunde välja. Du skrev att det blev fallskärmsjägare.

Vad du än menade så är det det som stod.

Vilka stater är övre hos FRA menar du?

Ok.

Strunt i det. Jag skrev inte det jag menar. Läser en bok om spiritualitet - Jag tror när jag skrev dem raderna med min sista Vodka glas, så var jag snabb med allt omkring mig - Musik - FB - Bruden - Bruden 2 på luren - Grabbarna på andra luren - 5 obesvarade meddelanden. Liksom min Gangster Wifey på den lur. Kan några obetänksamma repliker inte så mycket att lägga din energi på.
Citera
2025-05-12, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Det är inte mitt krig, låt makthavarna kriga mot varandra och reda ut deras dispyter istället - jag tänker inte gå deras ärenden och dö för dom.

Vi lär oss i unga år redan på dagis att vi ska samsas med varandra, men det gäller inte för makthavarna.
Vi lever på en planet där vi dödar varandra, allt för att makthavarna vill ha mer makt och mer pengar.

Krig är primitivt.

Det är lika mycket ditt som mitt krig. Vilka är makthavarna? Det är ändå Vi som låter dessa individer ha dessa position.

Demokratin är fast förankrad.
Citera
2025-05-12, 18:28
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Secret.vaster
Det är lika mycket ditt som mitt krig. Vilka är makthavarna? Det är ändå Vi som låter dessa individer ha dessa position.

Makthavarna är den t.ex. den lille psykopatfjanten Ulf Kristersson. Han är i sin tur en marionett för Wallenbergs, men makthavarna är i vilket fall inte sådana som du och jag.

Det finns inte demokrati om inte folket självt bestämmer genom beslutande folkomröstningar.

Man skulle väl dö av en hjärtattack av förvåning om man en dag såg en tråd utan sådana här hjärndöda svar.
Citera
2025-05-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Makthavarna är den t.ex. den lille psykopatfjanten Ulf Kristersson. Han är i sin tur en marionett för Wallenbergs, men makthavarna är i vilket fall inte sådana som du och jag.

Det finns inte demokrati om inte folket självt bestämmer genom beslutande folkomröstningar.

Man skulle väl dö av en hjärtattack av förvåning om man en dag såg en tråd utan sådana här hjärndöda svar.

Jag begriper också att det finns familj:er som styr den här landet och världen för den delen. Blev inte någon omröstning för att gå med i Nato.
Citera
2025-05-12, 19:35
Avstängd
Blocktobers avatar
Citat:
Jag begriper också att det finns familj:er som styr den här landet och världen för den delen. Blev inte någon omröstning för att gå med i Nato.

Och ändå tycker du att det är demokrati?
Citera
2025-05-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocktober
Och ändå tycker du att det är demokrati?

Vi lever inte i Nord Korea direkt.. Vi kan om inget annat yttra oss hur som helst. Vi lever trotts att, vi inte tycker om varandra, mot vår vilja behöva multikulturellt-Leva med varandra.
Citera
2025-05-12, 20:26
Medlem
biljardballes avatar
Citat:

Jag rör inte ett finger för ditt krig i detta sosseland.
Citera
2025-05-12, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Först ska man fylla i mönstringsunderlag - Fyller man inte i mönstringsunderlaget så kan det bli vite. Om det blir vite beror på hur stor andel som svarar. Om en tillräcklig stor andel svarar så utgår inget vite.

Om du kallats till mönstring men uteblir och Plikt- och prövningsverket inte godkänner ditt förhinder, så kan det bli en anmälan som går till tingsrätten och kan leda till åtal. Du kan då dömas till böter och få en prick i belastningsregistret i fem år.

om du vägrar göra lumpen - Om man uppsåtligen avviker eller uteblir från värnplikt, civilplikt eller allmän tjänsteplikt kan man dömas till böter eller fängelse i högst ett år, enligt lagen om totalförsvarsplikt. Så länge det inte är höjd beredskap i Sverige – då kan fängelsestraffet bli så långt som fyra år.

Det sista innebär att det blir böter för de flesta. Om beredskapen höjs då är det mer allvar. Då får man nog räkna med fängelse. Det gäller alla här i tråden som inte tänker hjälpa till om så beordrad.

Vid höjd beredskap kan löst folk bla rysstroll, kriminella och andra räkna att få göra sin tjänsteplikt i speciella arbetskompanier ute i skogen. Där man kan hålla koll på dem och de kan enkelt neutraliseras om så behövs.
😂

"Rysstroll" kan numera vara människor som konstaterar att inflationen har stigit - iallafall så som diskussionerna ser ut senaste åren.

Det blir några miljoner svenskar som alltså ska jobba med händerna i skogen.

Det låter som någon jävla socialdemokratisk diktatur en 25årig stridspitt drömt fram.

Absolut hela Sverige kan dra åt helvete. Jag är så glad att jag flyttade för över ett decennie till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in