• 1
  • 2
2025-05-15, 17:47
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattDeluxe
Hej,

Jag undrar kort och gott om var jag kan köpa cykelramar av kvalitet för max en handfull tusenlappar?

Jag äger en Superior X-Road Elite matt marinblå/vit/röd, men ramen är både usel och lite för liten för mig (ramen på min cykel är av storleken medium, medan jag antagligen skulle föredra storleken large).

Ramen gick sönder en aningen när jag lämnade in cykeln till Sportsons cykelmekaniker. En av cykelmekanikerna använde lufttryck för att rengöra hålet för fäste av stänkskärmar på framgaffeln, och när han sprutade tryckluft genom hålet så gick en del av ramen av. Mekanikern lappade igen hålet med någon form av massa — gissningsvis gips.

I vilket fall som helst så vill jag ha en något större cykelram, men framför allt en cykelram som med enkelhet tillåter installation av både stänkskärmar och pakethållare.

Jag har funnit att det är mycket svårt att köpa cykelramar separat i Sverige. De alternativ som finns är på Internet, bland annat på aliexpress.com.

Det sägs dock att cykelramar man kan finna på aliexpress för en handfull tusenlappar sannolikt är av undermålig kvalitet.

Jag kontaktade Sportson och frågade om de säljer cykelramar separat, vilket jag fick meddelat att de inte gör, åtminstone inte i den prisklass jag önskar. Man hänvisade mig till återförsäljare på Internet, vilket är anledningen till att jag skapar denna tråd.

Kan ni användare här möjligen hänvisa mig till tillverkare av cykelramar likt den cykeln jag redan äger, och vars marknadsvärde uppgår till en handfull tusenlappar? Den måste kunna emotta stänkskärmar och pakethållare utan problem, och rören får gärna vara helt runda (jag gillar estetiken med runda rör mest).

Det finns lite överallt, bla här:
https://www.bike24.com/search-result...Gravel%20frame

Men priserna är nog inte vad du kan förvänta dig...
Citera
2025-07-13, 22:42
Moderator
Parongatans avatar
Jag hade skapat bevakningar på Marketplace och Blocket. Men även skapat egna annonser där en prisvärd kvalitetsram efterfrågas. Jag hade även letat efter en komplett cykel som passar dina önskemål, och som andra redan sagt, skruvat bort delarna och satt på dina egna delar. Delarna som blir över, går lätt att sälja på just Marketplace och Blocket. Eller, spara dem som reservdelar inför framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in