2025-05-07, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ts är medveten om att det finns en risk att det påstådda kan hända. Hade han inte varit medveten om risken så hade han inte startat tråden. Då borde han eliminera den risken.
Hur fan hade du tänkt att han ska eliminera den risken att någon efterbliven unge kör in sin hand i hans robotgräsklippare? Är du helt dum i huvudet? Låter som att du kanske är den som ska lära sig att inte stoppa handen under gräsklippare
Citera
2025-05-07, 10:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Fast det är ju inte TS som skadar barnen, det är hans robotgräsklippare som förmodligen går dagligen.

TS hade knappast blivit straffad.

Precis. Det är lite som att göra inbrott på en transformatorstation. Inte fan blir elbolaget straffat ifall inbrottstjuven får en stöt.
Citera
2025-05-07, 10:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ts är medveten om att det finns en risk att det påstådda kan hända. Hade han inte varit medveten om risken så hade han inte startat tråden. Då borde han eliminera den risken.

Vad TS tycker har inte bäring på den juridiska verkligheten, försök inte fly undan med sånt trams

SVARA PÅ FRÅGORNA eller erkänn att du har fel:
1) Vilket beslut om brottsutredning föreställer du dig att polisen fattar i ärendet?
2) Vilka utredningsåtgärder föreställer du dig att polisen vidtar i ärendet i händelse av att de inleder förundersökning?
3) Föreställer du dig att åklagaren yrkar på att han hade likgiltighetsuppsåt, dvs varit vårdslös?
4) Vad består den s.k. vårdslösheten i?
Citera
2025-05-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Precis. Det är lite som att göra inbrott på en transformatorstation. Inte fan blir elbolaget straffat ifall inbrottstjuven får en stöt.
Exakt, om vi hade varit tvungen att fundera på alla möjliga scenarion som kan hända där någon skadar sig (på grund av sin egen dumhet) hade vi i princip inte kunnat leva.
Citera
2025-05-07, 11:01
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

Det beror väl på om anläggningen uppfyller säkerhetskrav eller inte. Som andra redan påtalat kan du hållas ansvarig ifall din pool inte är täckt/instängslad och någon trillar i. Du kommer inte att hållas ansvarig om dina åtgärder uppfyller de krav som ställs, men någon har klättrat över eller forcerat skyddet.

Om det krävs att robotklipparen vänds upp och ner för att exponera bladen kommer du knappast att hållas ansvarig ifall ett barn sätter en kniv i handen, det är orimligt.
Citera
2025-05-07, 11:27
Medlem
Du har nog ryggen fri om ungjäveln lyckas trycka in handen under den medans den jobbar..

Som ovanstående påpekade, en pool måste täckas när den inte används, men det hindrar inte ett barn att ta sig in i poolen om den verkligen vill det och drunknar där.

Vi har säkerhetsskrifter på allt. Men nästan allt går att ta sig förbi med tillräcklig vilja, och det kan man inte straffa andra för.
Citera
2025-05-07, 11:33
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.

När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?

Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?
Det finns nåt gammalt skämt om att uppfinner man ett idiotsäkert system så uppfinner någon en bättre idiot. Hela grejen med robotgräsklippare är att den ska klippa gräs utan att man behöver vara med. Sluta oroa dig. Din fråga är jämförbar med vem är skyldig om barnen gör inbrott hos dig och snubblar över en kniv.
Citera
2025-05-07, 11:46
Medlem
Citat:
Det är självklart du som är ansvarig. Nu låter det hela rätt osannolikt, nästan så att gräsklipparen måste köra upp på nånting så att bladen exponeras för att det ska kunna hända.
Varför är det ”självklart”? Inte TS unge som gör intrång på annans mark och pillar på saker man inte ska. Har inte ungens föräldrar något ansvar menar du?
🙄

Inte konstigt att hela landet havererar när folk resonerar som du gör.
Citera
2025-05-07, 12:34
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Grannens barn har inte rätt att tillträda hans mark för det första, så hur ansvarsfördelningen ser ut tycker jag är märklig.

Du har en hemfridzon som är lagstadgad, således är det hemfridsbrott att vistas på någons gräsmatta utan tillåtelse.

Du slår knut på dig själv med ditt resonemang. Om de inte har rätt att beträda TS mark, hur skall de då kunna ringa på dörren om de vill TS något?

/AI
Citera
2025-05-07, 12:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ja, sjukvårdspersonalen är skyldiga att anmäla. Du tänker att bli överkörd av en gräsklippare inte skulle klassas som grov försummelse?

Vilket jävla skitsnack.
Citera
2025-05-07, 13:18
Medlem
Pungpuckels avatar
Hur stora är dom? Kan dom läsa tror du?
Sätt då en lapp på roboten "den klipper fingrar".
Citera
2025-05-07, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.

När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?

Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?
Vi kan fråga AI ;
Det här är en juridiskt intressant situation där flera principer vägs mot varandra – bland annat ansvar för tekniska hjälpmedel, olaga intrång och skadeståndsansvar.

Kort sammanfattning:
Du blir sannolikt inte straffrättsligt ansvarig, men du kan bli skadeståndsskyldig under vissa omständigheter.

1. Straffrättsligt ansvar
Det krävs att du uppsåtligen eller av grov oaktsamhet orsakat skadan för att du ska kunna straffas (t.ex. för vållande till kroppsskada). Eftersom robotgräsklippare är tillåtna och designade för att vara säkra, och eftersom barnet var där olovligen, är det osannolikt att du skulle dömas till något straff – så länge du använt maskinen korrekt och enligt tillverkarens instruktioner.

2. Skadeståndsansvar
Här blir det mer komplicerat. Enligt skadeståndslagen (2 kap. 1 §) kan man bli skyldig att betala skadestånd om man varit vårdslös. Även om barnet varit där olovligen kan du som fastighetsägare bli ansvarig om det anses att du inte har vidtagit tillräckliga säkerhetsåtgärder, särskilt om barnet är mycket ungt. Barn anses ha ett svagare rättsskydd, och ansvaret kan vara strängare vid skador på barn – även om de har gått in olagligt.

Exempel på säkerhetsåtgärder:

Har du inhägnad tomt?
Är det tydligt att robotgräsklipparen är i drift?
Finns varningsskyltar?
Har maskinen säkerhetsfunktioner som stoppar knivarna vid lyft?
Om du vidtagit rimliga försiktighetsåtgärder och följt tillverkarens säkerhetsanvisningar är det inte sannolikt att du blir skadeståndsskyldig heller – men det kan i slutändan prövas i domstol.

3. Grannens ansvar
Eftersom barnet olovligen gick in på din tomt kan vårdnadshavaren (grannen) hållas ansvarig för barnets handlingar enligt 3 kap. 5 § skadeståndslagen – särskilt om barnet är över 12 år. För yngre barn är det mer osäkert.

Slutsats:
Nej, du blir troligen inte straffad.
Ja, det finns en liten risk att du kan bli skadeståndsskyldig – men bara om du varit vårdslös.
Grannens barn (eller vårdnadshavare) bär det största ansvaret eftersom det rör sig om olaga intrång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in