• 1
  • 2
2025-05-11, 07:27
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1376956

Tidigt på morgonen i centrala Göteborg .

Vilken guldsmeds butik gäller det ?
Någon som sitter på mer info ? Väldigt magert i tidningen ännu

Måste ju ha gått rekord snabbt, ingen gripen
Det rö centralt och polis måste ju ha varit på plats snabbt

Vad vet vi ?
Citera
2025-05-11, 07:48
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Smash and grab-kupp mot guldsmedsbutik i Göteborg

Flera personer körde in ett arbetsfordon rakt in i en guldsmedsbutik vid Skanstorget i Göteborg. Sedan lastade inbrottstjuvarna över godset till flera fordon som väntade utanför.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...tik-i-goteborg
Citera
2025-05-11, 08:00
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Sedan lastar de flera andra fordon med gods från butiken och lämnar. Värdet på godset har polisen inga uppgifter om ännu.

– Arbetet som pågår nu får visa hur mycket det har fått med sig. Det är ett okänt antal bilar.

Det blev stora skador på lokalen. Fordonet står kvar och det kan vara begränsad framkomlighet i närheten. Platsen är avspärrad för teknisk undersökning.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...guldsmedsbutik
Citera
2025-05-11, 08:12
Ingen större händelse, då Polisen valde att samla ihop den med andra.

Kl 05.50 Stöld genom inbrott, Skanstorget, Göteborg
https://polisen.se/aktuellt/handelse...gotalands-lan/
Citat:
Flera gärningspersoner använder ett större arbetsfordon för att köra in i en guldsmedsbutik.
Inne i butiken tillgriper de gods som de lastar i flera fordon som också befinner sig på platsen
och lämnar platsen. Flera patruller larmas till platsen och kontroller sätts upp runt omkring
för att få stopp på fordonen.

Platsen är avspärrad och tekniker är kallade till platsen för brottsplatsundersökning.

Ingen person är i nuläget gripen.
Citera
2025-05-11, 08:49
Medlem
Men i dagens värld . Ingen som filmat dom ? Ute på TikTok osv ?
Ni som bor i närheten eller i centrum .ingen som vakna av ett jäkla pådrag ?

Jag som precis köpt bostad i centrum i närheten av en guldsmed . Kändes som en lugn del av centrum
Citera
2025-05-11, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powercharge

Jag som precis köpt bostad i centrum i närheten av en guldsmed . Kändes som en lugn del av centrum

Tänker också att med all teknik som finns nu så måste det gå att få fast dessa. Nästan att jag förväntar mig att det sker under dagen.
Citera
2025-05-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powercharge

Ganska ok del, men saker händer ju överallt
Citera
2025-05-11, 10:47
Medlem
Spriteees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Ganska ok del, men saker händer ju överallt
Är en av de dyraste adresserna i centrala Gbg. Så "Ganska OK del" är lite av en underdrift.

Det är just nu många vägarbeten i närheten där denna hjullastare troligtvis tillgreps, och kombinationen hjullastare + guldbutik bådar aldrig gott, oavsett område.
Citera
2025-05-11, 11:04
Medlem
Det är JS Guldsmide, syns på bilden i GPs artikel
https://www.gp.se/42897ec1-b25a-4ff5-adb6-fd0d3545f2ee

Är en tillverkare av smycken med ganska blygsam omsättning (1 miljon kr 2024), att man kunnat lastat flera bilar från den butiken känns lite underligt. En bil för varje kassaskåp kanske? Det är snarare är en verkstad än en vanlig guldbutik så bytet lär vara råmaterial och saker som varit inne på lagning, inte masstillverkade smycken.
Citera
2025-05-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spriteee
Är en av de dyraste adresserna i centrala Gbg. Så "Ganska OK del" är lite av en underdrift.

Det är just nu många vägarbeten i närheten där denna hjullastare troligtvis tillgreps, och kombinationen hjullastare + guldbutik bådar aldrig gott, oavsett område.

Dyrt eftersom det är centralt. En hel del droger skulle jag gissa och enormt mycket trafik och avgaser vet jag. Arbetsfordon verkar finnas gott om i Gbg så det är nog rätt lätt att få tag på. Däremot brukar väl guldbutikerna låsa in sina juveler på nätterna? Ingenting brukar vara kvar i fönstren.
Citera
2025-05-11, 17:19
Medlem
Om försäkringsbolagen inte har som krav att en rökmaskin installeras i butiken där man förvarar värdeföremål, då är det..mind blowing
Råkade passera förbi butiken någon timma efter inbrottet och det var något mesigt rörelselarm som gick på och av fortfarande. Lät som ett något billarm fast någon db högre. Ingen som reagerar på ett sånt ljud i dagens samhälle.
Citera
2025-05-11, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Dyrt eftersom det är centralt. En hel del droger skulle jag gissa och enormt mycket trafik och avgaser vet jag. Arbetsfordon verkar finnas gott om i Gbg så det är nog rätt lätt att få tag på. Däremot brukar väl guldbutikerna låsa in sina juveler på nätterna? Ingenting brukar vara kvar i fönstren.

Är arbetsfordon lätta att tjuvkoppla? Det borde även ligga på dem som lämnat maskinen att det inte skall vara lätt att stjäla den..

Det finns inget i fönstren här då det är en reparations/ändrings verkstad, inte en butik.
Dom har ju dock snott det stora gröna kassaskåpet som man kan syna på juvelerarens Instagram i få bilder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in