Citat:
Ursprungligen postat av
AngusMacGyver
Och vad tror du att porslinet limmas fast med för nåt?
Bra fråga! Vad är det egentligen för lim man använder? Och används samma lim även för guld?
Citat:
Förresten, vad menar du egentligen med holistisk? Att du vill undvika vetenskapligt framtagna och studerade material och metoder?
Med holistisk menar jag ett naturligt helhetsperspektiv på människan, ett synsätt som ser till hela kroppen och livsstilen, inte bara enskilda symptom eller delar. Begreppet är välkänt och innefattar ofta användning av naturliga och biologiskt nedbrytbara alternativ.
Jag har inte nödvändigtvis något emot vetenskapen i sig, men mycket av det som massproduceras idag är tyvärr både skadligt och framtaget främst i vinstsyfte. Det finns även exempel på vetenskapliga studier och rekommendationer som i efterhand visat sig vara felaktiga eller till och med farliga. Ett tydligt exempel är amalgamfyllningar, som tidigare användes men numera är förbjudna i Sverige på grund av deras giftighet.
Det är också viktigt att vara medveten om att vetenskapliga studier inte alltid är objektiva, vissa kan vara köpta, vinklade eller till och med direkt falska, särskilt när starka ekonomiska intressen är inblandade. Bara för att något är vetenskapligt bevisat innebär det inte automatiskt att det är ofarligt eller bra i längden, vetenskap utvecklas, och ny kunskap kan förändra tidigare slutsatser.
Jag vill föra en öppen diskussion om alternativa och mer naturliga material. Plast, och särskilt mikroplaster, är redan känt för att vara skadligt för människan. Det vore därför intressant att diskutera naturliga alternativ som inte är förknippade med negativa hälsoeffekter.
Det finns ingen anledning att undvika denna typ av diskussion, tvärtom är det viktigt att kunna prata öppet om sånt här utan censur.