• 1
  • 2
2025-05-09, 21:18
Medlem
trickydicks avatar
Nu skall jag bli lite personlig. Jag har för första gången träffat vikten av 113 Kilogram. Min matchvikt enligt BMI-skalan beräknat på min längd skall vara 94Kg.

Så jag tänkte handlingskraftigt göra någonting åt det.

Jag har hört att Poledance är bra.
Nu är det så att frugans kompis (som dessutom bor ett stenkast från oss) dansar poledance och har en stång monterad i sitt vardagsrum som jag kan utnyttja hur mycket jag vill.

Problemet: Hon väger ca 65 Kg och jag som sagt 113Gg.

Stången fungerar bra för henne, men kommer den hålla för mig?

Det är ett trähus/radhus byggt på 80/90-talet. Stången fäst både upptill och nedtill. Tror det är MDF-board i taket som det den är fäst vid men golvet är det nog rejält trägolv av plank.

Fråga: Vad är maxvikt belastning på en poledansstång fäst i MDF?
Senast redigerad av trickydick 2025-05-09 kl. 21:50.
Citera
2025-05-09, 21:21
"Min matchvikt enligt BMI-skalan beräknat på min längd skall vara 94Kg."

Du är 3 meter lång?
Citera
2025-05-09, 21:31
Medlem
Tyvärr 112
Citera
2025-05-09, 21:33
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
"Min matchvikt enligt BMI-skalan beräknat på min längd skall vara 94Kg."

Du är 3 meter lång?

Hur tänkte du nu när du baklänges beräknade min längd?

Citera
2025-05-09, 21:34
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Stången lär klara 1000kg , fäst den ordentligt bara.

Lycka till med snurr och ålandet.
Citera
2025-05-09, 21:36
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Hur tänkte du nu när du baklänges beräknade min längd?

Räknat igen nu och får det till 4,5 meter???

EDIT: glömde roten ur.... 2,12 meter
Citera
2025-05-09, 21:40
Medlem
Stenballes avatar
Varken stången eller golvet är några problem, men då det är ett trähus bör du se till så att stången fästs i en bjälke, inte bara i en skiva.
Citera
2025-05-09, 21:44
Är stången en bärande konstruktion i fastigheten? I så fall kan det bli problem med myndigheterna om det visar sig att du har äventyrat säkerheten för övriga inneboende.
Citera
2025-05-09, 21:47
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Är stången en bärande konstruktion i fastigheten? I så fall kan det bli problem med myndigheterna om det visar sig att du har äventyrat säkerheten för övriga inneboende.

Stången är ditsatt efteråt så den ingår inte i några bärande delar av huset.

Tror att det är få byggherrar som sätter in en poledance-stång som bärande element i huset.
Citera
2025-05-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu skall jag bli lite personlig. Jag har för första gången träffat vikten av 113 Kilogram. Min matchvikt enligt BMI-skalan beräknat på min längd skall vara 94Kg.

Så jag tänkte handlingskraftig göra någonting åt det.
Jag har hört att Poledance är bra.
Nu är det så att frugans kompis (som dessutom bor ett stenkast från oss) dansar poledance och har en stång monterad i sitt vardagsrum som dessutom kan utnyttja hur mycket jag vill.

Problemet: Hon väger ca 65 Kg och jag som sagt 113Gg.

Stången fungerar bra för henne, men kommer den hålla för mig?

Det är ett trähus/radhus byggt på 80/90-talet. Stången fäst både upptill och nedtill. Tror det är MDF-board i taket som det den är fäst vid men golvet är det nog rejält trägolv av plank.

Fråga: Vad är maxvikt belastning på en poledansstång fäst i MDF?

Jag skulle säga att det som främst är beroende av är vilken typ av skruvar och dimension på dessa, samt om man använt brickor när man skruvat dit dem.
Sedan brukar man också basera standardvikten på 80 kg, så du har lite merän 30 kg mer än vad du borde utifrån hur det dimensioneras.
Det kan väl kanske vara läge att testa det lite lätt försiktigt med att ex. klättra lite på stången innan du går all in och svingar dig runt den.
Citera
2025-05-09, 22:20
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Varken stången eller golvet är några problem, men då det är ett trähus bör du se till så att stången fästs i en bjälke, inte bara i en skiva.

Tack båda för bra svar:

Det var hennes förra snubbe som monterade stången. Han var sådär händig kille och maskinförare till yrket så jag antar att han fäst den vid bjälklaget. Stången känns stabil när man rycker i den.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag skulle säga att det som främst är beroende av är vilken typ av skruvar och dimension på dessa, samt om man använt brickor när man skruvat dit dem.
Sedan brukar man också basera standardvikten på 80 kg, så du har lite merän 30 kg mer än vad du borde utifrån hur det dimensioneras.
Det kan väl kanske vara läge att testa det lite lätt försiktigt med att ex. klättra lite på stången innan du går all in och svingar dig runt den.

Vettefan vilka skruvar den är infest med. Men ponera att det den är fäst i spånplatta i taket. Vad kan hända?

Det är ändå ganska stor sidledes belastning på en poledancestång och dess infästning även om det är en tunn tjej på 60 kilo som snurrar på den.
Citera
2025-05-09, 22:23
Medlem
Skulle aldrig hänga i något från taket och snurrat.
Vare sig rep eller en polestång. Eller hos grannen. Blir bara konstigt.
Risk med permanent invaliditet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in