• 1
  • 2
2025-05-11, 00:30
Hej,

Jag undrar kort och gott om var jag kan köpa cykelramar av kvalitet för max en handfull tusenlappar?

Jag äger en Superior X-Road Elite matt marinblå/vit/röd, men ramen är både usel och lite för liten för mig (ramen på min cykel är av storleken medium, medan jag antagligen skulle föredra storleken large).

Ramen gick sönder en aningen när jag lämnade in cykeln till Sportsons cykelmekaniker. En av cykelmekanikerna använde lufttryck för att rengöra hålet för fäste av stänkskärmar på framgaffeln, och när han sprutade tryckluft genom hålet så gick en del av ramen av. Mekanikern lappade igen hålet med någon form av massa — gissningsvis gips.

I vilket fall som helst så vill jag ha en något större cykelram, men framför allt en cykelram som med enkelhet tillåter installation av både stänkskärmar och pakethållare.

Jag har funnit att det är mycket svårt att köpa cykelramar separat i Sverige. De alternativ som finns är på Internet, bland annat på aliexpress.com.

Det sägs dock att cykelramar man kan finna på aliexpress för en handfull tusenlappar sannolikt är av undermålig kvalitet.

Jag kontaktade Sportson och frågade om de säljer cykelramar separat, vilket jag fick meddelat att de inte gör, åtminstone inte i den prisklass jag önskar. Man hänvisade mig till återförsäljare på Internet, vilket är anledningen till att jag skapar denna tråd.

Kan ni användare här möjligen hänvisa mig till tillverkare av cykelramar likt den cykeln jag redan äger, och vars marknadsvärde uppgår till en handfull tusenlappar? Den måste kunna emotta stänkskärmar och pakethållare utan problem, och rören får gärna vara helt runda (jag gillar estetiken med runda rör mest).
Citera
2025-05-11, 01:01
Medlem
Fin cykel. Bra att åka på.
Du får väl ersättning för skadan? Sådär får det inte gå till.
Fattigt med just ramar. Slakcyklar finns ju. Oftast privatpersoner. Brukar ta loss allt jag kan behöva till dom jag använder, reservdelar. Alltid någon som vill köpa ramarna. Vill man bygga själv är ju en snygg välskött ram bra att ha. Blir inte så dyrt med delar faktiskt. Byggt många. Senaste en packcykel.
Kolla annonser om du kan tänka dig beg.

**Om du köper en ny cykel i rätt storlek? Kanske billigare variant. Säljer den du har.
Så hade jag gjort med en relativt fin produkt som jag ej är nöjd med storleksmässigt. Då får du i alla fall en cykel du vill ha.**
Citera
2025-05-11, 01:28
Citat:
Ursprungligen postat av 12Monkeys
Fin cykel. Bra att åka på.
Du får väl ersättning för skadan? Sådär får det inte gå till.
Fattigt med just ramar. Slakcyklar finns ju. Oftast privatpersoner. Brukar ta loss allt jag kan behöva till dom jag använder, reservdelar. Alltid någon som vill köpa ramarna. Vill man bygga själv är ju en snygg välskött ram bra att ha. Blir inte så dyrt med delar faktiskt. Byggt många. Senaste en packcykel.
Kolla annonser om du kan tänka dig beg.

**Om du köper en ny cykel i rätt storlek? Kanske billigare variant. Säljer den du har.
Så hade jag gjort med en relativt fin produkt som jag ej är nöjd med storleksmässigt. Då får du i alla fall en cykel du vill ha.**
Tack för ditt svar!

Jodå, cykeln är helt ok!

Jag köpte den år 2019 på rabatt. Via länken jag gav så kostar cykeln numera 14 990 kr, men jag tror att jag köpte cykeln för ca 11 000 kr år 2019.

Det var den första cykeln med bockstyre som jag köpte, så jag var inte så uppmärksam som jag borde ha varit när det kommer till ting som installation av stänkskärmar och pakethållare. Ramen tillåter visserligen installation av stänkskärmar, men med något komplicerad installation. Man får borra hål, och kanske även klippa och böja stagen en aningen, för att få stänkskärmar från t.ex. SKS på plats.

När cykelmekanikern meddelade mig om vad som hände när han blåste tryckluft genom hålet så tänkte jag ärligt talat inte på att kompensation vore rimligt. Jag var mest förvånad över att ramen var så ömtålig. Jag tror att det skedde runt år 2020/2021, så garantin är gissningsvis utgången sedan länge.

Visst är det så att kunniga entusiaster som du kan hantera cykelramar i all allmänhet. Jag fick googla termen "Slakcyklar", men blev tyvärr inte mycket klokare. Jag antar dock att du åsyftar människor som säljer sina cyklar begagnade? Om det är enda sättet att få tag på den sorts cykelramar som jag önskar separat, så tror jag bestämt att jag måste ha hjälp med detta, tyvärr... :)

Nåja, det ordnar sig alltid. I värsta fall borde man ju kunna köpa en cykel för ca 10.000 kr från t.ex. Sportson, med cykelram och allt, och installera de komponenter på den cykelram som medföljer ett sådant köp. Det skulle dock gå över min budget rätt rejält. Helst av allt skulle jag vilja finna en cykelram som passar mina önskemål för max 5000 kr.

Jag har i och för sig aldrig mekat med en styrstam förut, till exempel (verktygen för detta från Park Tool kostar tusentals), men behövs det för att kunna få ihop en cykel med ny cykelram på egen hand så antar jag att en sådan investering är värt det.
Citera
2025-05-11, 07:25
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag köpte min ram från ebay.de
Citera
2025-05-11, 09:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag googlade och fick fram mängder med ställen där man kan köpa lösa ramar. Sökord ”köpa cykelram”
XXL tycks också ha lösa ramar.

Detta är bara ett exempel och absolut inte den ramen du ska ha.
https://www.cykelkraft.se/ramset-tre...UaAr2kEALw_wcB

Jag vet en kompis som cyklade och hade cyklar för större summor, han köpte alltid allt i delar så han fick exakt varje del som han ville. Vet tyvärr inte vart han beställde prylarna men kan forska i det.
Hans cyklar slutade ofta runt 100 000kr ska tilläggas.
Citera
2025-05-11, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattDeluxe
Tack för ditt svar!

Jodå, cykeln är helt ok!

Jag köpte den år 2019 på rabatt. Via länken jag gav så kostar cykeln numera 14 990 kr, men jag tror att jag köpte cykeln för ca 11 000 kr år 2019.

Det var den första cykeln med bockstyre som jag köpte, så jag var inte så uppmärksam som jag borde ha varit när det kommer till ting som installation av stänkskärmar och pakethållare. Ramen tillåter visserligen installation av stänkskärmar, men med något komplicerad installation. Man får borra hål, och kanske även klippa och böja stagen en aningen, för att få stänkskärmar från t.ex. SKS på plats.

När cykelmekanikern meddelade mig om vad som hände när han blåste tryckluft genom hålet så tänkte jag ärligt talat inte på att kompensation vore rimligt. Jag var mest förvånad över att ramen var så ömtålig. Jag tror att det skedde runt år 2020/2021, så garantin är gissningsvis utgången sedan länge.

Visst är det så att kunniga entusiaster som du kan hantera cykelramar i all allmänhet. Jag fick googla termen "Slakcyklar", men blev tyvärr inte mycket klokare. Jag antar dock att du åsyftar människor som säljer sina cyklar begagnade? Om det är enda sättet att få tag på den sorts cykelramar som jag önskar separat, så tror jag bestämt att jag måste ha hjälp med detta, tyvärr...

Nåja, det ordnar sig alltid. I värsta fall borde man ju kunna köpa en cykel för ca 10.000 kr från t.ex. Sportson, med cykelram och allt, och installera de komponenter på den cykelram som medföljer ett sådant köp. Det skulle dock gå över min budget rätt rejält. Helst av allt skulle jag vilja finna en cykelram som passar mina önskemål för max 5000 kr.

Jag har i och för sig aldrig mekat med en styrstam förut, till exempel (verktygen för detta från Park Tool kostar tusentals), men behövs det för att kunna få ihop en cykel med ny cykelram på egen hand så antar jag att en sådan investering är värt det.
Var synd att försäkring/ersättning uteblev.
Precis, slakta en cykel, slaktcykel. Plockas isär del för del.
Om du har cykelverktyg basic och egna verktyg/verktygslåda bör du klara dig.
Gillar inte repor så jag tejpar verktygets arbetsyta, eltejp, silvertejp. En micro trasa. Ny cykel med repor är så fult.
Hoppas du hittar något som passar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag googlade och fick fram mängder med ställen där man kan köpa lösa ramar. Sökord ”köpa cykelram”
XXL tycks också ha lösa ramar.

Detta är bara ett exempel och absolut inte den ramen du ska ha.
https://www.cykelkraft.se/ramset-tre...UaAr2kEALw_wcB
Google är underligt. Att man måste skriva "köpa"cykelram Kikade lite. Kostar ungefär som en vanlig hyfsad-rätt bra cykel. Har man tur och väljer bra märke med bra komponenter klarar man sig med ungefär en ram summa och får en komplett cykel som kan klassas väldigt bra.

Jag vet en kompis som cyklade och hade cyklar för större summor, han köpte alltid allt i delar så han fick exakt varje del som han ville. Vet tyvärr inte vart han beställde prylarna men kan forska i det.
Hans cyklar slutade ofta runt 100 000kr ska tilläggas.
Det är kul när man får precis varje detalj som man önskat med märken som är bra och pålitliga.
Dom blir dyra men helt klart värt det när man har intresse och tränar/tävlar.
Citera
2025-05-11, 16:07
Medlem
LeifD2s avatar
En cykelbutik (alltså en riktig cykelbutik, inte intersport, XXL eller någon annan sportinriktad kläldbutik) borde kunna ordna det. Men inte för en "handfull tusenlappar". Det kostar nog lite mer.

Jag har köpt ram här:

https://planetx.co.uk/collections/on-one-bikes

OK kvalitet. De har olika modeller.

Bike24.de kan ha.

Just detta med att kunna montera stänkskärmar och så är idag ovanligt ocg priserna blir därefter.

Surly och Salsa sålde i alla fall förr direkt till kund, world wide. Surly ligger lägre i pris. Salsa var förr toppkvalitet och priset därefter. Nu verkar det ha ändrats. Verkar blandat som det ser ut nu.
Senast redigerad av LeifD2 2025-05-11 kl. 16:16.
Citera
2025-05-11, 16:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12Monkeys

Det är kul när man får precis varje detalj som man önskat med märken som är bra och pålitliga.
Dom blir dyra men helt klart värt det när man har intresse och tränar/tävlar.

Jo så är det, jag själv har ett dataintresse och skulle aldrig köpa någon färdigbyggd märkesdator utan man vill plocka de delar man själv vill ha och bygga ihop själv.
Citera
2025-05-13, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattDeluxe
Hej,

Jag undrar kort och gott om var jag kan köpa cykelramar av kvalitet för max en handfull tusenlappar?

Jag äger en Superior X-Road Elite matt marinblå/vit/röd, men ramen är både usel och lite för liten för mig (ramen på min cykel är av storleken medium, medan jag antagligen skulle föredra storleken large).

Ramen gick sönder en aningen när jag lämnade in cykeln till Sportsons cykelmekaniker. En av cykelmekanikerna använde lufttryck för att rengöra hålet för fäste av stänkskärmar på framgaffeln, och när han sprutade tryckluft genom hålet så gick en del av ramen av. Mekanikern lappade igen hålet med någon form av massa — gissningsvis gips.

I vilket fall som helst så vill jag ha en något större cykelram, men framför allt en cykelram som med enkelhet tillåter installation av både stänkskärmar och pakethållare.

Jag har funnit att det är mycket svårt att köpa cykelramar separat i Sverige. De alternativ som finns är på Internet, bland annat på aliexpress.com.

Det sägs dock att cykelramar man kan finna på aliexpress för en handfull tusenlappar sannolikt är av undermålig kvalitet.

Jag kontaktade Sportson och frågade om de säljer cykelramar separat, vilket jag fick meddelat att de inte gör, åtminstone inte i den prisklass jag önskar. Man hänvisade mig till återförsäljare på Internet, vilket är anledningen till att jag skapar denna tråd.

Kan ni användare här möjligen hänvisa mig till tillverkare av cykelramar likt den cykeln jag redan äger, och vars marknadsvärde uppgår till en handfull tusenlappar? Den måste kunna emotta stänkskärmar och pakethållare utan problem, och rören får gärna vara helt runda (jag gillar estetiken med runda rör mest).

Jag köpte cykelram på buycycle.com för ett bra pris! Prova där! Du behöver dock kunna svara på om du vill ha landsvägscykelram/gravel etc, vad du behöver för ramstorlek osv.
Citera
2025-05-13, 15:48
Avstängd
Knivur-273s avatar
Hur kan man spräcka en cykelram med tryckluft ?

Min kompressor var begränsad till 8 bar med pressostatens automatik.

När jag arbetade med tryckkärl eller vanliga rör, så kunde man trycka upp ett helt vanligt kopparrör om 70 mm x 2,5 till 125 bar eller mer, innan det svullnade, sprack och läckte vatten som i en liten pisstråle. Ingen Explosion
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-13 kl. 16:00.
Citera
2025-05-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Hur kan man spräcka en cykelram med tryckluft ?

Min kompressor var begränsad till 8 bar med pressostatens automatik.

När jag arbetade med tryckkärl eller vanliga rör, så kunde man trycka upp ett helt vanligt kopparrör om 70 mm x 2,5 till 125 bar eller mer, innan det svullnade, sprack och läckte vatten som i en liten pisstråle. Ingen Explosion

Gaffeln som pajade var nog tillverkad av kolfiberförstärkt epoxi, och det är väl inte jämförbart med rör av metall.
Citera
2025-05-14, 00:40
Avstängd
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Gaffeln som pajade var nog tillverkad av kolfiberförstärkt epoxi, och det är väl inte jämförbart med rör av metall.
Det finns extra dyra lättviktiga tryckkärl av kolfiberarmerad epoxi som klarar 200..300 bar, med ett sprängtryck om 1400 bar, så därför låter det märkligt. Kopparrör är mycket svaga i jämförelse med stålrör till exempel

Om det sprack, så tyder det på synnerligen mycket dålig kvalitet och brist på fibrer där felet uppkom.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-05-14 kl. 00:55.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in