Selv ville jeg aldri noen gang ansatt en araber (eller perser, dvs. iraner) til noen form for arbeid, uansett kvalifikasjoner.
Hvorfor skulle du gjøre det?
De er rett og slett ikke til å stole på, og du vet at noe, på en eller annen måte, vil gå i stykker / noe vil være galt osv.
Jeg ville aldri noen gang ansatt en araber/person til et byggefirma, advokat, regnskapsfører eller noe sånt. ALDRI! Bare en hvit, svart (IKKE AFRO-AMERIKANER), asiat. Ikke noe annet. Ikke søramerikanere heller for den saks skyld.
Invandrare överlag får lida väldigt mycket skit över att ingen gör något åt de som ej kan bete sig. När de som ej kan bete sig härjar i princip helt fritt så får hela invandrargruppen ett dåligt rykte och lågt förtroendekapital.
Det är logiskt eftersom de själva inte tar ansvar för att andra landsmän sköter sig. Situationen förvärras givetvis av att svenskarna själva hellre kramar om gärningsmannen än offret.
Nu har det börjat att ändras lite, men det är en lång väg att gå.
När det arbetet är klart och kriminalitet, korruption och en mängd personer som ej kan bete sig, som ej går att lita på, när de försvinner in i fängelserna eller tillbaka till sina hemländer då kommer övriga invandrare att få ökat förtroendekapital och bättre rykte.
Men skadan som skett är väldigt djupt och sålänge kriminalitet och korruption får härja så kommer man ingen vart.
På individuell nivå drabbas alla, men främst invandrarna av att ha lågt förtroendekapital, det blir väldigt motigt att vinna förtroendekapitalet och kunna leva ett liv precis som alla andra grupper som har kvar sitt förtroendekapital.
Nej, tror de flesta araber jobbar svart endå åt andra araber och liknande kulturer
Som ex snickare eller elektriker som nischar på att renovera pizzerior under radarn
Jag har nog blivit blåst fler gånger av Svenska byggare än Rumänska och arabiska.
Litar inte på nån, men märker jag att en utländsk snubbe är försiktig vad jag ska tycka och han är helt medveten att jag inte litar på han - så vet jag 95% att han kommer göra bra jobb
Vi ringde en firma som hette Anders Svenssons El ab (typ), för ett mindre eljobb i somras. Det kom en arab. Åh nej tänkte vi. Men han var dock duktig och en trevlig typ, vi drack kaffe i trädgården. Dessutom pratade han bra svenska. En vecka efter jobbet avslutades fick vi ett sms med , ungefär, "Hor gor det med badrum, funkar? + smiley". Tyvärr säger inte denna enstaka händelse så mycket men vi blev positivt överraskade.
Nej, araber går fett bort. Jag hyr en lokal mitt i stan och har pratat med hyresvärden, lokalen ska tas över. han säger rakt ut att de aldrig hyr ut till araber. Han motiverade inte varför men de är extremt erfarna. Och jag kan se mig omkring här, finns faktiskt inga arabbutiker. Jag har aldrig haft en arabgranne i hela mitt liv, har bott på många bra ställen, vet faktiskt inte ens var de håller till.
Om man verkligen sållar kan man hitta bra biltvättar och bilmekar.
Albaner däremot vill jag erfarenhetsmässigt påstå är värre än araber.
Negrer har jag nog aldrig sett jobba förutom taxi och det har funkat bra förutom lukten.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!