Jag har en Golf 2016 som andrabil. Den går numera max 500 mil om året. Den årliga servicen enligt rekommendation hos Mekonomen kostar ca 5.000 vilket känns orimligt dyrt.
Vad har jag för alternativ, behöver jag ens serva varje år? Vad är det minsta man måste göra för att bilen inte ska lämna in? Kan man nollställa serviceindikatorn själv?
OM du har helförsäkring och OM bilen inte är mer än tio år gammal och OM den inte har körts mer än tiotusen mil och OM du har gjort alla föreskrivna servicear har du maskinskadeförsäkringen gällande.
Hos Folksam med tvåtusen i självrisk.
Är det inte bättre att byta olja, tändstift och alla filter själv?
Då har du en kostnad på max 1000 kr beroende på vilken olja du köper, samt någon timme av ditt liv.
Golfen, har inte den serviceintervall på två år eller tretusen mil.
Plus att den piper om inspektion efter halva tiden.
Där kollar man saker som bilprovningen har koll på, så den hoppar jag över.
OM du har helförsäkring och OM bilen inte är mer än tio år gammal och OM den inte har körts mer än tiotusen mil och OM du har gjort alla föreskrivna servicear har du maskinskadeförsäkringen gällande.
Hos Folksam med tvåtusen i självrisk.
Mekonomen vill gärna inkludera den, enligt mig onödiga, "inspektionsservicen". Därför blir det så dyrt. Jag kör istället på Volkswagens basservice för bilar äldre än 2017, kostar 2 295 kr.