2025-05-08, 17:58
Medlem
Konspiratorisk som jag är har jag undvikit tandläkaren i många år. Varje gång jag gått dit, trots att jag inte haft några problem, har de ändå hittat massor att laga, och märkligt nog har problem ofta uppstått -efteråt-, med ilningar och annat obehag. Nu har det gått över 15 år sedan mitt senaste besök, och jag vet att jag faktiskt har flera hål som behöver lagas. Trots det är jag fortfarande skeptisk och vill helst undvika att få i mig en massa främmande big Pharma ämnen. Känner någon till en alternativ eller mer holistisk tandläkare i Stockholm som ni kan rekommendera? Tar även gärna emot andra tips!
Citera
2025-05-08, 18:05
Medlem
One2Manys avatar
(FB) Alternativ till Big Pharmas tandläkar-bedövningssprutor?

Du kan ju kolla om det uppkom några bra tips i den här tråden.
Citera
2025-05-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
(FB) Alternativ till Big Pharmas tandläkar-bedövningssprutor?

Du kan ju kolla om det uppkom några bra tips i den här tråden.
Intressant tråd! Jag tänker dock inte främst på bedövningssprutan, utan mer på själva fyllningen, den som oftast görs med komposit, ett plastmaterial som tydligen kan innehålla PFAS. Det är möjligt att jag överdriver och är lite väl försiktig och paranoid, men nu när jag ändå har undvikit det så här länge känns det värt att fortsätta leta efter ett mer naturligt alternativ. Jag har försökt läsa på och hittade en läkare som använder zirkonia, ett porslinsmaterial som verkar vara ett renare val. Jag startade den här tråden i hopp om att någon med erfarenhet kan dela med sig, och kanske kan vi få igång en bra diskussion kring det här ämnet.
Citera
2025-05-08, 19:00
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadHehe
Intressant tråd! Jag tänker dock inte främst på bedövningssprutan, utan mer på själva fyllningen, den som oftast görs med komposit, ett plastmaterial som tydligen kan innehålla PFAS. Det är möjligt att jag överdriver och är lite väl försiktig och paranoid, men nu när jag ändå har undvikit det så här länge känns det värt att fortsätta leta efter ett mer naturligt alternativ. Jag har försökt läsa på och hittade en läkare som använder zirkonia, ett porslinsmaterial som verkar vara ett renare val. Jag startade den här tråden i hopp om att någon med erfarenhet kan dela med sig, och kanske kan vi få igång en bra diskussion kring det här ämnet.

Du kan väl få lagningar med guld om du betalar för det?
Citera
2025-05-08, 19:06
Medlem
Vanlig tandfyllning är akrylatplast med tillskott av oorganiska hårdare partiklar dvy ingen pfas. Men ginns också keramiska fyllningar, dvs helt oorganiska
Citera
2025-05-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Du kan väl få lagningar med guld om du betalar för det?
Det har jag faktiskt inte tänkt på! Men jag antar att det kan se lite märkligt ut med gulddetaljer i munnen? Jag vill ju inte gå runt och se ut som en skurk med guldtänder. Men det var faktiskt ett intressant tips! Frågan är om det kan vara skadligt på något sätt? Det borde väl inte vara så dyrt heller, man använder väl inte särskilt mycket guld för att fylla en tand, eller?
Citera
2025-05-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Vanlig tandfyllning är akrylatplast med tillskott av oorganiska hårdare partiklar dvy ingen pfas. Men ginns också keramiska fyllningar, dvs helt oorganiska
Läste lite om keramiska fyllningar. Det verkar vara det bästa alternativet. Kan det anses som "holistiskt" ?
Citera
2025-05-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalNomadHehe
Läste lite om keramiska fyllningar. Det verkar vara det bästa alternativet. Kan det anses som "holistiskt" ?

Och vad tror du att porslinet limmas fast med för nåt?

Förresten, vad menar du egentligen med holistisk? Att du vill undvika vetenskapligt framtagna och studerade material och metoder?
Citera
2025-05-08, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AngusMacGyver
Och vad tror du att porslinet limmas fast med för nåt?
Bra fråga! Vad är det egentligen för lim man använder? Och används samma lim även för guld?

Citat:

Förresten, vad menar du egentligen med holistisk? Att du vill undvika vetenskapligt framtagna och studerade material och metoder?
Med holistisk menar jag ett naturligt helhetsperspektiv på människan, ett synsätt som ser till hela kroppen och livsstilen, inte bara enskilda symptom eller delar. Begreppet är välkänt och innefattar ofta användning av naturliga och biologiskt nedbrytbara alternativ.

Jag har inte nödvändigtvis något emot vetenskapen i sig, men mycket av det som massproduceras idag är tyvärr både skadligt och framtaget främst i vinstsyfte. Det finns även exempel på vetenskapliga studier och rekommendationer som i efterhand visat sig vara felaktiga eller till och med farliga. Ett tydligt exempel är amalgamfyllningar, som tidigare användes men numera är förbjudna i Sverige på grund av deras giftighet.

Det är också viktigt att vara medveten om att vetenskapliga studier inte alltid är objektiva, vissa kan vara köpta, vinklade eller till och med direkt falska, särskilt när starka ekonomiska intressen är inblandade. Bara för att något är vetenskapligt bevisat innebär det inte automatiskt att det är ofarligt eller bra i längden, vetenskap utvecklas, och ny kunskap kan förändra tidigare slutsatser.

Jag vill föra en öppen diskussion om alternativa och mer naturliga material. Plast, och särskilt mikroplaster, är redan känt för att vara skadligt för människan. Det vore därför intressant att diskutera naturliga alternativ som inte är förknippade med negativa hälsoeffekter.

Det finns ingen anledning att undvika denna typ av diskussion, tvärtom är det viktigt att kunna prata öppet om sånt här utan censur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in