2025-10-02, 12:18
Medlem
Joakim.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
I Aktuellt-sändningen kl 21 fredag 19 sep 2025 upprepades informationskomponenten att SD inte vill ha mer vindkraft till havs. Med sådan info i de stora medierna försvagar man starkt incitamenten hos tänkbara väljargrupper att rösta på Elsa Widdings nya parti Ambition Sverige.

Jag måste säga att du nog kraftigt överskattar hur ofta partiledningen diskuterar Elsa Widding och hennes parti. Jag skulle säga att det helt enkelt är så att vindkraften är en sån där fråga där man har lyxen att både anse att man har rätt i sak och att man tjänar elektoralt på det.
Citera
2025-10-02, 21:41
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
28 röster tippar jag.

Lever Elsas mamma o pappa? I så fall tror jag på tre röster, annars en.
Citera
2025-10-02, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Alldeles oavsett det ovanstående om vilket argument som är rent taktiskt bäst att fokusera på i ett läge när man diskuterar eventuellt medlemskap i Atlantpakten så tycker jag att man ska komma ihåg att vi är medlemmar i pakten nu. Och det går i praktiken inte att gå ur. Det tycker jag att man ska komma ihåg. Ogillar man Atlantpakten som svensk så är det bästa man kan hoppas på att den faller samman under sin egen tyngd eller möjligen genom en samtidig politisk revolt i alla tunga länder samtidigt.

Min gissning är väl att det är ännu svårare att övertyga ett större antal borgerliga väljare om ett nej till NATO än att rent tekniskt gå ur, eller halv-gå ur som Frankrike gjorde år 1967 (tror jag det var) varefter man återigen blev fullvärdig medlem runt 40 år senare. Men man skulle kanske kunna försöka att skapa en liten borgerlig nisch med hjälp av något slags tema som går ut på att man är ett borgerligt parti som är mer inspirerat av schweizisk kapitalism än amerikansk kapitalism. Om man på så sätt kan skapa någon slags positiva vibbar eller positiv magkänsla hos de borgerliga väljarsegment som kan komma i fråga så har man nog en mindre svår arbetsuppgift framför sig. Ett problem i det här sammanhanget är väl dock alltså att medierna i stort sett förtigit att Schweiz (och Österrike) valt att stå utanför NATO. Denna viktiga byggsten som grund för opinionsarbetet finns inte idag på folks agenda. Detta innebär mer uppförsbacke. Så i Sverige skulle man nog ha en lättare uppgift framför sig om man tänkt sig kombinera någon slags sosse-utmanare med NATO-motstånd. Jag noterar i detta sammanhang att både Göran Persson och Stefan Löfvén i det tysta anses ha varit mot att ge upp den mer än 200-åriga alliansfriheten.

Däremot kan det väl alltså ge en trovärdighet åt ståndpunkten att man bör strunta i NATO:s spenderande-mål om 5 % av BNP (eller 2 %) om man rent principiellt är mot NATO-medlemskap och föredrar schweizisk kapitalism framför amerikansk.

Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Jag måste säga att du nog kraftigt överskattar hur ofta partiledningen diskuterar Elsa Widding och hennes parti. Jag skulle säga att det helt enkelt är så att vindkraften är en sån där fråga där man har lyxen att både anse att man har rätt i sak och att man tjänar elektoralt på det.

Mjaouäh, men man hade kanske varit litet mer benägen att vika ner sig om inte det lilla teoretiska hotet från Elsa Widdings parti funnits där.

(Intressant att få svar från Joakim Larsson som i alla fall fram till häromåret jobbade på SD:s kansli och väl ansågs vara den siste från det gamla "Bunkergänget" som var kvar på kansliet eller i riksdagsgruppen.)
Citera
2025-10-03, 01:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Jag inmundigar av hälsoskäl rätt lite MSM sedan ett antal år.
Har Elsas parti fått någon uppmärksamhet alls där?
Citera
2025-10-08, 07:01
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jag inmundigar av hälsoskäl rätt lite MSM sedan ett antal år.
Har Elsas parti fått någon uppmärksamhet alls där?

Nej inget alls.

Enda alternativmedia som uppmärksammar henne är Mikael Willgert i Swebbtv.
Citera
2025-10-08, 12:04
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Nej inget alls.

Enda alternativmedia som uppmärksammar henne är Mikael Willgert i Swebbtv.
Ok. Då lär det bli promille i valet.
Synd att hon tackade nej till valsamverkan med AfS utsträckta hand.
Citera
2025-10-18, 17:46
Medlem
machinemans avatar
Citat:
men man hade kanske varit litet mer benägen att vika ner sig om inte det lilla teoretiska hotet från Elsa Widdings parti funnits där.

Det hotet finns bara i ditt huvud. Knappt någon normal människa känner till Widding, media nämner henne aldrig. Får hon mer än 50 röster så är det sensationellt.
Citera
2025-10-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Det hotet finns bara i ditt huvud. Knappt någon normal människa känner till Widding, media nämner henne aldrig. Får hon mer än 50 röster så är det sensationellt.

Mja, om SD parerar det teoretiska hotet från Elsa Widdings parti i andra frågor lika skickligt som när det gäller vindkraften så blir det kanske bara 50 röster. Så det hade ju varit bra om Elsa Widdings parti hade en eller flera frågor DÄR SD INTE KAN PARERA GENOM ATT ANPASSA SIG EFTER ELSA WIDDINGS STÄLLNINGSTAGANDEN. Därför tror jag att en socialdemokratisk utmanare till SD hade haft större möjligheter att vinna framgång. Men det är ju klart, en liten nisch finns kanske där bland borgerliga väljare som är mot både EU-medlemskap och NATO-medlemskap (trots att det kanske inte är så realistiskt att Sverige går ur och EU-medlemskapet är ju numera grundlagsfäst och kommer bara att kunna avskaffas genom 2/3 majoritet i riksdagen). Kombinerar man ovanstående med grejer typ integritet och principfasthet när det gäller rättsstaten har man kanske något som kan ge några kommunala mandat precis som Medborgerlig Samling. Det skulle också på det här viset finnas ett bra parti att gå till för SD:are som av en eller anledning vill hoppa av från SD men ändå behålla sitt mandat i kommunfullmäktige, regionen, riksdagen eller EU-parlamentet.

Det ligger väl också ett egenvärde i om SD då och då känner sig tvingat att anpassa sig till Elsa Widdings parti för att förhindra att Widdings parti växer. Detta är ju också ett sätt att påverka politiken. Det här för mig också osökt in på ett annat exempel på ett möjligt ställningstagande i en sakfråga som jag tror skulle passa bra ihop med ett parti med Elsa Widdings parti. Jag har redan tidigare i ett inlägg berört problemet med att det idag är för lätt att skrämma små och medelstora aktieägare att sälja sin aktier vid ett uppköpsbud med ett hot om senare tvångsinglösen. Saxar följande ur ett tidigare inlägg:

Citat:

[- - -] En annan grej som skulle kunna locka samma typ av väljare är antagligen ett krav på höjd gräns för tvångsinlösen, från t ex 90 % av ägandet till kanske 95 %. Tvångsinlösen skulle kanske heller inte få ske till ett pris som understiger vad det egna kapitalet är bokfört till, eller väsentligt understiger vad eget kapital är bokfört till. Jag noterar att en hel del människor som har någon miljon, eller kanske bara några hundra tusen, har förlorat pengar på tvångsinlösen-hotet i Resurs Holding. Vi får väl se hur det går med resterande sparare som vägrar ge med sig. Finanshajarna med uppköpsbudet har ännu inte kommit över 90 % i Resurs Holding.

[- - -]

Exemplet Resurs Holding visar väl rätt bra hur värdefullt det skulle vara för små och medelstora aktieägare att få till en höjning av nivå-kravet för tvångsinlösen från 90 % av kapitalet till kanske 95 %. Att göra det svårare att avnotera aktier skulle nog också vara en fördel för små och medelstora sparare. (Med medelstora sparare menar jag folk som har en portfölj på kanske 10-50 mkr och för vilka det svider att anlita proffs på finansiell juridik, speciellt för mindre poster i portföljen där skalfördelarna för detta blir sämre.)

Jag har sett att även förmögna personer som haft innehav på mer än 10 mkr sålt sina aktier på uppköpsbuds-nivån 23,50 kr, som jag själv och många andra tycker var ett skambud. Det är för lätt för finansproffs typ CVC att skrämma folk att sälja (Waldakt, huvudägaren i Resurs Holding, var deras kumpaner).

Kursnivån inför avnoteringen av Resurs Holding den 27 oktober är nu drygt 35 kr. Det förmodade tvångsinlösenpriset verkar vara runt 37 kr.

När Resurs Holding börsnoterades 29 april 2016 skedde detta till kursen 55 kr.

Resurs delade ut Solid Försäkring till aktieägarna 2021 som började handlas på Stockholmsbörsen 1 dec 2021 till en kurs om ca 60 kr. För varje Resurs Holding-aktie så hade aktieägarna fått 0,1 aktie i Solid Försäkring. Så per Resurs-aktie så får man väl då dra bort 60 x 0,1 = 6 kr. Då får vi, om vi inte tar hänsyn till inflationen, en introduktionskurs för Resurs Holding på 55-6 = 49 kr. Detta skall man då jämföra med det snittpris som Waldakt tillsammans med CVC kommer att få betala för att köpa tillbaka aktierna som blir strax under 25 kr inklusive de ca 10 % man nu köper upp på sluttampen. Man kommer alltså att kunna köpa tillbaka aktierna för ungefär halva introduktionskursen genom att finansproffsen på CVC kunnat skrämma folk att sälja.

Exemplet Resurs Holding visar alltså att det är alldeles för lätt för större aktörer och finansskojare typ CVC att plocka av små och medelstora aktieägare pengar. Man måste göra det svårare att gå iland med sådant här. Om Elsa Widdings parti lanserade ett sådant här krav och postade info om detta krav i Resurs Holding-forumet på Placera.nu (se länkar nedan) och i en annons i tidskriften Aktiespararen så skulle man den vägen kanske kunna värva ett antal välbärgade medlemmar till Elsa Widdings parti.

Det finns heller idag inga samhälleliga fördelar med att det skall vara alltför lätt att plocka av mindre, icke-professionella aktieägare pengar på det här viset. Tvångsinlösen-förfarandet har historiskt motiverats av att man velat underlätta för skapandet av större enheter och därmed få bättre skalfördelar och en mer effektiv samhällsekonomi. Idag är väl den typen av argument mindre aktuella eftersom det inte finns en massa medelstora verkstadsbolag typ Bolinder och Munktell som kan slås ihop. Det är också i dagens datoriserade värld mindre krångligt att sälja inkråmet i ett aktiebolag till en annan part om man nu vill skapa större enheter. Det är dock svårare att roffa åt sig andra aktieägares pengar på det här viset. Det blir genom att sälja inkråmet, och de värderingsregler som då kickar in, mycket svårare att motivera att sälja tillgångar under bokfört värde. Genom förfarandet skambud i ett uppköpserbjudande och skrämmas är det mycket lättare att lagligt komma åt tillgångar under bokfört värde. Redovisat eget kapital per aktie för Resurs Holding är idag 38,59 SEK enligt Avanza, se

https://www.avanza.se/aktier/om-akti.../resurs-holdin

Redovisat eget kapital var samma eller ungefär samma när uppköpsbudet kom 2024. Det måste bli svårare att skrämma folk att sälja börsaktier klart under bokfört eget kapital.

Exemplet Resurs Holding tycker jag visar att det borde finnas en liten nisch för ett parti som vänder sig till relativt välbärgade privatpersoner som håller på med aktier genom att

1. Kräva en högre andel av antalet aktier än 90 % för tvångsinlösen (kanske 95 %).

2. Kräva att det blir svårare att avnotera bolag från börsen.

3. Kräva att det blir svårare att lägga bud som ligger klart under bokfört eget kapital. Ett krav borde vara att man lägger sig på en nivå om minst 90 eller 95 % av bokfört eget kapital.

Inget parti i riksdagen kräver några skärpningar av lagstiftningen i det här avseendet. Politiker från mainstream-partierna (de borgerliga partierna och sossarna) är idag mer sugna på hittepå-jobb med fantasilöner och talar- och konsult-uppdrag av hittepå-typ från större aktörer i finanssektorn och övriga näringslivet än att skydda små och medelstora aktieägare. Det finns inget befintligt parti och tillhörande politiker som har ett egenintresse i att skydda små och medelstora aktieägare. (Vänsterpartiet tycker väl snarast att det är rätt åt välbärgade privatpersoner som förlorar pengar till större aktörer. De tycker väl snarast att detta visar på behovet att avskaffa kapitalismen eller något liknande.) Få ur den breda allmänheten tycker väl synd om de som har en direktägd aktieportfölj på några miljoner. Så striktare regler för uppköpsbud och avnoteringar är väl ingen valvinnare i bredare kretsar. Däremot bryr sig kanske inte en bredare allmänhet om välbärgade privatpersoner får litet mer förmånliga regler och storkapitalister och finansknuttar litet mindre förmånliga regler. De varken förlorar eller vinner på detta.

Jag tror väl också att det i viss mån kan finnas en poäng i att kombinera någon slags ekonomisk nationalism med att vända sig till nischen små och medelstora aktieägare. På utländska aktier får man ofta betala utländsk källskatt vilket gör att man får vänta på pengarna. Man kan också råka ut för dubbelbeskattning av utdelningarna. Så för den som är ute efter utdelningsaktier snarare än reavinster så är det en klar fördel att hålla kvar bolag i Sverige.

Jag vill också påminna om David Webbs bok "The Great Taking" och att man för runt 10 år sedan ändrade regelverket så att folks börsnoterade aktier kan användas i bail-in-lösningar vid större bankkriser. Det finns redan ett exempel på att man använt insatta medel på bankkonton för bail-in-lösningar (detta skedde på Cypern för några år sedan). Det här problemet pekar väl också mot att det borde finnas en liten nisch för ett parti som vill ta tillvara egenintressena hos mindre och medelstora aktieägare. Vanliga högerpartier tjänar den finansiella eliten. Inte relativt välbärgade privatpersoner som inte tillhör den globala finanseliten. Politikerna tjänar de som äger de stora medierna och de som kan ge dem olika välbetalda hittepå-jobb och hittepå-uppdrag när den politiska karriären är slut.

Några länkar:

------------------

37 KR BLIR SANNOLIKT GOLV I INLÖSENPROCESS - LINTON
https://www.placera.se/telegram/resu...inton-20250930

........................

https://forum.placera.se/bolag/resurs-holding

-------------------

https://forum.placera.se/inlagg/e737...e-3934d180b48d

"Quaker
Resurs Holding

IPO 2027-2028?
Nu skall siffror tvättas och bolaget göras fint för en notering om 2 till 3 år. Säkert då till 80+ kr och alla får vara med 🎊"
Citera
2025-10-19, 11:49
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Mja, om SD parerar det teoretiska hotet från Elsa Widdings parti i andra frågor lika skickligt som när det gäller vindkraften så blir det kanske bara 50 röster. Så det hade ju varit bra om Elsa Widdings parti hade en eller flera frågor DÄR SD INTE KAN PARERA GENOM ATT ANPASSA SIG EFTER ELSA WIDDINGS STÄLLNINGSTAGANDEN. Därför tror jag att en socialdemokratisk utmanare till SD hade haft större möjligheter att vinna framgång. Men det är ju klart, en liten nisch finns kanske där bland borgerliga väljare som är mot både EU-medlemskap och NATO-medlemskap (trots att det kanske inte är så realistiskt att Sverige går ur och EU-medlemskapet är ju numera grundlagsfäst och kommer bara att kunna avskaffas genom 2/3 majoritet i riksdagen). Kombinerar man ovanstående med grejer typ integritet och principfasthet när det gäller rättsstaten har man kanske något som kan ge några kommunala mandat precis som Medborgerlig Samling. Det skulle också på det här viset finnas ett bra parti att gå till för SD:are som av en eller anledning vill hoppa av från SD men ändå behålla sitt mandat i kommunfullmäktige, regionen, riksdagen eller EU-parlamentet.

Det ligger väl också ett egenvärde i om SD då och då känner sig tvingat att anpassa sig till Elsa Widdings parti för att förhindra att Widdings parti växer. Detta är ju också ett sätt att påverka politiken. Det här för mig också osökt in på ett annat exempel på ett möjligt ställningstagande i en sakfråga som jag tror skulle passa bra ihop med ett parti med Elsa Widdings parti. Jag har redan tidigare i ett inlägg berört problemet med att det idag är för lätt att skrämma små och medelstora aktieägare att sälja sin aktier vid ett uppköpsbud med ett hot om senare tvångsinglösen. Saxar följande ur ett tidigare inlägg:

Det enda du pysslar med är att försöka dirigera bort röster från Tidö 2.0 till ett mikroskopiskt parti som ingen ens hört talas om och aldrig kommer att rösta på. EW-hotet finns bara i ditt huvud så du kommer inte att lyckas med denna ambition (om det ens är en ambition du förefaller mest vara så förvirrad att du inte begriper ens den enklaste matematik).

Ingen behöver anpassa sig ett jvla dugg till EW.
Citera
2025-10-28, 21:05
Medlem
Citat:

[- - -]

Ingen behöver anpassa sig ett jvla dugg till EW.

Mja, men när det gällde motståndet mot vindkraft till havs så gissar jag att orsaken var den potentiella konkurrensen från Elsa Widdings parti och möjligt stöd till detta parti från välbärgade personer med tomter som har havsutsikt.

Tror jag också måste lägga in en kommentar i den här tråden angående Hans Jenseviks förslag att låta alla typ högerpopulistiska partier samsas om en gemensam lista inför valet 2026. Genom att slå ihop dessa partier skulle man liksom automatiskt kunna summera dessa partiers tidigare och framtida potentiella resultat. Detta verkar Hans Jensevik mena vara en avgörande fördel.

Det finns dock några avgörande problem med Hans Jenesviks resonemang även om det rent "bokföringsmässigt" skulle kunna förefalla korrekt för en revisor eller f d kommunalekonom som Hans Jensevik. Jag redovisar dessa här nedan:

1. Man kan inte automatiskt, eller nästan automatiskt, slå ihop befintligt och förväntat röstetal får flera olika partier som kanske delar ett fåtal minsta gemensamma nämnare som att vilja ha en mer restriktiv invandringspolitik än Miljöpartiet och stå till höger om socialdemokraterna i ekonomiska frågar. Bl a av följande skäl:

a) Partierna i fråga konkurrerar inbördes i viss mån om samma röster. Ett nytt parti, som Elsa Widdings parti, kan sannolikt förväntas ta en del röster från befintliga partier. Så 1 + 1 + 1 blir inte 3 utan kanske i stället 1,5.

b) Om man slår ihop de olika partierna så försvagar man samtidigt åtminstone en del av deras attraktionskraft på befintliga väljare. Detta gör att man lättare förlorar väljare till andra alternativ som t ex Sverigedemokraterna och Moderaterna. Här kan t ex nämnas att Medborgerlig Samling är så pass likt moderaterna att ett samarbete med AfS, som väl rätt uppenbart ligger längre bort från MED än (m), innebär att ett samarbete med AfS torde skrämma över/tillbaka väljare till (m).

2. Och även om man nu lyckas med den "bokföringsmässiga" strategin 1 + 1 + 1 = 3 så blir det ändå fråga om relativt obetydliga röstetal. Troligen når man inte ens 1 %-spärren för valsedlar. Problemet är inte att man sprider ut ungefär samma röster på för många partier. Problemet är att man inte ens har ett alternativ med en tillräckligt stor, uppenbar, stark nisch från start. (Och detta utöver problem som att inte få gratis, medveten draghjälp från medierna som Ny Demokrati år 1991 när etablerade medier ville förekomma lanseringen av Sven-Olles parti som var i pipeline och slå undan benen från start för detta parti.) Om du slår samman flera olika partier med inbördes rätt betydande avvikande inriktning så blir det svårare att hitta en tydlig väljarnisch och tillhörande politiska sakfrågor/profilering som kan utöva tillräcklig dragkraft för att dra loss väljare i stora mängder från andra partier.

Det enda parti som eventuellt skulle kunna bidra med något till Elsa Widdings parti är väl kanske Markus Allards Örebroparti eftersom det här är fråga om rätt hyfsade väljarsiffror i en medelstor stad från start. Och eftersom Allard utöver kommunalpolitik inte profilerat sig så tydligt på det nationella planet (utöver kanske motståndet mot islam) så skulle man väl kanske kunna tänka sig att han skulle kunna köpa Elsa Widdings program på det nationella planet och på EU-planet rakt av. Jag tycker ju i och för sig att Allards jamande om islam är en påtaglig nackdel och att man på det här viset i onödan binder ris åt framtida "ursprungssvenskars" rygg. Mina resonemang när det gäller islam framgår väl av tidigare postningar här på Flashback. Jag vet dock inte hur Elsa Widding resonerar. Men antagligen skulle hon vilja se en mer polerad framtoning i de här frågorna än Markus Allards mer frejdiga stil. När det gäller höger-/vänsterskalan verkar dock Allard passa bra ihop med Elsa Widdings borgerliga parti. Han är definitivt inte något typ sin farfar, alltså framlidne talmannen Henry Allard. (Detta är väl kanske i och för sig synd eftersom den stora lediga nisch jag ser och som har någorlunda lättplockade röster är f d sossar - främst byggjobbare - som röstar på SD och som vill ha kvar det gamla systemet för arbetslöshetsunderstöd - plus då kanske en del sossar som stannar kvar i sosse-fållan p g a SD:s högersväng när det gäller arbetslöshetsunderstödet.)

Måste också säga några ord om Hans Jensevik. Jag misstänker att han kan bli förvånad och sur om han inte automatiskt blir den som får bestämma. Jag gissar också att han har relativt stor tillit till sin egen analysförmåga.

Tror jag också nämner några ord om möjliga sakfrågekluster för Elsa Widdings parti som kan harmoniera någorlunda väl ihop och tilltala en någorlunda enhetlig väljargrupp. Jag har redan nämnt en del grejer, nu senaste det här med aktiemarknaden. Tror jag till detta vill lägga till några klipp från Resurs Holding-forumet på placera.se som speglar dagens realiteter för svenska små och medelstora sparare (notera att Resurs Holding inte längre handlas på Stockholms-börsen i avvaktan på tvångsinlösen):

https://forum.placera.se/inlagg/6f27...7-b92635e8cd8d

Har saxat litet från länken, se nedan.

Aes:

"[- - -] Däremot efter skiljedomen om man då tar saken till Stockholms tingsrätt, ja då kan man använda rättsskyddet i hemförsäkringen. Hedvig Max är den bästa, 450 000 kr i rättsskydd med en maximal självrisk på 40 000 kr. ICA (400 000 kr i ansvarsbelopp med en självrisk på max 40 000 kr, dvs. nästan lika bra som Hedvig) har undantag för tvister som rör handel med aktier. Jag är osäker på om tvångsinlösen av aktier jämställs med handel med aktier. [- - -]"

HLY:

"Tveksamt att ha aktiespararna som skiljeman, särskilt Sverre Linton, Hans tidigare uttalanden kring budet i DI verkar mer partiskt till majoritetsägarna där han kommenterat följande:
"Men Aktiespararna ser en höjning som nästintill omöjlig.

”Budgivaren har lämnat dörren öppen för att fullfölja även till lägre acceptgrad”, säger organisationens chefsjurist Sverre Linton."

Och då var det 23,50 för budet.
Får vi välja, då vill jag inte ha Sverre Linton som skiljeman."

Det här för mig osökt in på David Webbs lilla bok "The Great Taking" (går att ladda ner på nätet) som Magnus Stenlund diskuterade på Svea Kanal igår. Stenlund trodde där att politiker och de som kontrollerar bankerna troligen inte kommer tordas låta något typ "The Great Taking" (alltså något liknande det som hände på Cypern fast även för börsaktier) hända eftersom folk då skulle komma efter dem med högafflarna, typ. Stenlund påminde om att det finns 600 000 jägare i Sverige och att man skulle kunna tänka sig att det slår slint hos åtminstone för några av dessa. Själv tvivlar jag väl i ljuset av det som hänt med Resurs Holding (folk blev stressade/lurade att sälja för 23,50 trots att bokfört eget kapital var över 37 kr/aktie) att man skulle få några drastiska reaktioner. En del halvskumma ryssar som antagligen förlorade en del pengar på Cypern och antagligen i en del fall haft kriminella kontakter i Ryssland på 90-talet när en stor del av dagens större förmögenheter skapades verkar inte ha betalat någon alkoholiserad f d polis för att skjuta någon cypriotisk politiker för att liksom kunna lätta litet på trycket, typ. Så har man inte hängslen och livrem när det gäller regelverket så ser i alla fall jag få incitament för politikerna och de som kontrollerar dem bakom kulisserna att hålla igen när det gäller att plocka av folk som inte är medlemmar "klubben" deras pengar.

Frågan är också huruvida tendensen är att vi i ökande grad går mot ett system som brakar ihop. Den ökade statliga svenska upplåningen (som bl a orsakas av vapensändningarna till Ukraina) som i slutändan riskerar att plocka bort den enda stabiliserande faktor Sverige har jämfört med andra länder (relativt låg statsskuld men hög skuldnivå bland privatpersoner, företag och kommuner) bekräftar väl att det för den politiska eliten finns ett incitament att öka den svenska statsskulden. På lång sikt är ju tanken att man skall slå ihop alla de olika EU-ländernas statskassor. De länder som då har låg statsskuld kan då möte ett missnöje hos sina väljare eftersom de då får slå ihop sin statskassa med länder som är mer skuldsatta. För att förekomma ett sådant missnöje finns därför ett incitament att öka den svenska statsskulden. Jag noterar f ö i ljuset av detta att moderaterna nyligen öppnade för att införa euron som på lång sikt anses kräva att man slår ihop medlemsländernas statskassor. Hittills har man reglerat medlemsstaternas underskott resp överskott i handeln med andra EU-länder genom den s k Target2-mekanismen som innebär att medlemsländer med handelsunderskott får en minuspost hos ECB (som innebär en skuld till ECB som i sin tur gör det nästan omöjligt för t ex ett land som Italien att gå ur EU). Litet synd att folkbildningen inte inbegriper ovannämnda insikter. Frågan är hur många relativt insatta människor det finns och som kan störa sig på sådant här och av det skälet rösta på ett nytt parti som t ex Elsa Widdings parti Ambition Sverige. Men i alla fall utgör kanske ovanstående problematik något som kan utgöra ett bidrag till en väljarnisch för Ambition Sverige.

EU:s digitala ID är väl kanske också något som folk kan reta sig på och utgöra ett potentiellt bidrag till ett sakfråge-kluster för ett parti som Ambition Sverige. Kom osökt att tänka på den här biten när jag läste denna artikel på Nya Tider:

Digitalt ID är den slutliga lösningen för total och global kontroll – och tyranni
Nya Tider, 26 oktober, 2025, kl 15:28

https://www.nyatider.nu/digitalt-id-...l-och-tyranni/
Senast redigerad av Tarningen 2025-10-28 kl. 21:08.
Citera
2025-10-29, 16:17
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Mja, men när det gällde motståndet mot vindkraft till havs så gissar jag att orsaken var den potentiella konkurrensen från Elsa Widdings parti och möjligt stöd till detta parti från välbärgade personer med tomter som har havsutsikt.

Hotet från EW finns bara i ditt huvud.

Tråden består till 90% av att du pratar med dig själv om saker som har väldigt lite med EW-partiet att göra, men som du tycks tro har med EW att göra.

Citat:
Tror jag också nämner några ord om möjliga sakfrågekluster för Elsa Widdings parti som kan harmoniera någorlunda väl ihop och tilltala en någorlunda enhetlig väljargrupp. Jag har redan nämnt en del grejer, nu senaste det här med aktiemarknaden. Tror jag till detta vill lägga till några klipp från Resurs Holding-forumet på placera.se som speglar dagens realiteter för svenska små och medelstora sparare (notera att Resurs Holding inte längre handlas på Stockholms-börsen i avvaktan på tvångsinlösen):

https://forum.placera.se/inlagg/6f27...7-b92635e8cd8d

Har saxat litet från länken, se nedan.

Aes:

"[- - -] Däremot efter skiljedomen om man då tar saken till Stockholms tingsrätt, ja då kan man använda rättsskyddet i hemförsäkringen. Hedvig Max är den bästa, 450 000 kr i rättsskydd med en maximal självrisk på 40 000 kr. ICA (400 000 kr i ansvarsbelopp med en självrisk på max 40 000 kr, dvs. nästan lika bra som Hedvig) har undantag för tvister som rör handel med aktier. Jag är osäker på om tvångsinlösen av aktier jämställs med handel med aktier. [- - -]"

HLY:

"Tveksamt att ha aktiespararna som skiljeman, särskilt Sverre Linton, Hans tidigare uttalanden kring budet i DI verkar mer partiskt till majoritetsägarna där han kommenterat följande:
"Men Aktiespararna ser en höjning som nästintill omöjlig.

”Budgivaren har lämnat dörren öppen för att fullfölja även till lägre acceptgrad”, säger organisationens chefsjurist Sverre Linton."

Och då var det 23,50 för budet.
Får vi välja, då vill jag inte ha Sverre Linton som skiljeman."

Det här för mig osökt in på David Webbs lilla bok "The Great Taking" (går att ladda ner på nätet) som Magnus Stenlund diskuterade på Svea Kanal igår. Stenlund trodde där att politiker och de som kontrollerar bankerna troligen inte kommer tordas låta något typ "The Great Taking" (alltså något liknande det som hände på Cypern fast även för börsaktier) hända eftersom folk då skulle komma efter dem med högafflarna, typ. Stenlund påminde om att det finns 600 000 jägare i Sverige och att man skulle kunna tänka sig att det slår slint hos åtminstone för några av dessa. Själv tvivlar jag väl i ljuset av det som hänt med Resurs Holding (folk blev stressade/lurade att sälja för 23,50 trots att bokfört eget kapital var över 37 kr/aktie) att man skulle få några drastiska reaktioner. En del halvskumma ryssar som antagligen förlorade en del pengar på Cypern och antagligen i en del fall haft kriminella kontakter i Ryssland på 90-talet när en stor del av dagens större förmögenheter skapades verkar inte ha betalat någon alkoholiserad f d polis för att skjuta någon cypriotisk politiker för att liksom kunna lätta litet på trycket, typ. Så har man inte hängslen och livrem när det gäller regelverket så ser i alla fall jag få incitament för politikerna och de som kontrollerar dem bakom kulisserna att hålla igen när det gäller att plocka av folk som inte är medlemmar "klubben" deras pengar.

Frågan är också huruvida tendensen är att vi i ökande grad går mot ett system som brakar ihop. Den ökade statliga svenska upplåningen (som bl a orsakas av vapensändningarna till Ukraina) som i slutändan riskerar att plocka bort den enda stabiliserande faktor Sverige har jämfört med andra länder (relativt låg statsskuld men hög skuldnivå bland privatpersoner, företag och kommuner) bekräftar väl att det för den politiska eliten finns ett incitament att öka den svenska statsskulden. På lång sikt är ju tanken att man skall slå ihop alla de olika EU-ländernas statskassor. De länder som då har låg statsskuld kan då möte ett missnöje hos sina väljare eftersom de då får slå ihop sin statskassa med länder som är mer skuldsatta. För att förekomma ett sådant missnöje finns därför ett incitament att öka den svenska statsskulden. Jag noterar f ö i ljuset av detta att moderaterna nyligen öppnade för att införa euron som på lång sikt anses kräva att man slår ihop medlemsländernas statskassor. Hittills har man reglerat medlemsstaternas underskott resp överskott i handeln med andra EU-länder genom den s k Target2-mekanismen som innebär att medlemsländer med handelsunderskott får en minuspost hos ECB (som innebär en skuld till ECB som i sin tur gör det nästan omöjligt för t ex ett land som Italien att gå ur EU). Litet synd att folkbildningen inte inbegriper ovannämnda insikter. Frågan är hur många relativt insatta människor det finns och som kan störa sig på sådant här och av det skälet rösta på ett nytt parti som t ex Elsa Widdings parti Ambition Sverige. Men i alla fall utgör kanske ovanstående problematik något som kan utgöra ett bidrag till en väljarnisch för Ambition Sverige.

EU:s digitala ID är väl kanske också något som folk kan reta sig på och utgöra ett potentiellt bidrag till ett sakfråge-kluster för ett parti som Ambition Sverige. Kom osökt att tänka på den här biten när jag läste denna artikel på Nya Tider:

Digitalt ID är den slutliga lösningen för total och global kontroll – och tyranni
Nya Tider, 26 oktober, 2025, kl 15:28

https://www.nyatider.nu/digitalt-id-...l-och-tyranni/

Ponera att det finns en sådan konspiration (vilket jag inte alls utesluter), EW-partiet ska alltså bekämpa den och ändra världsordningen?

Citera
2025-10-30, 00:09
Medlem
Citat:

[- - -]

Ponera att det finns en sådan konspiration (vilket jag inte alls utesluter), EW-partiet ska alltså bekämpa den och ändra världsordningen?

Vad det är fråga om är väl snarare att erbjuda folk som vill proteströsta mot den här världsordningen ett parti att rösta på. I alla fall om detta harmonierar väl med övriga delar av partiets profil. Jag har väl i tråden försökt spåna litet kring möjliga sakfrågor (som kan röster/pengabidrag/bra namn till listorna) som kan harmoniera väl med partiets profil med det intryck jag har av partiet och Elsa Widding.

Så några ord också om Markus Allard och hans parti som jag diskuterat tidigare i tråden (alltså frågan om Markus Allards parti skulle vara en mindre olämplig samarbetspartner för Ambition Sverige än Medborgerlig Samling och AfS).

Jag har väl tidigare varit tveksam till om Markus Allard skulle kunna vara användbar för partikonstruktioner som åtminstone delvis syftar till att plocka väljare från mainstreampartierna. Och det intrycket förstärks väl av den här Fria Tider-artikeln:

Allards nya bråk med SD: "Har släppt in en kvarts miljon extra babbar"
Publicerad 29 oktober 2025 kl 12.53

https://www.friatider.se/allards-nya...n-extra-babbar

Det här stärker mig i uppfattningen att även Markus Allards parti skulle vara en olämplig samarbetspartner för Ambition Sverige precis som Medborgerlig Samling och AfS, fast av andra skäl. Jag tror inte att ett parti med den framtoning Elsa Widding verkar ha tänkt sig kan ha en person som kallar invandrare för "babbar" på sina listor. Det går inte. (Ett annat problem med Allards användande av ordet "babbar" är att man på det här viset i onödan binder ris i åt svennarnas ryggar för framtiden. Problematiken påminner f ö om att jama på om islam som många invandringskritiker brukar göra.)

Det är i o f s sant att SD gjort en deal med övriga Tidö-partier som innebär att man fortsätter släppa in uppåt 100 000 invandrare per år. Volymerna minskar knappt. Det är viktigt att påpeka detta. Man jag tror alltså inte på receptet att kalla invandrare för "babbar". För ett parti som skall ha en seriös och litet akademisk framtoning som Elsa Widdings parti, och helst vara så rumsrent som möjligt för att de som stödjer partiet inte skall ta för stora personliga risker, så går det inte att tillåta att de som förknippas med partiet kallar invandrare för "babbar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in