• 1
  • 2
2025-05-10, 15:03
Medlem
TheSamePersons avatar
Det är nog svårt att hitta någon annan i världen som försöker hitta sanningen som jag. För den anledningen har jag inga problem med folket "svenskar" i sig och ser dem snarare som en del av västvärlden som i sin tur är en del av världen. Det hela är med andra ord så komplicerat att för någon som mig är det naivt att bara slänga ur sig trams som att säga "svenskar är si eller så" eller för den delen "muslimer är si eller så".

Någonstans måste man dock dra en linje och jag kan tycka att för de flesta svenskar, inklusive mig själv som då på vissa sätt är svensk, är svenskt = bäst. Det som alltså är skapt av svenskar eller i Sverige anses vara bäst. Och det ligger en del i det men det är absolut inte hela sanningen. I väldigt mycket är svenskar inte bäst.

Man vill gärna låtsas vara ödmjuk och vi brukar höra svenskar säga "vi är ett litet obetydligt land" men sen 2 minuter senare hör man "jag köper bra svenska produkter för det är bättre kvalité". Och som sagt det finns många bra svenska produkter men faktumet att man så ensvit vill tro att svenskt är bäst gör att man missar mycket. Man tror att svenskar kuddar och madrasser är bäst när i själva verket de suger. Likadant är det med svensk medicin. Man vill gärna tro att svensk Alvedon är bäst när i själva verket Egyptens "Alvedon" kan vara mycket mer effektivt. Målarfärg gjord i Italien är 7 resor bättre än svensk färg. Listan kan göras lång.

Jag är helt säker på att det finns tusentals andra produkter och tjänster som man tror att man är bäst på men som i verkligheten inte duger. Visst kan en svenskgjord hammare vara bättre än en hammare gjord i t.ex Indien men det finns tiotusentals eller hundratusentals produkter i världen och i endast 3-4% av dem har den svenska produkten bättre kvalité. Invandrare som har bott i Sverige vet säkert vad jag pratar om. Nu ska jag inte ens tala om faktumet att en svensk inte ens vet hur en melon eller persika ska smaka för det är en annan diskussion och just i detta fall är svensken knappast skyldig.
Senast redigerad av TheSamePerson 2025-05-10 kl. 15:10.
Citera
2025-05-10, 15:15
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det är nog svårt att hitta någon annan i världen som försöker hitta sanningen som jag. För den anledningen har jag inga problem med folket "svenskar" i sig och ser dem snarare som en del av västvärlden som i sin tur är en del av världen. Det hela är med andra ord så komplicerat att för någon som mig är det naivt att bara slänga ur sig trams som att säga "svenskar är si eller så" eller för den delen "muslimer är si eller så".

Någonstans måste man dock dra en linje och jag kan tycka att för de flesta svenskar, inklusive mig själv som då på vissa sätt är svensk, är svenskt = bäst. Det som alltså är skapt av svenskar eller i Sverige anses vara bäst. Och det ligger en del i det men det är absolut inte hela sanningen. I väldigt mycket är svenskar inte bäst.

Man vill gärna låtsas vara ödmjuk och vi brukar höra svenskar säga "vi är ett litet obetydligt land" men sen 2 minuter senare hör man "jag köper bra svenska produkter för det är bättre kvalité". Och som sagt det finns många bra svenska produkter men faktumet att man så ensvit vill tro att svenskt är bäst gör att man missar mycket. Man tror att svenskar kuddar och madrasser är bäst när i själva verket de suger. Likadant är det med svensk medicin. Man vill gärna tro att svensk Alvedon är bäst när i själva verket Egyptens "Alvedon" kan vara mycket mer effektivt. Målarfärg gjord i Italien är 7 resor bättre än svensk färg. Listan kan göras lång.

Jag är helt säker på att det finns tusentals andra produkter och tjänster som man tror att man är bäst på men som i verkligheten inte duger. Visst kan en svenskgjord hammare vara bättre än en hammare gjord i t.ex Indien men det finns tiotusentals eller hundratusentals produkter i världen och i endast 3-4% av dem har den svenska produkten bättre kvalité. Invandrare som har bott i Sverige vet säkert vad jag pratar om. Nu ska jag inte ens tala om faktumet att en svensk inte ens vet hur en melon eller persika ska smaka för det är en annan diskussion och just i detta fall är svensken knappast skyldig.

För det är bra kvalitet på svenska produkter. Precis som det i regel är bra kvalitet på Tyska och Japanska grejer om de är tillverkade där. Made in China eller Made in Abu Dhabi (tillverkar de något ens?) betyder ingenting och det vet vi nog alla. En gång i tiden när England var världens fabrik och inte Kina betydde det också kvalitet.

Målarfärg gjord i Italien? Sju resor bättre? Okej.. aldrig hört talas om att de har någon slags högkvalitativ färg men får väl ta ditt ord på det. Är säkert billigt att importera om den nu håller så hög klass. Italienarna är kända för sin goda mat och sitt sinne för design men att sätta ihop saker är de ökända för sina tekniska fel.

Sen pratar du om att egyptiska "Alvedon" är bättre och att svensk medicin suger... okej vi stannar där. Det är någon babbe som hatar Sverige och inte har en aning om något jag har att göra med. Håll er till egyptisk bomull där stannar era högkvalitativa produkter till omvärlden i modern tid. Nej, de sötaste dadlarna i världen eller dylikt räknas inte in där.
Senast redigerad av Maxima95 2025-05-10 kl. 15:23.
Citera
2025-05-10, 15:20
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxima95
För det är bra kvalitet på svenska produkter. Precis som det i regel är bra kvalitet på Tyska och Japanska grejer om de är tillverkade där. Made in China eller Made in Abu Dhabi (tillverkar det något ens?) betyder ingenting och det vet vi nog alla. En gång i tiden när England var världens fabrik och inte Kina betydde det också kvalitet.

Målarfärg gjord i Italien? Sju resor bättre? Okej.. aldrig hört talas om att de har någon slags högkvalitativ färg men får väl ta ditt ord på det. Är säkert billigt att importera om den nu håller så hög klass.

Sen pratar du om att egyptiska "Alvedon" är bättre och att svensk medicin suger... okej vi stannar där. Det är någon babbe som hatar Sverige och inte har en aning om något jag har att göra med.

Hela tråden handlar om att du ska sluta tänka så som du gör i ditt svar. Nej, tyskt och svenskt är inte nödvändigtvis bättre. Möjligtvis i vissa produkter men definitivt inte i 96-97% av det som finns att köpa. Svenska tomater må vara en aning hälsosammare men de smakar skit och det måste du acceptera. Och ja förresten, dina IKEA glas tillverkas inte längre i Bulgarien utan faktiskt i just Abu Dhabi.
Citera
2025-05-10, 15:58
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
ja förresten, dina IKEA glas tillverkas inte längre i Bulgarien utan faktiskt i just Abu Dhabi.

Jaha? Och detta har vad med svensk kvalitet att göra? Svenska tomater smakar skit.. okej, ät du dina goda tomater odlade i bekämpningsmedel med uranium från ditt fina hemland och hoppas det smakar. Jag köper mina direkt från bonden och de är lika goda som de jag brukar odla på balkongen. Grekland är kända för att ha de bästa oliverna det betyder inte att jag skulle köpa en bil som var Made in Greece.

Jag förstår att det är jobbigt att komma från ett land vars största export är "de sötaste apelsinerna" och liknande, det måste verkligen vara skitjobbigt för dig. Hela konceptet med att "Made in X" betyder något och håller hög kvalitet är något du aldrig har fått ta del av och nu måste du lägga till det på din repertoar av tusen andra grejer du hittat som du hatar med svensken.

Citat:
Nej, tyskt och svenskt är inte nödvändigtvis bättre

Jo, det är precis vad det är och det finns hundratals produkter att nämna som styrker detta. Att du kan hitta en tysk färdigpanerad schnitzel i lågprissortimentet från LIDL som "inte är så god" förändrar inte detta faktum. Inte heller att du kan hitta billiga industriodlade tomater som inte är lika smaskiga som de din farmor har odlat i trädgården. Det är mina också. Köper jag ett paket alvedon i Sverige som det står 500mg paracetamol på så kan jag lita på att det är just 500mg paracetamol i produkten. Köper jag en förpackning i Egypten får jag vara glad om det ens är paracetamol i produkten och om så är fallet så kan det vara 200mg istället för 500mg för någon skulle tjäna lite deg på tunnan med paracetamol de importerat från kina eftersom de inte har någon egen produktion. Det mutas, det lallas, det finns inga kontrollerande myndigheter och om någon dör pga feldosering så finns det heller ingen som kan hållas till ansvar, en nöjd kund är ingenting man prioriterar heller det är bara att stoppa pengarna i fickan som gäller. Du kan komma som turist till Sverige och på sin höjd få en saltad krognota ifrån någon turistfälla i innerstan medans i Egypten som du nämnde hade de blåst byxorna av dig på varenda jävla grej och tjänst du köpt där nere som västerlänning.

Deras "Alvedon" går att lita på lika mycket som att mattan du köpt av alibaba är antik och 100 år gammal.
Senast redigerad av Maxima95 2025-05-10 kl. 16:20.
Citera
2025-05-10, 16:16
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Jaha? Och detta har vad med svensk kvalitet att göra? Svenska tomater smakar skit.. okej, ät du dina goda tomater odlade i bekämpningsmedel med uranium från ditt fina hemland och hoppas det smakar. Jag köper mina direkt från bonden och de är lika goda som de jag brukar odla på balkongen. Grekland är kända för att ha de bästa oliverna det betyder inte att jag skulle köpa en bil som var Made in Greece.

Jag förstår att det är jobbigt att komma från ett land vars största export är "de sötaste apelsinerna" och liknande, det måste verkligen vara skitjobbigt för dig. Hela konceptet med att "Made in X" betyder något och håller hög kvalitet är något du aldrig har fått ta del av och nu måste du lägga till det på din repertoar av tusen andra grejer du hittat som du hatar med svensken.

Jo, det är precis vad det är och det finns hundratals produkter att nämna som styrker detta. Att du kan hitta en tysk färdigpanerad schnitzel i lågprissortimentet från LIDL som "inte är så god" förändrar inte detta faktum. Inte heller att du kan hitta billiga industriodlade tomater som inte är lika smaskiga som de din farmor har odlat i trädgården. Det är mina också. Köper jag ett paket alvedon i Sverige som det står 500mg paracetamol på så kan jag lita på att det är just 500mg paracetamol i produkten. Köper jag en förpackning i Egypten får jag vara glad om det ens är paracetamol i produkten och om så är fallet så kan det vara 200mg istället för 500mg för någon skulle tjäna lite deg på tunnan med paracetamol de importerat från kina eftersom de inte har någon egen produktion.

Jag förstår att du inte förstår tråden. Den handlar nämligen om den känslan du bär på. Av att svenskt är bäst. Det finns många bra svenska produkter men svenskt är inte nödvändigtvis bäst och inte minst det svenska sättet att göra saker på är inte nödvändigtvis det bästa. Jag kan inte komma på fler exmepl men det finns ju fan inte ens bra kuddar i Sverige. Att köpa en kudde är ett projekt i sig. Och hittar man en bra kudde så får man lägga 1000 kronor på det. Detta gäller tyvärr 96% av produkter och tjänster som finns. Du behöver inte svara för jag tror inte att jag har mer att säga. Kom dock tillbaka till tråden efter några år så kanske kommer du tills dess ha ändrat uppfattning.
Citera
2025-05-10, 16:19
Medlem
mikkelbergs avatar
Har tyvärr inte svar på din fråga, men vill bara fylla i med,

Kolla in hur många gånger de nämner "svenska" i tv reklam, spec matvaror.

Tex, Svensk ost från svenska gårdar, gjorda på gammalt svenskt recept.
Citera
2025-05-10, 16:58
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkelberg
Har tyvärr inte svar på din fråga, men vill bara fylla i med,

Kolla in hur många gånger de nämner "svenska" i tv reklam, spec matvaror.

Tex, Svensk ost från svenska gårdar, gjorda på gammalt svenskt recept.

Exakt det jag menar. Man får gärna tro att sommartider är livets bästa låt men man måste vara medveten om att det bara är ens egna känslor som pratar i den stunden för människor mitt ingenstans kan också göra musik som för dem är världens bästa musik. Människor mitt ingenstans kan också göra fantastisk ost på gammalt x-land-igt sätt som för dem är världens bästa ost. Och så vidare.
Citera
2025-05-10, 17:04
Medlem
Citat:

Har större problem med mina landsmäns svårt hjärntvättade personligheter, dom tror blint på allt storebror förmedlar via media, känner många gånger mer tillhörighet med vissa invandrare.
Citera
2025-05-10, 17:49
Medlem
Man ser ofta på innehållet att det saknas vissa ingredienser som andra länder har ibland.
Ofta sånt som är förbjudet eller inte särskilt bra.
Så tror endå svenskt är en av de bästa.
Däremot finns det fortfarande mindre bra ämnen i vissa tex kosttillskott.
Typ talk kan man ta bort helt.
Citera
2025-05-10, 18:44
Medlem
Citat:
För det är bra kvalitet på svenska produkter. Precis som det i regel är bra kvalitet på Tyska och Japanska grejer om de är tillverkade där. Made in China eller Made in Abu Dhabi (tillverkar de något ens?) betyder ingenting och det vet vi nog alla. En gång i tiden när England var världens fabrik och inte Kina betydde det också kvalitet.

Målarfärg gjord i Italien? Sju resor bättre? Okej.. aldrig hört talas om att de har någon slags högkvalitativ färg men får väl ta ditt ord på det. Är säkert billigt att importera om den nu håller så hög klass. Italienarna är kända för sin goda mat och sitt sinne för design men att sätta ihop saker är de ökända för sina tekniska fel.

Sen pratar du om att egyptiska "Alvedon" är bättre och att svensk medicin suger... okej vi stannar där. Det är någon babbe som hatar Sverige och inte har en aning om något jag har att göra med. Håll er till egyptisk bomull där stannar era högkvalitativa produkter till omvärlden i modern tid. Nej, de sötaste dadlarna i världen eller dylikt räknas inte in där.
Haha jag är etnisk stolt Svensk men du bevisar bara hans poäng i din kommentar… Allt är inte perfekt i Sverige, vi måste sluta tänka så, just därför vårat land ser ut som det gör just nu. Vi kan aldrig erkänna att någon eller något är bättre än oss… När man erkänner sina brister så kan man även jobba för att förbättra dom min landsbroder.
Citera
2025-05-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Har större problem med mina landsmäns svårt hjärntvättade personligheter, dom tror blint på allt storebror förmedlar via media, känner många gånger mer tillhörighet med vissa invandrare.
+1. Bra skrivet min landsbroder! Grunden landar i sammanhållningen, vi Svenskar måste ha en bättre sammanhållning mellan varandra, annars blir det som vi har nu, Svenskens omkrets blir media och annat skräp än att omkretsen är starka Svenskar som håller varandra om ryggen och som inte är rädda för att säga sanningen för vad den är. Jag hade säkert kunnat förklara detta på ett bättre sätt men hoppas min poäng går fram!
Citera
2025-05-10, 18:53
Medlem
Maxima95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janneyey
Haha jag är etnisk stolt Svensk men du bevisar bara hans poäng i din kommentar… Allt är inte perfekt i Sverige, vi måste sluta tänka så, just därför vårat land ser ut som det gör just nu. Vi kan aldrig erkänna att någon eller något är bättre än oss… När man erkänner sina brister så kan man även jobba för att förbättra dom min landsbroder.

Vem fan har sagt att allt är perfekt? Vi kan aldrig erkänna att någon eller något är bättre än oss? Va? Vad är detta för nonsens? Landsbroder... mig lurar du inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in