• 2
  • 3
2025-06-28, 08:32
Medlem
triptykens avatar
Självklart så kommer dom, om brott begåtts och IP't leder till Bibliotekets datorer kunna ta reda på vem som satt där - MEN det ska mycket till.

Bibliotekarier som skrå brinner rätt jävla mycket för sina grundprinciper om informationstillgänglighet och rätten till privatliv för besökarna. Pissig lön, lång utbildning och ett sjuhelvetes regeringsuppdrag gör att dom tenderar vara rätt principfasta.

Sen så KAN det bli svårt med ett USB eftersom du måste komma åt BIOS för att boota från USB-stickan. Men beroende på kommun och region du bor i så är säkerheten på dom där burkarna skiftande. Så värt att testa.
Citera
2025-06-28, 09:47
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Vet inte hur just ditt lokala bibliotek fungerar, men jag måste logga in med lånekortsnummer och PIN för att kunna använda deras datorer. Är det anonymitet du är ute efter känns bibblan som ett dåligt alternativ!

Jag håller med helt!

Har själv på ett tidigare jobb tvingats använda kommunala nätverksanslutna datorer och dessa är spärrade till 100% och fjärr övervakade samt dom har program som automatisk övervakar och larmar vid tex virus, och annat.

Missförstå mig inte jag förstår varför dom tvingas ha det så här pga hundratals skolelever bla som använder dessa, och det är självklart bra så inte virus och hackare kan ta sig in.
Och en skoldator och arbetsdator skall användas till arbete och skola och inte olaglig eller olämplig användning, dock blir det oftast väldigt omständligt när man vill installera helt legala och användbara program.

Gällande TS så tvivlar jag starkt på att TS överhuvudtaget kan göra detta om det gäller att det måste ladda ner något som helst program eller liknande det kommer upp en ruta att administratörerna måste godkänna.
Citera
2025-06-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JimmiesRustler
Använd ett live Linux-operativsystem på en USB-sticka. Bibliotekets datorer loggar nämligen vilka användare som loggat in, d.v.s. om du loggar in med deras förinstallerade system och använder dina unika inlogg.

Du ska alltså boota från linux istället för deras bloatade Windows-system med spyware o keyloggers osv.
Om datorerna är så pass förinställda att de har ett login-system ser jag inte hur de inte skulle kunnat blockera boot från en USB.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in