• 1
  • 2
2025-05-07, 08:46
Medlem
Rumpkorvens avatar
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.

När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?

Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?
Senast redigerad av Iknowafewthings 2025-05-07 kl. 21:24.
Citera
2025-05-07, 08:57
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Blev inte klok på var jag skulle lägga tråden. Mod får gärna flytta tråden om det finns ett mer passande ställe.

När jag är på jobbet kör robotgräsklipparen hemma. Om grannens barn skulle springa över till mig och stoppa in handen under min robotgräsklippare. Är det jag som blir straffad då? Vad säger lagen?

Rent spontant känns det ju som att grannarna får hålla koll på sina egna ungar. Jag måste få klippa gräset med min robot när jag inte är hemma?

Du får väl köpa en ny som är "smart" mappa upp där den får klippa sen så minsta avvikelse. Tex en groda på gräset eller nå så slutar den klippa och eventuellt larmar.
Citera
2025-05-07, 08:57
Medlem
Tanke bara men avståndet mellan den och marken får man väl inte in en hand i? Dom flesta robbotklipparna har väl lyftsensor?

Edit. Finns en lång tråd i ämnet här:
https://www.byggahus.se/forum/thread...oetter.490059/
Senast redigerad av Bekannelse 2025-05-07 kl. 09:11.
Citera
2025-05-07, 09:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Det är självklart du som är ansvarig. Nu låter det hela rätt osannolikt, nästan så att gräsklipparen måste köra upp på nånting så att bladen exponeras för att det ska kunna hända.
Citera
2025-05-07, 09:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är självklart du som är ansvarig.

Vilket jävla trams. Låt oss säga att barn skadar sig på hans gräsklippare. Vad föreställer du dig skulle hända egentligen? Polisanmälan och lagföring? Civilrättslig stämning? Vad?
Citera
2025-05-07, 09:31
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Det är självklart du som är ansvarig. Nu låter det hela rätt osannolikt, nästan så att gräsklipparen måste köra upp på nånting så att bladen exponeras för att det ska kunna hända.

Grannens barn har inte rätt att tillträda hans mark för det första, så hur ansvarsfördelningen ser ut tycker jag är märklig.

Du har en hemfridzon som är lagstadgad, således är det hemfridsbrott att vistas på någons gräsmatta utan tillåtelse.
Citera
2025-05-07, 09:37
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vilket jävla trams. Låt oss säga att barn skadar sig på hans gräsklippare. Vad föreställer du dig skulle hända egentligen? Polisanmälan och lagföring? Civilrättslig stämning? Vad?
Socialen inkopplas och gör en polisanmälan eftersom dom är skyldiga att göra det.

Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Grannens barn har inte rätt att tillträda hans mark för det första, så hur ansvarsfördelningen ser ut tycker jag är märklig.

Du har en hemfridzon som är lagstadgad, således är det hemfridsbrott att vistas på någons gräsmatta utan tillåtelse.
Givetvis har dom inte det. Ni verkar tro att ansvaret alltid ligger på den ena medan den andra har ryggen fri. Både föräldrarna till barnet och ägaren till gräsklipparen har ett ansvar. Bara för att barnen begår hemfridsbrott så är det inte tillåtet att skada dom. Hur tänkte du där?
Citera
2025-05-07, 09:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Socialen inkopplas och gör en polisanmälan eftersom dom är skyldiga att göra det.

Ok, låt oss säga att de anmäler. Vad föreställer du dig att polisen gör med anmälan?

Citat:
Bara för att barnen begår hemfridsbrott så är det inte tillåtet att skada dom.

Att ha en robotgräsklippare utgör såklart inte ens den mildaste graden av uppsåt, det är helt absurt att tro. Men du tror alltså PÅ FULLASTE ALLVAR att en åklagare skulle väcka talan och dra det här till domstol?
Citera
2025-05-07, 09:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Ok, låt oss säga att de anmäler. Vad föreställer du dig att polisen gör med anmälan?

Att ha en robotgräsklippare utgör såklart inte ens den mildaste graden av uppsåt, det är helt absurt att tro. Men du tror alltså PÅ FULLASTE ALLVAR att en åklagare skulle väcka talan och dra det här till domstol?
Det blir alltid rättssak då barn skadas.
Citera
2025-05-07, 09:53
Medlem
Sätt upp en varningsskylt där du varnar för den frigående robotgräsklipparen. Det är väl så man gör för att avsäga sig ansvaret om någon tar sig in olovandes. Sedan är ju frågan om de är läskunniga också.
https://www.skyltcentralen.se/cdn/sh...g?v=1593200795
Citera
2025-05-07, 09:55
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven

Som förälder är min åsikt att mina barn inte har något på grannens tomt att göra utan lov, såvida det inte handlar om att hämta en boll eller frisbee som hamnade på fel sida tomtgränsen. Och det är min uppgift att lära mina barn att inte peta på allt de ser. Särskilt inte andras tillhörigheter.
Sedan är barn inte alltid varken klipska eller har ett för tillfället fungerande minne eller konsekvenstänk. Så de gör stupid shit ändå och upptäcker den hårda vägen att det här var ingen bra idé. Och det är inte grannens fel.
Så skulle mina ungar skada sig på detta vis så hade jag inte belastat grannen över huvudtaget. Du klipper gräset hur du vill på din tomt, och du ansvarar inte för mina barn. Särskilt inte när du inte ens är närvarande.
Citera
2025-05-07, 09:56
Medlem
Är fan en rolig tråd. Lägg klipparen upp och ned. Bör vara en stadig marginal från bladen och kanterna. Tillverkarna vet att folk har dumma skitungar.Att pressa fingrarna in under den under drift, utan att den stannar själv är nog en utmaning.
Vilken modell har du? Om det är temu kanske du bör vara pytte oroad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in