• 1
  • 2
2025-06-07, 09:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineShoeTrend
5 hemsidor har blockerat min enhet så funderar att låna biblioteket datorer för att skapa ett konto.
Har verkligen Microsoft blockerat din dator? Hur lyckades du egentligen med det? Reddit är ju vansinniga när det gäller att blockera folk, men det är väl också enda stora aktören?
Citera
2025-06-08, 11:48
Medlem
SunshineShoeTrends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Har verkligen Microsoft blockerat din dator? Hur lyckades du egentligen med det? Reddit är ju vansinniga när det gäller att blockera folk, men det är väl också enda stora aktören?
Ja, microsoft har blockerat min dator. Microsoft har blockerat en av mina konto då för många inloggnings försök med fel lösenord.

Jag hoppas inte att Reddit blockerar ip-adress.
Citera
2025-06-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ja, microsoft har blockerat min dator. Microsoft har blockerat en av mina konto då för många inloggnings försök med fel lösenord.

Jag hoppas inte att Reddit blockerar ip-adress.

MS blockerar inga datorer, utan det har väl med de Policys som är inställda i operativsystemet att göra.
Företag och föreningar brukar använda detta med inloggningsförsök, efter inställt antal försök så måste man kontakta sysadmin för att de ska låsa upp kotot igen.
Citera
2025-06-08, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Vet inte hur just ditt lokala bibliotek fungerar, men jag måste logga in med lånekortsnummer och PIN för att kunna använda deras datorer. Är det anonymitet du är ute efter känns bibblan som ett dåligt alternativ!

Oh well..
Bibliotekssektetessen är lagstadgad och gäller bland annat uppgifter om boklån men omfattar också uppgifter om enskildas användning av informationsteknik hos bibliotek.
Citera
2025-06-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Bibliotekssektetessen är lagstadgad och gäller bland annat uppgifter om boklån men omfattar också uppgifter om enskildas användning av informationsteknik hos bibliotek.
Man ska kunna ta reda på vem som använt datorn en viss tid, om det skett något brottsligt, som polisen vill utreda. Sekretess på boklån infaller när boken är lämnad och eventuella avgifter betalda. Innan dess kan inloggad personal se det. Men ska inte tittas på onödigtvis (går att kolla vem som gjort det) eller berättas för utomstående.
Citera
2025-06-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
MS blockerar inga datorer, utan det har väl med de Policys som är inställda i operativsystemet att göra.
Företag och föreningar brukar använda detta med inloggningsförsök, efter inställt antal försök så måste man kontakta sysadmin för att de ska låsa upp kotot igen.
Okej, jag har kontaktat microsoft för ett år sedan, men har inte fått tillbaka kontot.
Citera
2025-06-09, 22:30
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob

Gäller det även hur man använder deras datorer? Vet att det varit på tal, men inte känt något behov av att vara [relativt] anonym på många år, så inte följt upp det. Har du någon paragraf att hänvisa till?
Citera
2025-06-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Gäller det även hur man använder deras datorer? Vet att det varit på tal, men inte känt något behov av att vara [relativt] anonym på många år, så inte följt upp det. Har du någon paragraf att hänvisa till?

Kap 40 paragraf 3 i offentlighets och sekretesslagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-2009-400/
Citera
2025-06-11, 23:10
Medlem
264s avatar
Citat:
Okej, jag har kontaktat microsoft för ett år sedan, men har inte fått tillbaka kontot.

Aj då. Säker på att du inte haft ngra konstiga grejer i inkorgen lr reggat dig på nån skum sida?
Citera
2025-06-11, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 264
Aj då. Säker på att du inte haft ngra konstiga grejer i inkorgen lr reggat dig på nån skum sida?
Jag har inte registrerat mig på något skum hemsida.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in