• 1
  • 2
2025-05-10, 12:21
Medlem
Jag vet inte om det här är rätt plats för mitt inlägg, men saken är att jag blivit allt mer intresserad av AI och hur fascinerande det är med människor som är bra på att hacka/koda.

Jag själv kan verkligen ingenting om det här. Varken om AI och dessa chattar, eller om att hacka och att koda.

Efter att ha legat vaken hela natten, så slutade det med att jag halkade in på någon sida och läste om folk som med rätt enkla medel kunde hacka sig in och ändra betyg i skolors databaser. Hur enkelt är detta?

Moral etc är inget jag villhöver något tugg om. Däremot, hur och hur möjligt det faktiskt är.
Citera
2025-05-10, 12:25
Medlem
Du måste på något sätt ta dig in i den server som har hand om databasen. Du måste ha rätt privilegier(admin-konto + lösenord) för att kunna ändra värdena. Antingen kommer du in på den servern via att du känner till IP-adressen eller så har du fysisk tillgång till servern.
Citera
2025-05-10, 12:53
Citat:
Ursprungligen postat av ditochhit
Jag vet inte om det här är rätt plats för mitt inlägg, men saken är att jag blivit allt mer intresserad av AI och hur fascinerande det är med människor som är bra på att hacka/koda.

Jag själv kan verkligen ingenting om det här. Varken om AI och dessa chattar, eller om att hacka och att koda.

Efter att ha legat vaken hela natten, så slutade det med att jag halkade in på någon sida och läste om folk som med rätt enkla medel kunde hacka sig in och ändra betyg i skolors databaser. Hur enkelt är detta?

Moral etc är inget jag villhöver något tugg om. Däremot, hur och hur möjligt det faktiskt är.

Allting* som är uppkopplade på internet går att hacka. All kryperad text går att läsa i klartext och man är aldrig anonym på internet
Citera
2025-05-10, 13:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Shit vad coolt, det där låter som framtiden

https://www.youtube.com/watch?v=F7-H1U7T4y0 (ur filmen War Games, från 1983)
Citera
2025-05-10, 15:45
Moderator
Protons avatar
Citat:

Rätt enkla medel, vad betyder det?

Är inte den som satte upp maskineriet HELT efterbliven finns det inte jättemånga "enkla medel" att åstadkomma det du vill göra.

För nån som är dedikerad och har massvis med tid på sig att undersöka systemet i fråga går det ju såklart, inget är 100% vattentätt, men för random filmhjälte som gör detta trick genom att hamra planlöst på tangentbordet är chanserna i det närmaste lika med 0.

Vad är det för sida du snubblat över egentligen?
Citera
2025-05-11, 01:52
Medlem
dandylines avatar
Citat:

Det låter inte direkt troligt.
Citera
2025-05-11, 01:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Numera finns allting i molnet så att hacka sig in för att ändra ett betyg är inte så enkelt. Det finns skivbilder/backuper som kommer att återställa betygen.
Citera
2025-05-11, 09:10
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Numera finns allting i molnet så att hacka sig in för att ändra ett betyg är inte så enkelt. Det finns skivbilder/backuper som kommer att återställa betygen.
Och backuper fanns inte innan dess menar du?

Mol eller onprem spelar inte nå roll ärligt talat.
Som sagt, är inte den som satt upp det hela anställd på samhall lär det inte vara så lätt som att hamra planlöst på tangentbordet och vips är man inne.

Btw, lösenordet som användes i wargamses, "pencil" var inte säkert ens på den tiden det begav sig.
Citera
2025-05-11, 13:55
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz

Citat:
Ursprungligen postat av Proton

Som sagt, är inte den som satt upp det hela anställd på samhall lär det inte vara så lätt som att hamra planlöst på tangentbordet och vips är man inne.

Btw, lösenordet som användes i wargamses, "pencil" var inte säkert ens på den tiden det begav sig.
Tänker rent spontant att det enklaste torde vara - snarare än att ge systembehörighet - istället sikta på användarbehörighet och få tillgång till lärarens användarkonto.

Håller i övrigt med om att cloud eller onprem spelar mindre roll i den bemärkelsen, om man inte siktar på sudorättigheter.
Enda kruxet med cloud är att det kan bli svårt med åtkomst via MFA, om sådan policy finns (vilket det nästan alltid gör).
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-05-11 kl. 14:03.
Citera
2025-05-13, 02:58
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton

Skillnad på teknik anno 2001 och 2025 när molnet distribuerar kontra backup på en VPS.
Citera
2025-05-13, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
All kryperad text går att läsa i klartext och man är aldrig anonym på internet
Du menar att all text som inte är krypterad går att läsa?
Eller, hur menar du att det går att läsa krypterad text (utan motsvarande nycklar)?
Citera
2025-05-13, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tottootoot
Du menar att all text som inte är krypterad går att läsa?
Eller, hur menar du att det går att läsa krypterad text (utan motsvarande nycklar)?
Hans inlägg går under "shit trolls say". Det är antingen det eller en fråga om definition, typ att om din mobil hackas kan även krypterad text läsas i klartext så den visas i klartext på din skärm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in