• 5
  • 6
2025-05-11, 14:16
Medlem
Kompisen hade en flaka som vi kallade den, med en trimmad Zündappmotor typ 70 ccm nia. Och således inga jävla trampor heller.
Vi firade av nian, dvs att göra slut på grundskolan genom att fylleköra den till skolan, och hela kvällen med.

Fan, det är ett under att man lever, jag på flaket och kompisen som körde klev ner till flaket han med, körde den som typ en utombordare med vänsterhanden på styret. 😄

Detta var ungefär 1983, och det var inte lika farligt då som nu. 🤔
Citera
2025-05-11, 16:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Övriga fordon --> Motorcyklar och mopeder
/Moderator
Citera
2025-05-11, 16:56
Medlem
Sterges avatar
Farmor och farfar hade en flakmoped när vi var små. Älskade att sitta på flaket och både farsan och farfar la moppen på sidan och körde på 2 hjul och man försökte hålla i kanten på flaket. Härliga minnen!

Idag är får man pröjsa en del för en flakmoped i bruksskick. Känns som en entusiast-grej idag att ha en gammal flakmoped.
Citera
2025-05-11, 17:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Var är flakmopparna vad hände? Är de förbjudna?
Bred moped på smala cykelbanor är inte så kul som de låter och dessutom begagnatpriser som är smått astronomiska, är nog inte så intressant för företag heller för nypris för elektrisk är 60-70kkr.

Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
Idag är får man pröjsa en del för en flakmoped i bruksskick.
Brukskick...jag har sett ej rullande renoveringsobjekt för 10000kr.
Citera
2025-05-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
I.a.f. här i Göteborgs skärgårdsöar så har 99% av alla benisnflakor ersatts av elektriska golfbilar inom 10 år. Man hörde flakorna knattra runt på alla öar , men nu är det väldigt tyst. Golfbilen är nog nästan underhållsfri,tyst och släpper inte ut avgaser. Nog många som tänker lite "grönare" och dessutom ville posera med det, så blev det en fluga till slut. Inget jag saknar personligen. Det låter,luktar, behöver matas med bensin och olja och går sönder då och då. Om man bor på landet och behöver transportera saker någon mil fram och tillbaka är ju helt ok. Då man inte behöver ta bilen hela tiden.

En utveckling jag missat. Har du några exempel på dylika golfbilar och vad de kostar?
Citera
2025-05-11, 20:36
Medlem
killmoonys avatar
Flakmoppen och jag hade en biz en gång.
Gasolgrill på en festival och grilla korv, en gång på en farmarauktion men det gillade inte farmaraktionssförrättaren jag tog hans kunder och jag stod ändå utanför området....
Citera
2025-05-11, 20:42
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
En utveckling jag missat. Har du några exempel på dylika golfbilar och vad de kostar?

Kostar fläsk. Men ingen fattig är drabbat . Det är den förmögna klassen av sommarfiranden som både köpt upp kåkarna som sommarställe och kan köra en golfbil.
Citera
2025-05-12, 12:35
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
I Stockholms skärgård finns det fortfarande flakmoppar. Men de blir färre och färre.

Man ser dom mindre, ja.
Men dom är kvar i lador och sjöbodar men många har även fyrhjuling ochså.

Säljs det någon ute på någon ö så är köparen en granne eller annat.
Citera
2025-05-13, 18:13
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
Farmor och farfar hade en flakmoped när vi var små. Älskade att sitta på flaket och både farsan och farfar la moppen på sidan och körde på 2 hjul och man försökte hålla i kanten på flaket. Härliga minnen!

Idag är får man pröjsa en del för en flakmoped i bruksskick. Känns som en entusiast-grej idag att ha en gammal flakmoped.
Köpte en Crescent med sachsmotor för 2 år sedan för 4000 kronor. Bytte olja, tändstift, lite vajrar och sedan gick den som ett skott. Har den på landstället och kör omkring på med en gammal pilotmössa kul som fan.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in