Citat:
Ursprungligen postat av
Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.
När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?
Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?
Som förälder är min åsikt att mina barn inte har något på grannens tomt att göra utan lov, såvida det inte handlar om att hämta en boll eller frisbee som hamnade på fel sida tomtgränsen. Och det är min uppgift att lära mina barn att inte peta på allt de ser. Särskilt inte andras tillhörigheter.
Sedan är barn inte alltid varken klipska eller har ett för tillfället fungerande minne eller konsekvenstänk. Så de gör stupid shit ändå och upptäcker den hårda vägen att det här var ingen bra idé. Och det är inte grannens fel.
Så skulle mina ungar skada sig på detta vis så hade jag inte belastat grannen över huvudtaget. Du klipper gräset hur du vill på din tomt, och du ansvarar inte för mina barn. Särskilt inte när du inte ens är närvarande.