Citat:
Ursprungligen postat av
a-mortal
Vet into om etologi passar i det här forumet, men jag har en fundering kring skator.
Det har varit två skator i närheten som oftast varit tysta, men nu när parningssäsongen är igång har det blivit högljutt. Den ena skatan följer efter den andra och skakar på vingarna samtidigt som den ljuter högt. Den andra säger ingenting, gapar, flyger runt och letar mat. De har hållit på så då och då nu i en vecka snart.
Är det parningslek? Är det relationsproblem? Mobbing? Vad är detta för beteende?
Har skatan bestämt sig för att skaffa familj är för mödosamt och ignorerar sin partnet?
Magpies going thier own way...
Den försöker lära sig flyga, men föräldraskatan har tappat orken när den oduglige ungen inte klarar det.
Vanligtvis brukar föräldern undervisa ungen genom att visa hur et ska gå till, och sen stå bredvid och flaxa uppmuntrande ed vingarna.
Fast ibland är det inget som hjälper. Ungen bara står där bredvid tjurig som fan med vingarna tätt hoptryckta längst sidorna.
- "Orka flyga," tänker den, "Jag pallar bara inte. Hämta en daggmask åt mig eller nåt gott va."
Du ser om det är en unge om den inte har någon svans.
Eller om den alldeles nyss fått det.
Skatornas familje består består annars - under tidiga till sena våren - av att gemensamt bygga bo.
De har hittat sig en fin pinne att bygga på, och där sitter de och planerar innan de skrider till verket.
De flyger omkring och spatserar omkring och letar efter olika sorters byggmaterial.
Yttersta lagret (fasaden) består ju av lite grövre pinnar. Som ändå är tillräckligt böjliga för att kunna fläta samman med. Men ju längre in de kommer ju finare blir pinnarna och kvistarna.
Allra längst inne lägger de till slut en mycket fint vävd matta (gjord av de yttersta, de allra finaste, rottrådar den kunnat gräva upp). Och lite fiskelinor och sytråd och sånt som de hittat också.
På väggarna spacklar de med mjuk lera.
Egentligen blir mamma skata inbyggd till slut, och får vackert hålla sig därinne medan fadern är ute och arbetar för att föda henne när hon ligger och ruvar på äggen.