2026-04-29, 22:11
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Har Ambition Sverige gjort någon röstförklaring om varför de röstade för övergångsregler?
Min gissning från deras partiprogram (AS).
Citat:
Samtidigt föreslår Ambition Sverige en migrationspolitiken som innebär en återhämtningsperiod – ett stopp för ytterligare invandring med undantag för ömmande fall av anhörighetsinvandring samt arbetskraftsinvandring där egen försörjning garanteras.
Jag tror att tanken är att man vill införa hårdare krav för nyinvandring och då tänker man att man kan vara lite liberal i övergångsreglerna eftersom en skärpning där skulle drabba folk som tog sig hit innan det nya regelverket gällde. Problemet är ju bara att något stopp inte ens är i närheten av infört, så det blir väldigt ologiskt att rösta så här.
Citera
2026-04-29, 23:36
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Min gissning från deras partiprogram (AS).

Jag tror att tanken är att man vill införa hårdare krav för nyinvandring och då tänker man att man kan vara lite liberal i övergångsreglerna eftersom en skärpning där skulle drabba folk som tog sig hit innan det nya regelverket gällde. Problemet är ju bara att något stopp inte ens är i närheten av infört, så det blir väldigt ologiskt att rösta så här.

Ja dessa som tagit sig hit för att fixa svenskt medborgarskap med de nuvarande reglerna är ju exakt de vi måste stoppa. SD talar om att det gäller 80 000-100 000 som skulle kuna få medborgarskap innan valet. Det motsvarar ett par mandat i riksdagen.
Citera
2026-04-29, 23:39
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorZoom
En antivaxxare och en knarkande polis say no more.

Undrar som föregående talare om de förklarat sitt tilltag?

Katja förklarade sig på X med att domstolarna kommer vara kritiska. Hon har fått en massa negativa svar, vissa näst intill hatiska. Hon har just gjort sig osams med alla nationalister i Sverige och en hel del borgare också. Snacka om att hon gjort sig omöjlig nu; för vänsterliberalerna kommer ju inte ta henne till sig, de har ju jagat henne redan för denna polisutredning.
Citera
Igår, 06:40
Medlem
En mer spelteoretisk förklaring vore bara att de a) vill signalera till alla att de är "köpbara" och öppna för taktiserande gentemot alla partier och b) de vill stärka sin vågmästarroll samt signalera till blatteboskapen att man kan rösta på dem och behålla sin möjlighet att söka asyl och få uppehåll på väldigt lösan grund.

Förklaringen: "Elsa Widding ansluter sig till den kritiken och hävdar att det rör grundläggande rättssäkerhet. Hon framhåller att regler inte bör ändras under pågående handläggning, eftersom det kan påverka personer som redan ansökt." är väldigt långsökt!

Man får komma ihåg att många av dem som påverkas har ofta varit i Sverige i åratal, rest hem på semester och haft många möjligheter att fixa sina ansökningar men av lathet eller insikt om att de aldrig får uppehåll, på för lös grund, nu försöker snyfta sig till uppehåll genom media.

Gissningsvis är därför AS agerande mer relaterat till taktiserande, sökande av vågmästarroll innan valet, det ska fattas beslut i många lagar nu under senvår och sommaren innan valet, varvid de vill få en dusör innan de blir utsparkade från riksdagen. Sannolikheten att de får stanna är liten!
Citera
Igår, 07:25
Medlem
Joe Blows avatar
Jag vill tacka Elsa Widding och Ambition Sverige för att man klargör att man vurmar mer för icke-svenskars rättssäkerhet än det svenska folkets framtid. Snart får Elsa och Katja söka försörjning på annat håll än som bedrägliga riksdagsparasiter.
Citera
Igår, 08:37
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
En mer spelteoretisk förklaring vore bara att de a) vill signalera till alla att de är "köpbara" och öppna för taktiserande gentemot alla partier och b) de vill stärka sin vågmästarroll samt signalera till blatteboskapen att man kan rösta på dem och behålla sin möjlighet att söka asyl och få uppehåll på väldigt lösan grund.
Att Elsa Widding vill signalera någon form av opportunism är förståeligt, eftersom hon leder ett nytt parti. Däremot är väl Katja Nyberg bara en kokainist som har gjort sitt?
Citera
Igår, 08:39
Medlem
Jag tyckte att det var synd att Elsa försvann men nu när hon röstade mot skärpning av lagen. Så visade SD att dom gjorde rätt att dumpa henne. Vilken jävla förrädare hon är.
Citera
Igår, 14:24
Medlem
pinger99s avatar
- Övergångsregler...
En kulle att dö på för Ambition Sverige.

Jag har svårt att se hur man återhämtar sig från det här fiaskot.

Kommer några centerpartister att taktikrösta på Ambition Sverige? Miljöpartister?
Citera
Igår, 15:28
Medlem
ETC hade ju lagt upp en artikel om att Tidöpartierna förlorar omröstningen, innan omröstningen hade ägt rum!

Hirvonen hade intervjuats. Det betyder att Elsa Widding och Katja Nyberg hade innan voteringen suttit i möte med Miljöpartiet. Hirvonen som själv bor ihop med flera afghaner som nu drabbas negativt av detta förslag.

Här har Elsa Widding självklart blivit erbjuden en riktigt fin räksmörgås att sätta tänderna i.

Tänk att hon valde att 80 000 utlänningar, många kriminella, pedofiler och våldtäktsmän ska få stanna i Sverige mot att få hjälp i kommande valrörelse från vänstern.

Elsa slickar sig runt munnen, för det handlar inte om att ha en ambition för Sverige. Det handlar om att Elsa ska få stå i centrum och känna sig viktig.

Ha det i åtanke om du funderar på att kasta bort din röst på 2 galna tanter med ångest för att man inte längre får någon uppmärksamhet som man fick när man var yngre och attraktiv.
Citera
Igår, 21:42
Medlem
FarbrorFranks avatar
Vilket fullständigt haveri för Widdings parti!

Här hade de chansen att verkligen visa inte bara sina egna medlemmar och sympatisörer, men även de som sneglar på AFS att de verkligen kan vara med och genomföra en skärpning av asylpolitiken.
Men de missade den uppstudsen och ställde sig hos Miljö- och vänsterpartisterna istället(!?)

Hade jag varit aktiv i AS hade jag varit vansinning i det här läget och AFS kommer garanterat vrida om den här kniven i AS under valrörelsen.

Det verkar som att Widding snarare drivs av hämndbegär mot SD än att få igenom sin egen politik, vilket omröstningen visare och den chansen kommer nog inte tillbaka.
Citera
Igår, 21:43
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Jag har alltid tyckt Widding vara en pajas, men här steg hon mycket i min aktning, våga tänka själv och följa sin övertygelse när det kostar är en bristvara nu för tiden.

Men i höst är både hon och Katja ett minne blott.
Citera
Igår, 23:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
- Övergångsregler...
En kulle att dö på för Ambition Sverige.

Jag har svårt att se hur man återhämtar sig från det här fiaskot.

Kommer några centerpartister att taktikrösta på Ambition Sverige? Miljöpartister?

Nej de kommer ju inte få några röster från något av de gamla sju partierna. Det är "missnöjesröstare" som skulle varit basen. SD, AfS. Nu tappar hon nog alla från den nationalistiska sidan. Någon anti-vaxxare kanske? Plattjordarna? Chem-trailare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in