• 1
  • 2
2025-05-10, 09:10
Medlem
solstrålars avatar
Jo när man var liten och på semester på mindre orter runtom sverige minns jag att man alltid brukade se flakmopeder åka omkring. De var rätt charmiga, litet ettrigt ljud gick kanske i 30 kmh och du kunda lasta allt möjligt i fram på flaket mat paket barn byggmaterial etc. Jag kom just på att jag inte sett en endaste flakmoppe i bruk sedan 90 talet. Hade kunnat förstå om de övergått till elektrisk driv men de verkar inte ens existera längre som fordon, var det inte rätt praktiskt att kunna glida runt med tre hjul två i fram ett i bak och ett stort flak att flytta saker med utan att behöva använda bil? Dagens elskotrar kan ju inte ens lasta någonting?

Var är flakmopparna vad hände? Är de förbjudna?
Senast redigerad av solstrålar 2025-05-10 kl. 09:13.
Citera
2025-05-10, 09:21
Medlem
ps870s avatar
Jag tänker att mopedbilar och A traktorer tagit över.
Citera
2025-05-10, 09:21
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jo när man var liten och på semester på mindre orter runtom sverige minns jag att man alltid brukade se flakmopeder åka omkring. De var rätt charmiga, litet ettrigt ljud gick kanske i 30 kmh och du kunda lasta allt möjligt i fram på flaket mat paket barn byggmaterial etc. Jag kom just på att jag inte sett en endaste flakmoppe i bruk sedan 90 talet. Hade kunnat förstå om de övergått till elektrisk driv men de verkar inte ens existera längre som fordon, var det inte rätt praktiskt att kunna glida runt med tre hjul två i fram ett i bak och ett stort flak att flytta saker med utan att behöva använda bil? Dagens elskotrar kan ju inte ens lasta någonting?

De finns inom industrin, numera elektriska och förmodligen svindyra
Citera
2025-05-10, 09:27
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:

I knegarområdena under 70-80 talen var det vanligt med såna. Som du säger så försvann dom plötsligt. Men nog finns de flakmoppar idag.

Jag har en på det området jag jobbar och använder den dagligen och den är eldriven. Orange och söt är den, går som ett nysmort kvinnoanus.
Citera
2025-05-10, 09:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
De finns inom industrin, numera elektriska och förmodligen svindyra
60-70 tusen för en elvariant om man rotar lite på priserna.
Citera
2025-05-10, 09:29
Medlem
Man-At-Armss avatar
Under 90 talet blev min bror och hans vänner tagna av polisen några gånger när de skjutsade varandra på flakmoppar. Jag tror att polisen blev mer hårda med ungdomar som åkte flakmoppe på fel sätt under den tiden och att det är en anledning till att tonåringar (åtminstone) tröttnade på flakmoppar.
Citera
2025-05-10, 09:31
Medlem
Biggedys avatar
Fan nostalgi. Kommer ihåg på 90-talet när vi hade en vaktmästare i byn. Han jobbade på alla skolor och hade en flakmoppe, jeanshängslen och fet som fan. Tjalle hette han.

Åkte alltid runt med en flakmoppe, smidigt som fan. Ingen jävla hjälm eller nåt bara en verktygslåda i metall och ett gäng glödlampor.
Citera
2025-05-10, 09:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
J

I.a.f. här i Göteborgs skärgårdsöar så har 99% av alla benisnflakor ersatts av elektriska golfbilar inom 10 år. Man hörde flakorna knattra runt på alla öar , men nu är det väldigt tyst.

Golfbilen är nog nästan underhållsfri,tyst och släpper inte ut avgaser. Nog många som tänker lite "grönare" och dessutom ville posera med det, så blev det en fluga till slut.
Inget jag saknar personligen. Det låter,luktar, behöver matas med bensin och olja och går sönder då och då.
Om man bor på landet och behöver transportera saker någon mil fram och tillbaka är ju helt ok. Då man inte behöver ta bilen hela tiden.
Senast redigerad av Upplyften 2025-05-10 kl. 09:36.
Citera
2025-05-10, 09:41
Medlem
klengass avatar
De finns i Värmlandsskogarna. Där brukar kända svenska artister leka moppegäng på somrarna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Packmopedsturn%C3%A9
Senast redigerad av klengas 2025-05-10 kl. 09:51.
Citera
2025-05-10, 09:43
I Stockholms skärgård finns det fortfarande flakmoppar. Men de blir färre och färre.
Citera
2025-05-10, 09:44
Medlem
In på 70-talet fanns springschasar som levererade varor med flakmoppe. Tror affärerna bjöd på den servicen. Springschasen fick nån slant i dricks.
Citera
2025-05-10, 09:45
Medlem
triptykens avatar
Min farsa bodde ett tag ute på öarna i GBG och flakmoppar är nog det mest nostalgiska jag vet (precis som alla här i tråden). Inte så mycket för formen utan för hur anarkiskt deras användande var.
"Skjutsa fyra ungar, frugan, packning och en hund? Inga problem upp på flaket bara, håll i varandra nu kör vi!"

Fredagskvällarna om somrarna ute på ön där halva bygden plöjde fram småfulla. Att som barn få frågan om man ville ha skjuts hem och sen klamra sig fast för kung och fosterland på det där hala jävla träflaket medans den som körde tog kurvorna lutande på småvägarna i den svala sommarnatten.

Jag förstår varför man bytte till golfbilarna, enklare att köra, enklare att ta hand om, billigare osv... Men ekot av det där puttrande motorljudet, grannungar som först förklarade hur man skulle hålla sig fast för en grabb som växt upp i en storstad och lukten av hav och skog som bäddade in en när man med vind i håret susade fram på småvägarna mellan fiskarstugor och församlingshem.

Oooof nostalgi är verkligen heroin för gamla.
Senast redigerad av triptyken 2025-05-10 kl. 09:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in