• 1
  • 2
2025-05-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
För det är bra kvalitet på svenska produkter. Precis som det i regel är bra kvalitet på Tyska och Japanska grejer om de är tillverkade där. Made in China eller Made in Abu Dhabi (tillverkar de något ens?) betyder ingenting och det vet vi nog alla. En gång i tiden när England var världens fabrik och inte Kina betydde det också kvalitet.

Målarfärg gjord i Italien? Sju resor bättre? Okej.. aldrig hört talas om att de har någon slags högkvalitativ färg men får väl ta ditt ord på det. Är säkert billigt att importera om den nu håller så hög klass. Italienarna är kända för sin goda mat och sitt sinne för design men att sätta ihop saker är de ökända för sina tekniska fel.

Sen pratar du om att egyptiska "Alvedon" är bättre och att svensk medicin suger... okej vi stannar där. Det är någon babbe som hatar Sverige och inte har en aning om något jag har att göra med. Håll er till egyptisk bomull där stannar era högkvalitativa produkter till omvärlden i modern tid. Nej, de sötaste dadlarna i världen eller dylikt räknas inte in där.
Dieselmotorer i de mindre formaten har italienarna haft många fingrar med i,
Ferrari är väl rätt ok. Fiat, Läncia Ducati äh skärp dig du lever på skf storhetstid.
Citera
2025-05-10, 22:32
Medlem
Har aldrig hört någon påstå detta. Självklart ska man stödja svenska företag och svenskt jordbruk. Annars blir vi fattiga och hungriga.
Citera
2025-05-10, 22:38
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
För det är bra kvalitet på svenska produkter. Precis som det i regel är bra kvalitet på Tyska och Japanska grejer om de är tillverkade där. Made in China eller Made in Abu Dhabi (tillverkar de något ens?) betyder ingenting och det vet vi nog alla. En gång i tiden när England var världens fabrik och inte Kina betydde det också kvalitet.

Målarfärg gjord i Italien? Sju resor bättre? Okej.. aldrig hört talas om att de har någon slags högkvalitativ färg men får väl ta ditt ord på det. Är säkert billigt att importera om den nu håller så hög klass. Italienarna är kända för sin goda mat och sitt sinne för design men att sätta ihop saker är de ökända för sina tekniska fel.

Sen pratar du om att egyptiska "Alvedon" är bättre och att svensk medicin suger... okej vi stannar där. Det är någon babbe som hatar Sverige och inte har en aning om något jag har att göra med. Håll er till egyptisk bomull där stannar era högkvalitativa produkter till omvärlden i modern tid. Nej, de sötaste dadlarna i världen eller dylikt räknas inte in där.

Araberna och turkarna är duktiga på frisyrgelé.
Citera
2025-05-10, 23:10
Medlem
smokingdogs avatar
Reflekterad nyligen angående Volvo bilar som numera faktiskt är kinesiskt. Trots detta tror jag många klingar fast vid svenskheten av att äga och köra en Volvo.

Även om bilmarknaden förändrats och Volvo numera huserar i ett segment mer premium än tidigare så tror jag de flesta associerar Volvo som en svensk produkt.

Det må vara så att svenskar är fortsatt högst involverade i utvecklingen av dagens Volvo bilar, så är det kinesiskt som körs, inte svenskt.
Citera
2025-05-11, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det är nog svårt att hitta någon annan i världen som försöker hitta sanningen som jag. För den anledningen har jag inga problem med folket "svenskar" i sig och ser dem snarare som en del av västvärlden som i sin tur är en del av världen. Det hela är med andra ord så komplicerat att för någon som mig är det naivt att bara slänga ur sig trams som att säga "svenskar är si eller så" eller för den delen "muslimer är si eller så".

Någonstans måste man dock dra en linje och jag kan tycka att för de flesta svenskar, inklusive mig själv som då på vissa sätt är svensk, är svenskt = bäst. Det som alltså är skapt av svenskar eller i Sverige anses vara bäst. Och det ligger en del i det men det är absolut inte hela sanningen. I väldigt mycket är svenskar inte bäst.

Man vill gärna låtsas vara ödmjuk och vi brukar höra svenskar säga "vi är ett litet obetydligt land" men sen 2 minuter senare hör man "jag köper bra svenska produkter för det är bättre kvalité". Och som sagt det finns många bra svenska produkter men faktumet att man så ensvit vill tro att svenskt är bäst gör att man missar mycket. Man tror att svenskar kuddar och madrasser är bäst när i själva verket de suger. Likadant är det med svensk medicin. Man vill gärna tro att svensk Alvedon är bäst när i själva verket Egyptens "Alvedon" kan vara mycket mer effektivt. Målarfärg gjord i Italien är 7 resor bättre än svensk färg. Listan kan göras lång.

Jag är helt säker på att det finns tusentals andra produkter och tjänster som man tror att man är bäst på men som i verkligheten inte duger. Visst kan en svenskgjord hammare vara bättre än en hammare gjord i t.ex Indien men det finns tiotusentals eller hundratusentals produkter i världen och i endast 3-4% av dem har den svenska produkten bättre kvalité. Invandrare som har bott i Sverige vet säkert vad jag pratar om. Nu ska jag inte ens tala om faktumet att en svensk inte ens vet hur en melon eller persika ska smaka för det är en annan diskussion och just i detta fall är svensken knappast skyldig.

Hur många produkter är svenskt igentligen?
Allt är utsålt till andra länder, finns inte mycket kvar.
Citera
2025-05-11, 12:02
Medlem
Tror det blir svårt.
Vi är så intergrerade i att svenska produkter är bäst.
Efter det så övriga norden.
Efter det så är det västerländska produkter.
Efter det så är det europeiska.
Efter det Amerikanska

Allt annat är skit.

Men det hindrar inte mig att köpa billiga produkter från ex Kina. Jag är som sagt nöjd men vet om att det är en chansning.
Citera
2025-05-11, 12:38
Medlem
Självklart bör man köpa närproducerat i så stor utsträckning som möjligt, men bara om kvalitén är bra nog för att motivera det (ofta) högre priset. Västerbottensost är kanon, men falukorv? Nja, oftast inte.
Citera
2025-05-11, 15:37
Medlem
Citat:
Det är nog svårt att hitta någon annan i världen som försöker hitta sanningen som jag. För den anledningen har jag inga problem med folket "svenskar" i sig och ser dem snarare som en del av västvärlden som i sin tur är en del av världen. Det hela är med andra ord så komplicerat att för någon som mig är det naivt att bara slänga ur sig trams som att säga "svenskar är si eller så" eller för den delen "muslimer är si eller så".

Någonstans måste man dock dra en linje och jag kan tycka att för de flesta svenskar, inklusive mig själv som då på vissa sätt är svensk, är svenskt = bäst. Det som alltså är skapt av svenskar eller i Sverige anses vara bäst. Och det ligger en del i det men det är absolut inte hela sanningen. I väldigt mycket är svenskar inte bäst.

Man vill gärna låtsas vara ödmjuk och vi brukar höra svenskar säga "vi är ett litet obetydligt land" men sen 2 minuter senare hör man "jag köper bra svenska produkter för det är bättre kvalité". Och som sagt det finns många bra svenska produkter men faktumet att man så ensvit vill tro att svenskt är bäst gör att man missar mycket. Man tror att svenskar kuddar och madrasser är bäst när i själva verket de suger. Likadant är det med svensk medicin. Man vill gärna tro att svensk Alvedon är bäst när i själva verket Egyptens "Alvedon" kan vara mycket mer effektivt. Målarfärg gjord i Italien är 7 resor bättre än svensk färg. Listan kan göras lång.

Jag är helt säker på att det finns tusentals andra produkter och tjänster som man tror att man är bäst på men som i verkligheten inte duger. Visst kan en svenskgjord hammare vara bättre än en hammare gjord i t.ex Indien men det finns tiotusentals eller hundratusentals produkter i världen och i endast 3-4% av dem har den svenska produkten bättre kvalité. Invandrare som har bott i Sverige vet säkert vad jag pratar om. Nu ska jag inte ens tala om faktumet att en svensk inte ens vet hur en melon eller persika ska smaka för det är en annan diskussion och just i detta fall är svensken knappast skyldig.

Folk i de flesta länder inte bara Svergie tror att deras produkter är bäst. Människor som bor i USA, Italien, Polen osv. vill köpa produkter som är gjorda i sina respektive länder.
Citera
2025-06-23, 19:28
Medlem
Citat:

Sverige är känt för kvalitet och bra samt säkra produkter. Där du kommer ifrån kanske det inte är så?
Citera
2025-06-23, 19:32
Bannlyst
Föredrar irländskt nötkött. Fisken ska vara fångad i Atlanten, filead i Vietnam och skickad på kinesisk container till Sverige.

Avstår allt fördyrande som "ekologiskt", "kravmärkt" och så vidare. Billigaste pris i samma kvalitet vinner. Svenskt är alltid för dyrt.
Citera
2025-06-23, 22:24
Medlem
Citat:
Det är nog svårt att hitta någon annan i världen som försöker hitta sanningen som jag.
Men du hade ju mycket fel din tråd om mat

Ja, du har rätt i att svenska produkter sällan är bäst,
men de är oftast bra. Liksom tyska och japanska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in