• 1
  • 2
2025-05-08, 14:46
Medlem
Eromars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
100%. Tror du missförstod mig lite, och jag läste TS lite för snabbt.

Vill iaf inte uppmana någon att ta sitt liv, sen har jag aldrig sagt att döden inte är en utväg för det är det absolut och det borde var och en få bestämma själv. Systemet du menar är definitivt bristfälligt.

En möjlig genväg till döden vore ju då att helt enkelt ordna dessa preparat på egen hand, för det verkar vara en både kostsam och rigorös process att gå genom t.ex Dignitas. Bara en tanke från min sida.

Jag är inte heller för att uppmana någon att ta sitt liv.
Vad jag däremot tycker är att folk som mår väldigt dåligt ska bli lyssnade på ordentligt och kanske finns det då en lösning, men att hänvisa till psykiatrin som en lovande hjälp för alla problem visar väldigt bristande insyn i verkligheten. (Inget mot dig personligen då de händer väldigt ofta)
Många kanske behöver helt andra typer av stöd eller insatser som vården inte erbjuder.
I TS fall har jag inget svar tyvärr, jag har läst hur sådan behandling går till och hur små chanserna är.
2025-05-08, 19:00
Medlem
StartGenealogys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missionsg
(........)
Jag har tagit beslutet om att jag vill lämna detta liv.(.......)

Har du kroniska smärtor?

Vart i kroppen, hur länge och varför?

Äter du psykofarmaka? Vilka preparat, varför och hur länge?

Prova vara utan psykofarmaka i några månader och du slipper de biverkningar som ger fysisk smärta.

Sover, äter och motionerar du bra?

Röker, snusar eller dricker du alkohol?

Har du växt upp i en omgivning där det yttrats av någon att de vill lämna livet i förtid?

Vilket skick är dina organ, är din lever i tillräckligt bra skick för att doneras till någon här på Flashback?

Hoppas du kommer må bra och vill stanna kvar! 💙
Senast redigerad av StartGenealogy 2025-05-08 kl. 19:04.
2025-05-08, 21:37
Moderator
Maviels avatar
Det finns en hel del trådar i ämnet där trådstartaren kan få tips. Här är de jag känner till:

(FB) Dödshjälp, aktiv dödshjälp, eutanasi - samlingstråd

(FB) Aktiv dödshjälp utomlands? Dödskliniker? Var? (inte så mycket aktuell information i denna)

(FB) Tråden där vi diskuterar Dignitas i Schweiz

Trådstartaren har dessutom flera trådstarter om sin situation, så diskussionen hänvisas antingen till någon av de trådar som redan finns i ämnet, eller i några av de jag listat där klinikerna diskuteras.

/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in