• 2
  • 3
2025-05-22, 18:19
Medlem
Hoeullebecqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoeullebecq
Vad behöver då priset minst vara för de "svenska" gröna tomaterna i butik?

Räcker det med 60 kr/kg?

Svar: Nej

Min kalkyl leder till att kallhyran är minst 50 kr/kg.

Sedan tillkommer kostnaden för avloppsvattnet, konstgjord solbelysning, tomatplantor, alla humlor, plockning och hantering inne i den gigantiska svenska tomatfabriken, emballage, transport från de djupa skogarna på ellångtradare, grossistens omkostnader, etc, etc.

Och inte att förglömma: ICA-handlarens gigantiska påslag...

Ingångsdata:

Från den mest oväntade platsen:

https://da.se/2024/07/brukets-spill-...mater-aret-om/

Citat:
Enligt Wa3rm har projektet kostat runt 1,4 miljarder. De hyr sedan ut växthuset till odlarbolaget Foodventure och avtalet är på tio år. Avtalet med Billerud för restvärmen är på 20 år och någon risk att restvärmen inte räcker är det ingen som ser.
Citat:
250 000 tomatplantor.
8 000 ton tomater produceras årligen.
35 Gwh återanvänd restvärme per år.

Vilka kan investerarna vara?

Gröna pensionsfonder?
Citera
2025-05-23, 06:27
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoeullebecq
Svar: Nej

Min kalkyl leder till att kallhyran är minst 50 kr/kg.

Sedan tillkommer kostnaden för avloppsvattnet, konstgjord solbelysning, tomatplantor, alla humlor, plockning och hantering inne i den gigantiska svenska tomatfabriken, emballage, transport från de djupa skogarna på ellångtradare, grossistens omkostnader, etc, etc.

Och inte att förglömma: ICA-handlarens gigantiska påslag...

Ingångsdata:

Från den mest oväntade platsen:

https://da.se/2024/07/brukets-spill-...mater-aret-om/

Vilka kan investerarna vara?

Gröna pensionsfonder?

Så du tror kallhyran är 400 miljoner per år, altså ett kvadratmeterpris på 4000 kronor per år, det tror inte jag.

Hur har du kommit fram till den siffran?

LL
Citera
2025-05-23, 12:52
Medlem
Hoeullebecqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Så du tror kallhyran är 400 miljoner per år, altså ett kvadratmeterpris på 4000 kronor per år, det tror inte jag.

Hur har du kommit fram till den siffran?

Indata:
Produktion: 8 miljoner kilo tomater per år
Investering: 1,4 miljarder
Livslängd: 10 år
Avkastning efter skatt: 15%
Citera
2025-05-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Det är inte bara värme utan också ljus som behövs. Odla tropiska växter i växthus, verkar inte så smart i inre Svealand på vintern. Kan bli riktigt kallt, och då kommer säkert restvärmen ha svårt att hänga med. Ett okänt bolag utan erfarenhet , är inte förtroendeingivande. Antagligen ännu ett bolag som rider på greenwashing vågen. Bara lönsamt med bidrag. Det brukar sägas det behövs 2-3 konkurser innan anläggningen är nere på sitt verkliga värde för att få lönsamhet.
Se på Pekkas tomater. Aldrig tjänat en krona och desto mer de säljer, ju större förluster.
jag har varit i Närpes i norra Finland en gång. Hela Närpes lyser svagt gult om vintern för de har fått så mycket EU-bidrag för att odla tomater. Så ljuset löser de genom växtbelysning. Jag killgissar och tror att energimängden som krävs för belysning är väldigt låg i förhållande till mängden energi som går åt att hålla värmen. Så om det då är "riktig" spillvärme som man bara hade kylt bort så kan det ju vara en ganska bra idé att odla tomater vid ett pappersbruk även i detta geografiska läge
Citera
2025-06-03, 12:04
Medlem
Intressant:

Flera anställda som SVT har pratat med berättar om en hög ruljans av personal och om rädslan för att få sparken för vad som helst.
– Att det ska röra sig om så många människor som inte passar på en arbetsplats har jag inte sett tidigare, säger jobbcoachen.
Företaget Frövi Greenery bekräftar att det varit stor omsättning av personal, men menar att den beror på att man behövde se vilka som klarade av uppgifterna.
– Det var en del av vår utmaning att erbjuda jobb till en stor grupp, som redan hade ett avstånd till arbetsmarknaden, säger Dirk Aleven, vd för Frövi Greenery.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...andes-tillbaka
Citera
2025-06-03, 20:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Vikentomater hade exempelvis en jävla hausse för några år sedan, dom odlade iofs vackra tomater i olika storlekar och färger och köpte jag från grönsaksgrossist att ha i restaurang så var dom oftast dom dyraste, men också vackrast och väldigt goda.

Vikentomater är till salu för övrigt. Bolaget alltså, inte tomaterna (eller snarare, de är så klart också till salu, säsongen börjar vid påsk ungefär). 11 miljoner vill de ha om jag minns rätt.
Citera
2025-06-06, 15:43
Medlem
Vitiss avatar
Tomatplockarna har det jobbigt:

https://www.svt.se/nyheter/video/96b...ollegor/46axpn
Citera
2025-06-06, 15:53
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Tomatplockarna har det jobbigt:

https://www.svt.se/nyheter/video/96b...ollegor/46axpn
Det var ett bra exempel på det jag skrev i inlägg 19.
Antar att det är massa arbetslösa som fått arbete där och bara har provanställningar.
Lever dom inte upp till vad som behövs så är det ju ganska självklart att dom får gå, det gäller ju dom flesta provanställningar oavsett om man är en busschaufför som inte klarar jobbet, en snickare som är oskicklig, en dagisfröken som slarvar med viktiga saker eller en tomatplockare som inte plockar nog med tomater. Räcker ju inte med att duka upp och göra saker halvhjärtat, som i skolan.
Många arbetslösa är det av en anledning, jag har själv i 20 år tagit emot olika slags praktikanter och arbetstränande människor.. ofta strul..
Säger inte att det inte är nåt ruttet med arbetsmiljön för det vet jag ingenting om, men..
Citera
2025-06-06, 18:05
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Det var ett bra exempel på det jag skrev i inlägg 19.
Antar att det är massa arbetslösa som fått arbete där och bara har provanställningar.
Lever dom inte upp till vad som behövs så är det ju ganska självklart att dom får gå, det gäller ju dom flesta provanställningar oavsett om man är en busschaufför som inte klarar jobbet, en snickare som är oskicklig, en dagisfröken som slarvar med viktiga saker eller en tomatplockare som inte plockar nog med tomater. Räcker ju inte med att duka upp och göra saker halvhjärtat, som i skolan.
Många arbetslösa är det av en anledning, jag har själv i 20 år tagit emot olika slags praktikanter och arbetstränande människor.. ofta strul..
Säger inte att det inte är nåt ruttet med arbetsmiljön för det vet jag ingenting om, men..

Jo, men jag har fått en inte helt bra känsla av det företaget.
Som jag skrev i #3; Northvolt 2?
Märkliga ägarförhållanden.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här