20 tunnland låter kanske inte så mycket, men det motsvarar 10 hektar, vilket kan materialiseras med en längd av 500 meter och en bredd av 200 meter.
Alternativt räcker det med att förstå att växthuset, enligt uppgift, klarar av att
försörja Sverige med 20% av hela vårt tomatbehov.
I den här tråden skvallrar vi om företaget som driver växthuset.
Eller kanske företagen, se det
rödade nedan. Det enda jag har lyckats spana mig fram till, är att det kalla varmvattnet är tänkt att komma från pappersbruket och att ett av varumärkena i butik är "Frövi tomater".
Vill du diskutera miljöproblemen med växthuset, eller miljöproblemen med den planerade gigantiska jätteräkodlingen, startar du en ny tråd i en annan avdelning...
Reportaget som triggade mitt stora intresse för storskalig tomatodling:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...rsonal-varslas
Citat:
SVT Örebro kan avslöja att tomatodlingen i Frövi stoppar sin produktion under obestämd tid på grund av problem med värmen. Samtliga anställda påverkas.
Citat:
För snart ett år sedan startades en av Sveriges största tomatodlingar i Frövi. Odlingen skapade flera jobbmöjligheter där nästan 140 personer sysselsattes.
Citat:
– Det ska vara 19 grader i snitt under vintersäsongen men nu har det varit 16 vilket har haft en effekt på tomaterna
Citat:
– Det är smärtsamt, det handlar om flera miljoner euro så det är stor förlust. När vi inte kan leverera svenskodlade tomater till matbutikerna så kommer de behöva att importera istället.
Citat:
Företaget bakom tomatodlingen berättar att de kommer att vidta rättsliga åtgärder mot företaget som har ansvar för konstruktionen av växthuset, där bland annat värmen ingår.