Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.
När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?
Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?
Läs manualen till gräsklipparen. Klipparen i sig är garanterat CE-märkt och därför säker att använda inom EU. Men det innebär också att du måste följa manualen för att den ska anses säker.
Står det att du bör hägna in området. Eller att den inte ska köras utan uppsyn så har du brutit mot säkerhetsföreskrifterna, Jag har aldrig läst manualen för min robot så noga. Men då oroar jag mig inte för det här scenariot heller
Edit: Här är ett par punkter från min klippares säkerhetskapitel. Dom skulle säkerligen anses relevanta i domstol. Och jag skulle troligen få veta att jag inte följt säkerhetsföreskrifterna.
Måste säga att man gjort det här snyggt. Husqvarna kan såklart inte skriva att du måste ha uppsyn hela tiden. Detta skulle ju göra klipparen helt värdelös. Men första punkten kräver ju mer eller mindre att du har uppsyn över klipparen hela tiden.
Citat:
Använd aldrig robotgräsklipparen om personer,
speciellt barn, eller husdjur finns i närheten av
klippområdet. Om det finns personer eller husdjur
i närheten av klippområdet, rekommenderas att
klipparen programmeras för användning under en tid
då det inte finns personer i närheten, t.ex. nattetid.
Se 6.3 Timer på sidan 42.
Robotgräsklipparen får aldrig tillåtas kollidera med
personer eller andra levande varelser. Om en person
eller annan levande varelse kommer i vägen för
robotgräsklipparen, ska den stoppas omedelbart.
Se 4.5 Stoppa på sidan 35.