2025-05-10, 15:09
På Borås djurpark avlivas hästar
för att matas till parkens lejon.

Och den nya maten gör succé.

– Hittills har det rullat på väldigt bra, säger chef
för zoologiska avdelningen på Borås djurpark.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...succe-i-boras/

Man kallar det för ”trotjänaravlivning”

Hästkött i all ära för lejonen?

https://www.borasdjurpark.se/
Citera
2025-05-10, 15:16
Medlem
franges avatar
Det är ju inget nytt, det här har Kolmården sysslat med länge.

Som ägare till ett döende djur (som kostar snormycket att avliva och begrava/destruera, exempelvis en häst) så kan du kontakta dem. De kommer då med lastbil etcetera och sköter avlivningen och borttransporten, sedan styckning osv så går det avlivade djuret till foder för Kolmårdens djur. Och det kostnadsfritt - annars får du anlita veterinär och kommun/företag för det. Kremering av en död häst är inte gratis kan jag ju säga...
Citera
2025-05-10, 15:21
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är ju inget nytt, det här har Kolmården sysslat med länge.

Som ägare till ett döende djur (som kostar snormycket att avliva och begrava/destruera, exempelvis en häst) så kan du kontakta dem. De kommer då med lastbil etcetera och sköter avlivningen och borttransporten, sedan styckning osv så går det avlivade djuret till foder för Kolmårdens djur. Och det kostnadsfritt - annars får du anlita veterinär och kommun/företag för det. Kremering av en död häst är inte gratis kan jag ju säga...

Borås Djurpark erbjuder inte detta kostnadsfritt. Hästägaren behöver betala 2500kr
för avlivningen.
Citera
2025-05-10, 15:27
Ett bra kretslopp.

Succé för nya lejonmaten.
https://www.sverigesradio.se/artikel...t-bli-lejonmat
https://www.borasdjurpark.se/trotjanaravlivning/
Citat:
”Vi strävar efter ett miljötänk med ett naturligt kretslopp där kroppen kommer tas tillvara och användas som foder till djurparkens djur”

Hittills har det rullat på väldigt bra”
https://www.tidningenridsport.se/has...a-valdigt-bra/
Citera
2025-05-10, 15:29
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
Borås Djurpark erbjuder inte detta kostnadsfritt. Hästägaren behöver betala 2500kr
för avlivningen.
Okej! Det var ju skapligt sniket tycker man ju - en häst väger ju 400-700kg och för exempelvis lejon, björn eller varg är ju väldigt mycket av den vikten så att säga ätbar. Och vad skulle ett zoo annars få betala för 300-500kg kött, om de skall köpa det? Ett halvt ton animaliskt djurfoder går nog på ett helt gäng tiotusentals kronor, gissar jag?

Det är ju en win-win för båda - och definitivt en vinstaffär för djurparken?!? Att de då skall kräva att få betalt för att ta emot ett halvt ton prima djurfoder känns ju rent.... judiskt?
Citera
2025-05-10, 15:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Okej! Det var ju skapligt sniket tycker man ju - en häst väger ju 400-700kg och för exempelvis lejon, björn eller varg är ju väldigt mycket av den vikten så att säga ätbar. Och vad skulle ett zoo annars få betala för 300-500kg kött, om de skall köpa det? Ett halvt ton animaliskt djurfoder går nog på ett helt gäng tiotusentals kronor, gissar jag?

Det är ju en win-win för båda - och definitivt en vinstaffär för djurparken?!? Att de då skall kräva att få betalt för att ta emot ett halvt ton prima djurfoder känns ju rent.... judiskt?

Ja, jag håller med. Detta borde vara gratis från båda hållen. En byteshandel.

Jag förstår för övrigt idéerna avseende det naturliga, det ekologiska o.s.v. ... men med detta sagt, så tror jag att jag skulle ha väldigt svårt att lämna ut ett älskat djur till detta, hur gammalt och sjukt det än var...
Senast redigerad av Merwinna 2025-05-10 kl. 16:04.
Citera
2025-05-10, 15:37
Medlem
kalkryggars avatar
Det är väl fantastiskt om lejonen tycker det är mums med hästarna. Bara att köra på. Eller vad var problemen? Tråden ligger i Resor.

Vill TS prata om hur det är som turistmål att få slå ett öga på lyckliga lejon när de mumsar på gott kött?

Hästkött är väl ganska nyttigt så vi människor borde väl äta mer av det också?
Citera
2025-05-10, 15:44
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag håller med. Detta borde vara gratis från båda hållen. En byteshandel. Jag förstår idéerna avseende det naturliga, det ekologiska o.s.v. ... men med detta sagt, så tror jag att jag skulle ha väldigt svårt att lämna ut ett älskat djur till detta, hur gammalt och sjukt det än var...
Absolut är det så! Men tyvärr så dör ju alla djur förr eller senare. Och när tiden väl är inne - vad gör du rent praktiskt med en häst på 500kg som behöver avlivas? Visst att det går säkert att fixa fram en jägare som skjuter hästen där en kula kostar 10-20kr, men sen då?

Du måste ha lastmaskin för att flytta på den, lastbil för att flytta på den en längre bit, och sedan grävmaskin för att gräva ner den om du skall begrava den - vilket är ett djävla projekt i sig.
Exempel;

Citat:
Begrava hästen själv
För att få begrava din häst själv måste du först ansöka om godkännande hos kommunen. Platsen måste godkännas av kommunen och du måste följa anvisningarna för att undvika smittspridning och förorening av vatten.

Det är mycket svårt att hitta en lämplig plats i kommunens slättbygd, beroende på befolkningstäthet och påverkan på ytvatten och grundvatten.

Anvisningar för nedgrävning av död häst i Halmstads kommun:
Avståndet till bostäder, dricksvattentäkter eller ytvattnet måste vara minst 200 meter.
Hästen får inte grävas ner i naturområden med värdefull växtlighet eller i ett område med fornlämningar.
Hästen ska täckas med minst 1,5 meter jord, så att djur inte kan gräva upp den.
Hästen ska begravas minst 1 meter ovanför normalt grundvattenstånd.
Jordlagret ska vara av lämplig struktur (sand, grus eller morän och helst tätare material som lera eller silt i botten).
Platsen bör märkas ut, till exempel med en stor sten.
https://www.halmstad.se/byggaboochmi...ast.n1121.html

Alternativet är ju destruktion (förbränning) - då måste du likt förbannat anlita ett företag som kommer och hämtar den döda kroppen och sedan kör den till förbränningsanläggning - vilket garanterat kostar en hel del.
Citat:
Destruktion
Det vanligaste sättet att omhänderta en självdöd eller avlivad häst är genom destruktion. Det innebär att kroppens energi återvinns.

Det finns företag som samlar in döda djur och lämnar dem till godkända anläggningar där de går till förbränning. För lantbrukets djur är Svensk lantbrukstjänstLänk till annan webbplats. det enda företag som har riksomfattande insamling av döda djur. På deras webbplats kan du hitta en lokal entreprenör. Du kan även kontakta din veterinär eller länsstyrelsen för att få information om lokala entreprenörer.

Så hur du en gör är det ju dyrt att så att säga bli av med den. Det är liksom inte som att ta en spade och begrava en död katt på tomten, menar jag...
Senast redigerad av frange 2025-05-10 kl. 15:47.
Citera
2025-05-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skolpolis
På Borås djurpark avlivas hästar
för att matas till parkens lejon.

Och den nya maten gör succé.

– Hittills har det rullat på väldigt bra, säger chef
för zoologiska avdelningen på Borås djurpark.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...succe-i-boras/

Man kallar det för ”trotjänaravlivning”

Hästkött i all ära för lejonen?

https://www.borasdjurpark.se/

Det har funnits länge tror Kolmården har eller hade det också…
Citera
2025-05-10, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag håller med. Detta borde vara gratis från båda hållen. En byteshandel.

Jag förstår för övrigt idéerna avseende det naturliga, det ekologiska o.s.v. ... men med detta sagt, så tror jag att jag skulle ha väldigt svårt att lämna ut ett älskat djur till detta, hur gammalt och sjukt det än var...

Känner samma sak.. typ som att åka dit med sin avlivna hund eller katt. Nej tack! Jag betalar hellre för kremering.
Citera
2025-05-10, 16:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Absolut är det så! Men tyvärr så dör ju alla djur förr eller senare. Och när tiden väl är inne - vad gör du rent praktiskt med en häst på 500kg som behöver avlivas? Visst att det går säkert att fixa fram en jägare som skjuter hästen där en kula kostar 10-20kr, men sen då?

Du måste ha lastmaskin för att flytta på den, lastbil för att flytta på den en längre bit, och sedan grävmaskin för att gräva ner den om du skall begrava den - vilket är ett djävla projekt i sig.
Exempel;

https://www.halmstad.se/byggaboochmi...ast.n1121.html

Alternativet är ju destruktion (förbränning) - då måste du likt förbannat anlita ett företag som kommer och hämtar den döda kroppen och sedan kör den till förbränningsanläggning - vilket garanterat kostar en hel del.

Så hur du en gör är det ju dyrt att så att säga bli av med den. Det är liksom inte som att ta en spade och begrava en död katt på tomten, menar jag...

Jag är inte dum och jag förstår allt det där. Sådan tur då, att jag inte äger någon häst!

...jag hade för övrigt en gång en väninna, som lät slakta sin älskade häst sedan många år - som hon vunnit många dressyrtävlingar med - och tog hem köttet, som hon la i frysen. Sedan åt hela familjen sakta men säkert upp kadavret. Rent intellektuellt förstår jag detta också, och jag sa aldrig något negativt till henne... men mina varma vänskapskänslor för henne dog. Det GICK bara inte att umgås med henne längre!
Citera
2025-05-10, 16:19
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det är väl fantastiskt om lejonen tycker det är mums med hästarna. Bara att köra på. Eller vad var problemen? Tråden ligger i Resor.

Vill TS prata om hur det är som turistmål att få slå ett öga på lyckliga lejon när de mumsar på gott kött?

Hästkött är väl ganska nyttigt så vi människor borde väl äta mer av det också?
Hästkött (Hamburgerkött) var en delikatess på 60 och 70-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in