2025-05-09, 18:33
Medlem
Jag har en Golf 2016 som andrabil. Den går numera max 500 mil om året. Den årliga servicen enligt rekommendation hos Mekonomen kostar ca 5.000 vilket känns orimligt dyrt.

Vad har jag för alternativ, behöver jag ens serva varje år? Vad är det minsta man måste göra för att bilen inte ska lämna in? Kan man nollställa serviceindikatorn själv?
Citera
2025-05-09, 18:46
Avstängd
Ja man kan nollslla mätaren själv på alla bilar.”, vissa kräver dock utrustning- se din handbok.

Serva hos en mindre mekaniker, du har ändå inte nån garanti kvar på bilen.. då går de på kansle 2000kr ist
Citera
2025-05-09, 22:40
Medlem
VetusSpirituss avatar
Du behöver inte serva den varje år och servisen kan du enkelt göra själv.
Citera
2025-05-10, 10:45
Medlem
OM du har helförsäkring och OM bilen inte är mer än tio år gammal och OM den inte har körts mer än tiotusen mil och OM du har gjort alla föreskrivna servicear har du maskinskadeförsäkringen gällande.
Hos Folksam med tvåtusen i självrisk.
Citera
2025-05-10, 10:49
Medlem
Ichwills avatar
Är det inte bättre att byta olja, tändstift och alla filter själv?
Då har du en kostnad på max 1000 kr beroende på vilken olja du köper, samt någon timme av ditt liv.
Citera
2025-05-10, 10:56
Medlem
pollenpers avatar
Golfen, har inte den serviceintervall på två år eller tretusen mil.
Plus att den piper om inspektion efter halva tiden.
Där kollar man saker som bilprovningen har koll på, så den hoppar jag över.
Citera
2025-05-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
OM du har helförsäkring och OM bilen inte är mer än tio år gammal och OM den inte har körts mer än tiotusen mil och OM du har gjort alla föreskrivna servicear har du maskinskadeförsäkringen gällande.
Hos Folksam med tvåtusen i självrisk.
Maskinförsäkring ingår i delkasko.
Citera
2025-05-11, 16:15
Medlem
Mekonomen vill gärna inkludera den, enligt mig onödiga, "inspektionsservicen". Därför blir det så dyrt. Jag kör istället på Volkswagens basservice för bilar äldre än 2017, kostar 2 295 kr.

https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/service/basservice.html
Citera
2025-05-12, 17:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Ja man kan nollslla mätaren själv på alla bilar.”, vissa kräver dock utrustning- se din handbok.

Serva hos en mindre mekaniker, du har ändå inte nån garanti kvar på bilen.. då går de på kansle 2000kr ist

Serva en bil åt brud , golf 15 - då nollar man med en knappmanöver på trippen - kommer inte ihåg men det var.

Dra på tänding , håll inne knappen osv

Goggla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in