2025-05-08, 19:57
Medlem
Skinnyfrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Right, intressant att höra din syn på saken. Dock måste jag invänga, psykologer behöver man inte betala så mycket för själv här i Sverige

Sant!! 🤭 Tänkte nog på utländska serier med rika människor som hyr in psykologer per timme!! 🤣 Du kan likna det med yoni massage då och de kan ta upp mot 3500 kr i timmen för deras tjänst här i Stockholm. Jag erbjöd tjänsten GFE.
Senast redigerad av Skinnyfrog 2025-05-08 kl. 20:02.
Citera
2025-05-08, 22:21
Medlem
Citat:
Nu försökte jag bara förklara hur många ser på det, inte min personliga åsikt. Men ja, många har svårt att se det som ett yrke då många anser att sex inte ska handla om pengar.

Jag är nog gammal för att minnas debatten kring utbyggnaden av barnomsorg (förskolor/"dagis") under 70-talet. Dåvarande "högerpartier" (moderaterna/centern/kristdemokraterna) var emot utbyggnaden för det var fel att barnomsorg handlade om pengar och var ett yrke som det betalades för, utan det skulle göras av "kärlek" (företrädesvis av mamman som var hemma).

Lustigt nog så hävdar idag även "vänstern" i Sverige det parallella argumentet att sex är något så fint så det ska man inte betala för och det ska endast ske inom en kärleksrelation!
Citera
2025-05-09, 06:37
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Jag är nog gammal för att minnas debatten kring utbyggnaden av barnomsorg (förskolor/"dagis") under 70-talet. Dåvarande "högerpartier" (moderaterna/centern/kristdemokraterna) var emot utbyggnaden för det var fel att barnomsorg handlade om pengar och var ett yrke som det betalades för, utan det skulle göras av "kärlek" (företrädesvis av mamman som var hemma).

Lustigt nog så hävdar idag även "vänstern" i Sverige det parallella argumentet att sex är något så fint så det ska man inte betala för och det ska endast ske inom en kärleksrelation!

Haha, det var intressant! Gissar att högern använde det som ett förfinat argument istället för att behöva säga "kvinnan hör hemma i hemmet" men jag vet inte vad vänstern skulle kunna ha för "dolt argument" gällande att sälja sex?
Citera
2025-05-09, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnyfrog
Vad du lägger för värderingar i dina barns framtida yrke eller partners yrke är din ensak. Jag vill tex bara att de ska vara lyckliga och få göra sina egna val.

Allt du nu skrev om finns även i alla andra yrken och tjänster i olika utsträckningar. Varför måste det vara noll tolerans på alla dessa punkter bara i vårat yrke?

Och en sexarbetare som har ett missbruk kommer ju inte lättare ur ett missbruk när hen inte har några rättigheter. Och är rädda för polisen. I alla andra yrken kan ju en person med ett missbruk få hjälp genom tex sin arbetsplats, facket, sjukskrivning, försäkringar osv.. Vi har inget sånt.

Jo, mina värderingar är ju mina. Men jag tror många tänker likadant och nej, sexarbete är betydligt mer stigmatiserat än andra yrken, vilket väl är trådens essens. Att någon har ett jobb de inte berättar att de har för grannar, släkt och vänner är ju rätt speciellt.

Och inte heller i många andra yrken är du borta från dina barn i månader. Visst även oljeriggsarbetare och folk som jobbar på fartyg kan vara borta långa perioder men det vanligaste är ju dagjobb och så kommer man hem på kvällen.

Vad gäller det du skriver om missbruk så är det helt korrekt men det var ju inte det jag diskuterade. Jag tog upp missbruk och utländska sexarbetare som två exempel på sexarbetare som kanske inte tar hand om sina barn på bästa sätt. Och min poäng är väl att dessa två grupper finns det många av inom prostitutionen. Att det finns välutbildade svenskar utan några missbruksproblem som säljer sex är såklart sant det också.
Citera
2025-05-09, 10:06
Medlem
Skinnyfrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Jo, mina värderingar är ju mina. Men jag tror många tänker likadant och nej, sexarbete är betydligt mer stigmatiserat än andra yrken, vilket väl är trådens essens. Att någon har ett jobb de inte berättar att de har för grannar, släkt och vänner är ju rätt speciellt.

Och inte heller i många andra yrken är du borta från dina barn i månader. Visst även oljeriggsarbetare och folk som jobbar på fartyg kan vara borta långa perioder men det vanligaste är ju dagjobb och så kommer man hem på kvällen.

Vad gäller det du skriver om missbruk så är det helt korrekt men det var ju inte det jag diskuterade. Jag tog upp missbruk och utländska sexarbetare som två exempel på sexarbetare som kanske inte tar hand om sina barn på bästa sätt. Och min poäng är väl att dessa två grupper finns det många av inom prostitutionen. Att det finns välutbildade svenskar utan några missbruksproblem som säljer sex är såklart sant det också.

Folk får tycka vad de vill såklart. Men det gör det inte automatiskt rätt för att du och ”många” tycker så 💕

Att vi sexarbetare inte kan berätta öppet om vårat yrke är inte främst för stigman eller skam. Vi kan faktiskt utsätta människor för risker om de vet vad vi gör pga våra lagar. De kan bli utsatta av polis. Vi kan bli vräkta. Bli av med våra partners och barn. Även andra arbetsgivare.

Det finns massor av jobb, förutom sexarbete, där du måste vara borta periodvis från din familj. Eller måste jobba dygnet runt för att få ett drägligt liv. Myndigheter tvingar arbetslösa i Sverige och flytta ifrån sina hemstäder, för att om de inte gör det och tar nåt jobb de egentligen inte vill ha på en ny ort, så blir de utan pengar. Människor får lämna sin familjer. INGA poliser störtar då in och försöker ”rädda” dessa människor. Och det sker betydligt mer i arbeten som är accepterade i vårat samhälle.

Jag ser absolut inget med vår sexköpslag som hjälper någon av oss som finns här i den här världen. Varken som frivillig, missbrukare eller offer. Det gör det bara betydligt farligare för oss allihopa och vi kan inte söka hjälp.

Genom och ha en lag där sexköp är olagligt och sälja är lagligt, ger det all makt till polisen/myndigheter och trakasserar oss och förstöra våra liv 💔 Detta betyder att vi alla är nu livrädda för polisen och gömmer oss där polisen har betydligt svårare och hitta de som behöver hjälp. Istället för att ha en öppen kommunikation med oss, är detta vad som kommer ske nu, efter alla dessa fall av polistrakasserier som nu har kommit upp till ytan 💔

Nu ska jag ta helg. Trevlig helg allihopa 💕
Senast redigerad av Skinnyfrog 2025-05-09 kl. 10:10.
Citera
2025-05-09, 10:27
Medlem
Citat:
Haha, det var intressant! Gissar att högern använde det som ett förfinat argument istället för att behöva säga "kvinnan hör hemma i hemmet" men jag vet inte vad vänstern skulle kunna ha för "dolt argument" gällande att sälja sex?

Lyssnar man noga på argumentationen från "vänstern" så argumenterar man för att sex är så fint så det får inte smutsas ner av att pengar är inblandade. Det vill säga en direkt parallell till att barnuppfostran är så fint så det ska inte vara pengar inblandade.

De facto så propagerar antiprostitutionsvänstern i sin retorik för att sex ska man (endast) ha i någon form av kärleksrelation och att man inte kan ha det (och därmed också köpa) bara för att det är skönt och man mår bra av det. Det som skiljer "vänstern" från den kristna och moralkonservativa högern är att man är öppen för samkönade relationer samt i synen på abort.
Citera
2025-05-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnyfrog
Folk får tycka vad de vill såklart. Men det gör det inte automatiskt rätt för att du och ”många” tycker så 💕

Att vi sexarbetare inte kan berätta öppet om vårat yrke är inte främst för stigman eller skam. Vi kan faktiskt utsätta människor för risker om de vet vad vi gör pga våra lagar. De kan bli utsatta av polis. Vi kan bli vräkta. Bli av med våra partners och barn. Även andra arbetsgivare.

Det finns massor av jobb, förutom sexarbete, där du måste vara borta periodvis från din familj. Eller måste jobba dygnet runt för att få ett drägligt liv. Myndigheter tvingar arbetslösa i Sverige och flytta ifrån sina hemstäder, för att om de inte gör det och tar nåt jobb de egentligen inte vill ha på en ny ort, så blir de utan pengar. Människor får lämna sin familjer. INGA poliser störtar då in och försöker ”rädda” dessa människor. Och det sker betydligt mer i arbeten som är accepterade i vårat samhälle.

Jag ser absolut inget med vår sexköpslag som hjälper någon av oss som finns här i den här världen. Varken som frivillig, missbrukare eller offer. Det gör det bara betydligt farligare för oss allihopa och vi kan inte söka hjälp.

Genom och ha en lag där sexköp är olagligt och sälja är lagligt, ger det all makt till polisen/myndigheter och trakasserar oss och förstöra våra liv 💔 Detta betyder att vi alla är nu livrädda för polisen och gömmer oss där polisen har betydligt svårare och hitta de som behöver hjälp. Istället för att ha en öppen kommunikation med oss, är detta vad som kommer ske nu, efter alla dessa fall av polistrakasserier som nu har kommit upp till ytan 💔

Nu ska jag ta helg. Trevlig helg allihopa 💕

Du har rätt i mångt och mycket. Men att sexförsäljning är något fantastiskt har jag svårt att köpa. Och som jag skrev, de flesta jobbar dagtid. Och många som inte gör det är kanske borta en vecka eller två, jobbar natt osv. Inte många yrken där man som colombian bor 3-4 månader i Sverige med små barn kvar i hemlandet.

Trevlig helg.
Citera
2025-05-09, 11:31
Medlem
Citat:
Du har rätt i mångt och mycket. Men att sexförsäljning är något fantastiskt har jag svårt att köpa. Och som jag skrev, de flesta jobbar dagtid. Och många som inte gör det är kanske borta en vecka eller två, jobbar natt osv. Inte många yrken där man som colombian bor 3-4 månader i Sverige med små barn kvar i hemlandet.

Trevlig helg.

Sjömän, de som arbetar på oljeplattformar, gästforskare med flera kan arbeta utomlands längre perioder med familjen kvar i hemlandet. Skälen till att man gör det är olika, men det kan handla om att det ger mycket goda inkomster (i förhållande till vad man annars skulle ha tjänat) eller vara bra för karriären.

När det gäller sexförsäljning så ger det i allmänhet goda, eller till och med i många fall mycket goda, förtjänster i förhållande till vad sexarbetaren annars hade tjänat. Jag har läst många vetenskapliga studier om sexarbete och där sexarbetare har intervjuats – det som är genomgående i svaren är just förtjänstmöjligheterna (vilket för en del inkluderar att kunna arbeta relativt lite och ändå kunna få ihop till livets nödtorft för att sedan kunna ägna övrig tid åt något som kanske inte ger så goda förtjänster såsom konst eller studier i något "udda" ämne). För en del personer är det något fantastiskt att sälja sex antingen för förtjänsten och/eller arbetet i sig, medan andra inte för alla pengar i världen skulle kunna tänka sig att sälja sex. Det viktiga är ju att varje individ själv får avgöra om denne vill sälja sex eller inte – inte någon annan "förmyndare" som anser sig veta bättre!
Senast redigerad av kopenhamnlover 2025-05-09 kl. 11:34.
Citera
2025-05-09, 12:26
Medlem
Skinnyfrogs avatar
Citat:

Trevlig helg.

Vi är många som tycker det. Varför tror du annars vi är så många som kämpar för våra rättigheter? Tror du det är för vi vantrivs och vill sluta?

Vi har flera miljoner av människor i Sverige som har obekväma arbetstider. Människor inom vården som knappt hinner träffa sina familjer pga stressiga och dåliga arbetsmiljöer som gör människor sjuka.
Restaurang, bygg, lokalvård.. .. inom dessa finns också människohandel.

Dessa människor från Columbia är ju en helt annan sak. De gör det oftast ””frivilligt” för de behöver pengar till sin fattiga familj. De lever under helt andra förutsättningar än vi och gör allt för sina barn! 3-4 månader utomlands kan förändra hela deras liv. Här kan de tjäna mycket pengar. Men de kommer ju även hit och jobbar olagligt. Jag tror inte man bara får komma in olagligt i ett land och jobba i nåt yrke vi har? Jag kan ha fel. De bryter då mot andra lagar.

Innan jag började jobba som sexarbetare jobbade jag i ett annat yrke där jag slets sönder av dålig och farlig arbetsmiljö och en chef som tänkte mer på pengar än sina anställda. Jag var tvungen och skifta, där jag ofta inte fick träffa mitt barn på två veckor i sträck. År ut och år in jobbade jag så. Jag missade massor med hen när hen var liten och behövde dagis tidigt. Jag var konstant stressad. Jag försökte byta yrke och företag, men var så trasig psykiskt och fysiskt så det gick inte. Jag sökte hjälp hos facket men fick ingen hjälp. Efter tio år orkade inte min hjärna mer och den släcktes och jag var tvungen och själv säga upp mig.

När jag blev frisk och stod på benen igen bestämde jag mig för och börja jobba med något jag brinner för och blev sexarbetare. Det byggde upp mig och gjorde mig stark igen. Plötsligt hade jag massor tid för familj. Nu idag är dock mitt barn vuxen så den tiden är förbi tyvärr att jag kunde lägga tiden där.

Idag tvingar polis, lagen och myndigheter mig och sluta som sexarbetare. Slutar jag inte förstör de mitt liv och min familjs. Så nu tvingar de in mig i ett arbete jag absolut inte vill vara i och jag kommer ha betydligt mindre tid för min familj och mig själv.
Senast redigerad av Skinnyfrog 2025-05-09 kl. 12:49.
Citera
2025-05-09, 13:38
Medlem
Jag känner personligen en före detta eskort som numera är sjuksköterska. Hon hävdar att det är mycket mera "smutsigt" att vara sjuksköterska än att arbeta som eskort. Om det inte vore för omgivningens attityder, det vill säga stigmat som Skinnyfrog nämner, så hade hon gärna fortsatt som sexarbetare.
Citera
2025-05-09, 19:33
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Lyssnar man noga på argumentationen från "vänstern" så argumenterar man för att sex är så fint så det får inte smutsas ner av att pengar är inblandade. Det vill säga en direkt parallell till att barnuppfostran är så fint så det ska inte vara pengar inblandade.

De facto så propagerar antiprostitutionsvänstern i sin retorik för att sex ska man (endast) ha i någon form av kärleksrelation och att man inte kan ha det (och därmed också köpa) bara för att det är skönt och man mår bra av det. Det som skiljer "vänstern" från den kristna och moralkonservativa högern är att man är öppen för samkönade relationer samt i synen på abort.

Hm, fast det finns väl väldigt många hipster-vänster-människor som anser att sex kan kan ske utanför relationer, i grupper, med flera partners osv?
Citera
2025-05-09, 19:40
Medlem
Citat:
Hm, fast det finns väl väldigt många hipster-vänster-människor som anser att sex kan kan ske utanför relationer, i grupper, med flera partners osv?

Ja, det finns det! Jag generaliserade utifrån hur de talföra inom ”antiprostitutionsvänster” argumenterar i Sverige. Min erfarenhet är att inom ”swingers” kretsar så är man relativt positivt inställt till se arbete och flera svenska eskorter som jag träffat har sådan bakgrund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in