• 1
  • 2
2025-05-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Triceps? Framsida axel?

(Bröst får ju såklart också även om det är för lätt vikt.)

Hur mkt styrka över tid utvecklar du?
Citera
2025-05-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur mkt styrka över tid utvecklar du?

50-50

Nä, men Eftersom få av oss endast gör armhävningar utan låter de vara en del i ett helt träningsprogram är det svårt att säga exakt hur stor del i styrka över tid som just jag får av armhävningarna.

Men denna studie tycks ju i alla fall peka på att armhävningar ger både styrkeökning och muskeltillväxt.
https://www.sciencedirect.com/scienc...28869X17301028

Jag vet inte om det finns någon studie som direkt pekar på utveckling i triceps om man gör smala pushups med fokus på just tricepskontakt, men det ger väldigt god kontakt och man blir trött bra mycket snabbare än "normalbreda" som involverar mycket bröst, så jag har svårt att se anledning till varför de inte skulle bidra till styrkeökning.
Senast redigerad av iceink 2025-05-21 kl. 11:11.
Citera
2025-05-21, 11:07
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Hur tänker du att det tränar styrka? Visst, för någon som aldrig tränat kan det ske en kort period.
Kondition? Då gör du armhävningarna helt fel från början. Börja om
Det är en seglivad myt att det inte går att träna upp styrkan dymedelst armhävningar. Det finns som jag skrev ett stort antal varianter och man kan öka svårighetsgraden på olika sätt. Men man kommer långt enbart med standardvarianten om man genomför den strikt. Faktum är att jag sett många lyftare och gymråttor som fått kämpa med övningen.
Beträffande kondition så kan jag rekommendera hinduiska armhävningar. Gör ett pass med 30 -40 reps och pulsen ligger ganska nära max. Det blev stapelvaran i ett program jag följde för ett par decennier sedan och jag kom i mitt livs form. Var jag otränad? Svar nej. Hade tränat på gymmet ett par år och var hyfsat stark. Använde 45 kilo extra belastning i bardipsövningen t ex.
Frihandsprogrammet gjorde mig smidigare och uthålligare utan att ge avkall på styrkeutvecklingen.
Citera
2025-05-21, 12:59
Medlem
Daniel från styrkelabbet tror jag ökade sin bänk ganska bra med 100 armhävningar om dagen.
Citera
2025-06-23, 19:20
Medlem
Massajens avatar
Värt att pröva ett set med Mike Tysons variant.

Mer utmanande än ordinära armhäv.

https://www.youtube.com/watch?v=hPWjxp0--_8
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här