Citat:
Ursprungligen postat av
Imnsho
Jag har fått för mig att många inom diplomat branschen är bögar. Tror dom lockas av glammiga champagne fester med snittar och möjlighet att träffa unga exotiska pojkar. Å andra sidan blir dom utsatta för utpressning av ryssar och jänkare.
Kan också vara så att jag läst för många spionromaner.
Att homosexuella män är kraftigt överrepresenterade inom diplomatkåren har jag själv kunnat observera på hyfsat nära håll. Hur länge det har varit så vet jag inte. Det är i alla fall ett intressant fenomen som mer och mer verkar ha gjort sig gällande inom bl.a. statsapparaten och media i stort. Orsakerna kan man spekulera kring, jag har själv inte någon utvecklad teori, men svågerpolitik tror jag förekommer i viss mån (inte för att det skulle vara unikt för homosexuella män heller).
Vad som åtminstone är ett historiskt faktum är KGB (och säkerligen också STASI m.fl., och möjligen även västliga underrrättelsetjänster, men det är inget jag vet säkert) betraktrade homosexuella män som särskilt lämpade att rekrytereras som spioner. Sedan kan man dra vilka slutsatser man vill utifrån det.
Jag kan inte tala för hur KGB resonerade men den mest välvilliga tolkningen eller teorin (från ett modernt perspektiv så att säga) var att KGB betraktade homosexuella som en marginaliserad och utstött grupp, tvingad av samhället att dölja sin sanna natur, som mindre benägen att vara lojal mot sitt fosterland, vilket i så fall skulle vara mindre relevant idag. Jag tror t.ex. inte att ryska underrättelsetjänster, av rätt uppenbara skäl, idag skulle röna större framgångar bland homosexuella Ukrainafanatiker än bland heterosexualla sådana.
Både världen, Ryssland, dess underrättelsetjänster och statsideologi (inte för att sovjetkommunismen var välvilligt inställd till homosexualitet, men heller inte fientlig på samma ärligt talat lite överdrivna och pompösa sätt som Ryssland idag), och homosexuellas ställning, särskilt i västliga samhällen, ser annorlunda ut idag.
Men det finns också en hel del andra teorier man kan ha kring varför homosexuella män skulle vara särskilt lämpade som mål för rekrytering i allmänhet, som kan vara precis lika relevanta idag som för KGB under Kalla kriget.