Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.
När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?
Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?
Vi kan fråga AI ;
Det här är en juridiskt intressant situation där flera principer vägs mot varandra – bland annat ansvar för tekniska hjälpmedel, olaga intrång och skadeståndsansvar.
Kort sammanfattning:
Du blir sannolikt inte straffrättsligt ansvarig, men du kan bli skadeståndsskyldig under vissa omständigheter.
1. Straffrättsligt ansvar
Det krävs att du uppsåtligen eller av grov oaktsamhet orsakat skadan för att du ska kunna straffas (t.ex. för vållande till kroppsskada). Eftersom robotgräsklippare är tillåtna och designade för att vara säkra, och eftersom barnet var där olovligen, är det osannolikt att du skulle dömas till något straff – så länge du använt maskinen korrekt och enligt tillverkarens instruktioner.
2. Skadeståndsansvar
Här blir det mer komplicerat. Enligt skadeståndslagen (2 kap. 1 §) kan man bli skyldig att betala skadestånd om man varit vårdslös. Även om barnet varit där olovligen kan du som fastighetsägare bli ansvarig om det anses att du inte har vidtagit tillräckliga säkerhetsåtgärder, särskilt om barnet är mycket ungt. Barn anses ha ett svagare rättsskydd, och ansvaret kan vara strängare vid skador på barn – även om de har gått in olagligt.
Exempel på säkerhetsåtgärder:
Har du inhägnad tomt?
Är det tydligt att robotgräsklipparen är i drift?
Finns varningsskyltar?
Har maskinen säkerhetsfunktioner som stoppar knivarna vid lyft?
Om du vidtagit rimliga försiktighetsåtgärder och följt tillverkarens säkerhetsanvisningar är det inte sannolikt att du blir skadeståndsskyldig heller – men det kan i slutändan prövas i domstol.
3. Grannens ansvar
Eftersom barnet olovligen gick in på din tomt kan vårdnadshavaren (grannen) hållas ansvarig för barnets handlingar enligt 3 kap. 5 § skadeståndslagen – särskilt om barnet är över 12 år. För yngre barn är det mer osäkert.
Slutsats:
Nej, du blir troligen inte straffad.
Ja, det finns en liten risk att du kan bli skadeståndsskyldig – men bara om du varit vårdslös.
Grannens barn (eller vårdnadshavare) bär det största ansvaret eftersom det rör sig om olaga intrång.