2025-05-07, 14:04
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Grannens barn har inte rätt att tillträda hans mark för det första, så hur ansvarsfördelningen ser ut tycker jag är märklig.

Du har en hemfridzon som är lagstadgad, således är det hemfridsbrott att vistas på någons gräsmatta utan tillåtelse.

Med tanke på att du som husägare kan åka dit om en tjuv går in i ditt hus och på vägen ut bärandes på din TV så halkar han på en isfläck och slår i bakhuvudet och får en hjärnskakning och bryter ett ben så vette fan vad som gäller i TS fall.

https://www.hemhyra.se/nyheter/sandn...ardens-ansvar/
Citera
2025-05-07, 14:45
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.

När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?

Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?

Läs manualen till gräsklipparen. Klipparen i sig är garanterat CE-märkt och därför säker att använda inom EU. Men det innebär också att du måste följa manualen för att den ska anses säker.

Står det att du bör hägna in området. Eller att den inte ska köras utan uppsyn så har du brutit mot säkerhetsföreskrifterna, Jag har aldrig läst manualen för min robot så noga. Men då oroar jag mig inte för det här scenariot heller

Edit: Här är ett par punkter från min klippares säkerhetskapitel. Dom skulle säkerligen anses relevanta i domstol. Och jag skulle troligen få veta att jag inte följt säkerhetsföreskrifterna.

Måste säga att man gjort det här snyggt. Husqvarna kan såklart inte skriva att du måste ha uppsyn hela tiden. Detta skulle ju göra klipparen helt värdelös. Men första punkten kräver ju mer eller mindre att du har uppsyn över klipparen hela tiden.

Citat:
Använd aldrig robotgräsklipparen om personer,
speciellt barn, eller husdjur finns i närheten av
klippområdet. Om det finns personer eller husdjur
i närheten av klippområdet, rekommenderas att
klipparen programmeras för användning under en tid
då det inte finns personer i närheten, t.ex. nattetid.
Se 6.3 Timer på sidan 42.

Robotgräsklipparen får aldrig tillåtas kollidera med
personer eller andra levande varelser. Om en person
eller annan levande varelse kommer i vägen för
robotgräsklipparen, ska den stoppas omedelbart.
Se 4.5 Stoppa på sidan 35.
Senast redigerad av Newkie 2025-05-07 kl. 15:08.
Citera
2025-05-07, 15:10
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Socialen inkopplas och gör en polisanmälan eftersom dom är skyldiga att göra det.

Givetvis har dom inte det. Ni verkar tro att ansvaret alltid ligger på den ena medan den andra har ryggen fri. Både föräldrarna till barnet och ägaren till gräsklipparen har ett ansvar. Bara för att barnen begår hemfridsbrott så är det inte tillåtet att skada dom. Hur tänkte du där?
Skada dem? Du får det att låta som om någon skulle smälla till ungen. Ingen har skadat någon med flit. Det är ju en robot som är avsedd till att klippa gräs på min tomt. Om deras barn är inne och grejar på min tomt utan min vetskap, så borde ju inte jag åka på någon skit?
Citera
2025-05-07, 15:12
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Som förälder är min åsikt att mina barn inte har något på grannens tomt att göra utan lov, såvida det inte handlar om att hämta en boll eller frisbee som hamnade på fel sida tomtgränsen. Och det är min uppgift att lära mina barn att inte peta på allt de ser. Särskilt inte andras tillhörigheter.
Sedan är barn inte alltid varken klipska eller har ett för tillfället fungerande minne eller konsekvenstänk. Så de gör stupid shit ändå och upptäcker den hårda vägen att det här var ingen bra idé. Och det är inte grannens fel.
Så skulle mina ungar skada sig på detta vis så hade jag inte belastat grannen över huvudtaget. Du klipper gräset hur du vill på din tomt, och du ansvarar inte för mina barn. Särskilt inte när du inte ens är närvarande.
Exakt såhär tänker jag också!
Citera
2025-05-07, 15:17
Avstängd
För att dömas för brott i Sverige så måste man ha uppsåt, att inneha en robotgräsklippare är inget uppsåt.

Så nej du kan inte bli straffad för att grannungen blir överkörd av din gräsklippare.
Citera
2025-05-07, 15:20
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
För att dömas för brott i Sverige så måste man ha uppsåt, att inneha en robotgräsklippare är inget uppsåt.

Så nej du kan inte bli straffad för att grannungen blir överkörd av din gräsklippare.
Uppsåt eller försummelse.
Citera
2025-05-07, 15:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Uppsåt eller försummelse.

Om man inte drar gräsklipparens gräns på grannens tomt lär det inte fungera med "försummelse"
Citera
2025-05-07, 15:39
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.

När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?

Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?
Läropeng för grannungen. Springer hen över till din tomt och stoppar händerna under din gräsklippare så får hen lära sig äta och skriva med fötterna istället. Varför skulle det vara ditt problem? Din mark, din privata sfär.

Du undrade i en annan tråd varför jag avskyr Sverige. Här har du svaret. Är lagarna så luddiga så att din grannes sons självmutilation plötsligt kan bli ditt fel juridiskt så lever man i ett pissland. Att frågan ens kommer upp är ett bevis för att Sverige är ett pissland.
Citera
2025-05-07, 16:15
Medlem
Det va intressant fråga. Det var ngt fall där grannens barn drunknade i grannens trädgårdsdamm pga bristfällig passning av barnet. Vem blev ansvarig där?
Citera
2025-05-07, 16:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Läropeng för grannungen. Springer hen över till din tomt och stoppar händerna under din gräsklippare så får hen lära sig äta och skriva med fötterna istället. Varför skulle det vara ditt problem? Din mark, din privata sfär.

Du undrade i en annan tråd varför jag avskyr Sverige. Här har du svaret. Är lagarna så luddiga så att din grannes sons självmutilation plötsligt kan bli ditt fel juridiskt så lever man i ett pissland. Att frågan ens kommer upp är ett bevis för att Sverige är ett pissland.

Lagen är tydlig, finns det inget uppsåt så går du fri även om du har haft ihjäl någon. Att inneha en självgående gräsklippare utgör inget uppsåt.
Citera
2025-05-07, 16:19
Medlem
Det är såna olyckor som din hemförsäkring kommer att hjälpa till med. Sannolikt även om du stäms så har du nog rättsskydd i hemförsäkringen.
Citera
2025-05-07, 16:40
Medlem
Marielysts avatar
.
1) Vad händer om grannens barn klättrar högt upp i ditt träd utan din vetskap och faller ner?
2) Vad händer när grannens barn gungar i din gunga när du inte är hemma och skadar sig?
3) Vad händer om grannens barn smyger in och bränner sig på din grill som inte har svalnat helt efter användning?

Hur som helst måste det bli en jämförelse med robotgräsklipparen, och du borde inte hållas ansvarig – eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in