2025-05-07, 16:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Marielyst
.
1) Vad händer om grannens barn klättrar högt upp i ditt träd utan din vetskap och faller ner?
2) Vad händer när grannens barn gungar i din gunga när du inte är hemma och skadar sig?
3) Vad händer om grannens barn smyger in och bränner sig på din grill som inte har svalnat helt efter användning?

Hur som helst måste det bli en jämförelse med robotgräsklipparen, och du borde inte hållas ansvarig – eller har jag fel?

Inget uppsåt, inget brott.
Citera
2025-05-07, 17:27
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.

När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?

Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?
Självklart skulle det inte vara ditt fel. Ingen har rätt att befinna sig i din trädgård och pilla på dina saker när du inte är hemma.
Eller? Just det är Sverige vi pratar om då möjligheten finns nog att du skulle låsas in i en sådan situation.
Så sälj robotgräsklipparen och skaffa en slö handjagare.
Citera
2025-05-07, 18:01
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Tanke bara men avståndet mellan den och marken får man väl inte in en hand i? Dom flesta robbotklipparna har väl lyftsensor?

Edit. Finns en lång tråd i ämnet här:
https://www.byggahus.se/forum/thread...oetter.490059/

Kan den ta död på en igelkott kan den nog ta en hand. Det var ju ett stort problem förr att dom tog död på igelkottarna. Men dom nya är väl smartare och stannar om något är framför.
Citera
2025-05-07, 18:09
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hur i hela friden är detta relevant för frågan om huruvida en robotgräsklippare skulle medföra straffrättsligt ansvar?
Det är väl väldigt relevant? En utomstående som skadar sig på en annan människas gård och vems ansvar det kan bli?
Citera
2025-05-07, 18:12
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
För att dömas för brott i Sverige så måste man ha uppsåt, att inneha en robotgräsklippare är inget uppsåt.

Det stämmer väl inte? Chefer och arbetsgivare stäms väl årligen för arbetsplatsolyckor?
Brukar knappast finnas uppsåt att skada sina medarbetare.
Citera
2025-05-07, 18:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det är väl väldigt relevant? En utomstående som skadar sig på en annan människas gård och vems ansvar det kan bli?

Nej, situationerna är inte jämförbara. Som att ta upp mord i en tråd om straff för snatteri.
Citera
2025-05-07, 18:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Nej, situationerna är inte jämförbara. Som att ta upp mord i en tråd om straff för snatteri.
Helt jämförbart, på vilket sätt menar du att det skulle skilja sig?
Citera
2025-05-07, 18:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Helt jämförbart, på vilket sätt menar du att det skulle skilja sig?

Bara sluta. Jag tänker inte underhålla det här tramset.
Citera
2025-05-07, 18:20
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Bara sluta. Jag tänker inte underhålla det här tramset.
Du kan alltså inte förklara skillnaden, du var bara tvungen att skriva nånting. Det är okej.
Citera
2025-05-07, 18:35
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du kan alltså inte förklara skillnaden, du var bara tvungen att skriva nånting. Det är okej.

Bitch, please. Har du glömt bort att jag bad dig motivera först men att du bara svarade med att upprepa situationen? Och sen har du mage att avkräva mig svar fastän det hela är uppenbart

Bara far åt helvete med dig.
Citera
2025-05-07, 18:58
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Bitch, please. Har du glömt bort att jag bad dig motivera först men att du bara svarade med att upprepa situationen? Och sen har du mage att avkräva mig svar fastän det hela är uppenbart

Bara far åt helvete med dig.
🙄 jag motiverade ju klart och tydligt varför det finns likheter mellan dessa båda fall men lilla gumman begrep inget och blev därför jätte, jätte arg på mig !

Åhh, stackars dig men ett tips till nästa gång du inte fattar enkla resonemang, låt bara bli att svara för när blir sådär arg så framstår du bara som...låt oss säga....intelligensutmanad.
Citera
2025-05-07, 20:04
Avstängd
Citat:
Det stämmer väl inte? Chefer och arbetsgivare stäms väl årligen för arbetsplatsolyckor?
Brukar knappast finnas uppsåt att skada sina medarbetare.

Det är försummelse, inte uppsåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in