• 1
  • 2
2025-05-06, 17:02
Medlem
BRICS-Ländernas framfart med ekonomiska pakter emellan sig samt ASEAN ländernas senaste överenskommelse Okt 2024 att distansera sig från US-Dollarn samt Undvika affärer genom IMF och World Bank.

Är det några nyheter om detta på traditionell ljugmedia? SVT-TV4 osv. Har detta nämnts i någon ljugtidning, DN, SVD, Veckans Affärer eller liknande?

Magnituden av detta skifte torde vända upp och ner på all handel mot väst.

Någon som vill tillföra lite nyttig information?
Citera
2025-05-06, 17:10
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Är det några nyheter om detta på traditionell ljugmedia? SVT-TV4 osv. Har detta nämnts i någon ljugtidning, DN, SVD, Veckans Affärer eller liknande?

Magnituden av detta skifte torde vända upp och ner på all handel mot väst.
Nej, "magnituden av detta" kommer absolut inte att "vända upp och ner" på någonting.

BRICS har ingenting att komma med, som kan mäta sig med västvärlden. De är verkligen inte något hot mot oss.
Det enda av länderna som har något att komma med är Kina, och Kina vill absolut fortsätta att göra affärer med sina bästa handelspartners.
Dvs västvärlden. Kina behöver oss mycket mer än vad de behöver BRICS. Och självklart så är det framför allt våra pengar de vill ha.

Och detta är anledningen att vi inte ens behöver intressera oss för detta i väst.

Media rapporterar inte om (för oss) irrelevanta icke-händelser som framför allt rör U-länder och tredje världen.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-05-06 kl. 17:15.
Citera
2025-05-06, 17:14
Medlem
Modigt att kalla detta obetydande. De har 6 länder i mellanöstern som också skippar SWIFT systemet. Om exporten från kina riktas om till den "nya" marknaden och betalningarna görs i digitala yuan borde betyda en hel del.
USA´s hot och krav på Kina gör det ännu värre med Kinesiska exportförbud på kritiska metaller. Hur skall väst kunna producera hightech utan dessa mineraler?
Redan kommande vecka kommer exporten till USA ha droppat ca 20-30%.
Det är signifikant och kommer få konsekvenser.
Citera
2025-05-06, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Nej, "magnituden av detta" kommer absolut inte att "vända upp och ner" på någonting.

BRICS har ingenting att komma med, som kan mäta sig med västvärlden. De är verkligen inte något hot mot oss.
Det enda av länderna som har något att komma med är Kina, och Kina vill absolut fortsätta att göra affärer med sina bästa handelspartners.
Dvs västvärlden. Kina behöver oss mycket mer än vad de behöver BRICS. Och självklart så är det framför allt våra pengar de vill ha.

Och detta är anledningen att vi inte ens behöver intressera oss för detta i väst.

Media rapporterar inte om (för oss) irrelevanta icke-händelser som framför allt rör U-länder och tredje världen.

KINA är med i Brics det vet du väl? De är också nu tillsammans med Japan styrande i ASEAN`s nya Free Trade Agreement från 2019. Där samtliga länder skall frångå US dollar.
Citera
2025-05-06, 17:28
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Modigt att kalla detta obetydande. De har 6 länder i mellanöstern som också skippar SWIFT systemet. Om exporten från kina riktas om till den "nya" marknaden och betalningarna görs i digitala yuan borde betyda en hel del.
USA´s hot och krav på Kina gör det ännu värre med Kinesiska exportförbud på kritiska metaller. Hur skall väst kunna producera hightech utan dessa mineraler?
Redan kommande vecka kommer exporten till USA ha droppat ca 20-30%.
Det är signifikant och kommer få konsekvenser.
Trumps dåraktiga politik är bara en historisk parentes, och det är kineserna fullt medvetna om.
De vet att det kommer att vara business as usual om mindre än 4 år.

Det är framför allt USA som skjuter sig i foten, och kinesisk industri som (tillfälligt) kommer behöva kompensera med andra marknader.
Det kommer inte att leda till att Kina bryter med hela västvärlden. Snarare så kommer de satsa mer på övriga marknaden i västvärlden utöver USA, som fortfarande vill fortsätta handla och göra affärer med Kina.

Men låt oss säga att Kina "går sin egen väg" (lycka till!) och satsar på att bli tredje världens industrination, i syfte att skada västvärlden, eftersom vi "inte klarar oss utan Kina".
Det är helt enkelt inte sant. Kina har monopol på jordartmetallerna för att de är de enda som vill bryta dessa mineraler för så lite pengar som de gör.

Dessa mineraler finns överallt, inklusive här i Sverige. Vi har enorma fyndigheter men det är förödande för miljön att bryta mineralerna och vi kan inte göra det lika billigt som kineserna eftersom de skiter i miljön.
Men om Kina vägrade att sälja mineralerna så skulle vi självklart bryta våra egna mineraler.
Citera
2025-05-06, 17:37
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
KINA är med i Brics det vet du väl? De är också nu tillsammans med Japan styrande i ASEAN`s nya Free Trade Agreement från 2019. Där samtliga länder skall frångå US dollar.
Ja, jag sa sa ju att Kina är det enda som landet som har något att komma med.
Det var underförstått att det var det enda landet i BRICS som åsyftades. Jag menar ju självklart inte "det enda landet i världen".

När då? Är det bestämt att de ska göra det "någon gång i framtiden"?

Och Japan ska alltså frångå dollarn? Vad ska de handla med i stället? Yuan?

Jag tror det när jag ser det.

Det går inte att frångå dollarn så länge det inte existerar en bättre valuta, att ersätta dollarn med.
Bokstavligt talat ingenting tyder på att någon annan valuta är mer eftertraktad än dollarn, och det kommer att ta många år innan det har ändrats.
Citera
2025-05-06, 18:33
Medlem
Vissa människor som är anti-väst har tjatat om BRICS i över 15 år nu. Snart kommer BRICS sas det då, likt som nu. Ett gäng U-länder som har lite handel sinsmellan, nej det finns en anledning till att man knappt hör nått om BRICS, dom är nämligen helt obetydliga.
Citera
2025-05-06, 22:09
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Trumps dåraktiga politik är bara en historisk parentes, och det är kineserna fullt medvetna om.
De vet att det kommer att vara business as usual om mindre än 4 år.

Det är framför allt USA som skjuter sig i foten, och kinesisk industri som (tillfälligt) kommer behöva kompensera med andra marknader.
Det kommer inte att leda till att Kina bryter med hela västvärlden. Snarare så kommer de satsa mer på övriga marknaden i västvärlden utöver USA, som fortfarande vill fortsätta handla och göra affärer med Kina.

Men låt oss säga att Kina "går sin egen väg" (lycka till!) och satsar på att bli tredje världens industrination, i syfte att skada västvärlden, eftersom vi "inte klarar oss utan Kina".
Det är helt enkelt inte sant. Kina har monopol på jordartmetallerna för att de är de enda som vill bryta dessa mineraler för så lite pengar som de gör.

Dessa mineraler finns överallt, inklusive här i Sverige. Vi har enorma fyndigheter men det är förödande för miljön att bryta mineralerna och vi kan inte göra det lika billigt som kineserna eftersom de skiter i miljön.
Men om Kina vägrade att sälja mineralerna så skulle vi självklart bryta våra egna mineraler.

Kina har ett teknologiskt och kunskapsmässigt försprång som kommer ta ett decennium att komma ikapp om västländer försöker sig på att ge sig in i branchen till stora ekonomiska kostnader. Enklast och mest rationella är att fortsätta idka handel med kineserna på en marknad de globalt dominerar, man biter inte den hand som föder en som det heter.
Citera
2025-05-07, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Vissa människor som är anti-väst har tjatat om BRICS i över 15 år nu. Snart kommer BRICS sas det då, likt som nu. Ett gäng U-länder som har lite handel sinsmellan, nej det finns en anledning till att man knappt hör nått om BRICS, dom är nämligen helt obetydliga.
De sitter ju med all produktion till västvärlden, de har den största befolkningen, de har alla mineraler och tillgångar vi i väst desperat nu behöver.. HUR kan man säga att det inte betyder något? OM de nu också dumpar amerikanska statspapper och frångår SWIFT där usa förlorar trillioner i revenue, är det obetydligt?
Handeln från Kina till närliggande länder har ökat 100% sedan 2019.
Vi får se vi får se... Jag tucker att det är HÖGST märkligt att vara så arrogant. Men det är vi ju kända för ute i världen...
Citera
2025-05-08, 12:26
Medlem
Citat:
BRICS-Ländernas framfart med ekonomiska pakter emellan sig samt ASEAN ländernas senaste överenskommelse Okt 2024 att distansera sig från US-Dollarn samt Undvika affärer genom IMF och World Bank.

De värsta ljugmedierna, som jag känner till, är ju Fox och Truth social... (Och kanske X, som jag aldrig kollar utom om någon länkar dit.)

Kommer inte ihåg var men det stod någonstans att BRICS och flera småländer i centralAsien skippar usdollarn i handeln mellan sig själva, men där stod det inget om ASEAN (som är länder i SOasien).
Citera
2025-05-08, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
De värsta ljugmedierna, som jag känner till, är ju Fox och Truth social... (Och kanske X, som jag aldrig kollar utom om någon länkar dit.)

Kommer inte ihåg var men det stod någonstans att BRICS och flera småländer i centralAsien skippar usdollarn i handeln mellan sig själva, men där stod det inget om ASEAN (som är länder i SOasien).
Aseanländerna är just nu:
Brunei
Cambodja
Indonesien
Laos
Malaysia
Burma
Filipinerna
Singapore
Thailand
Vietnam

Småländer... Vad tror du handeln är värd emellan Indonesien-Malaysia och Kina?
OM nu USA och Väst beter sig arrogant mot Kina, dvs försöker läxa upp dem i demokrati och värderingar... Detta resulterar i handelsstopp från Kinas vägnar.
Deras nya trade deal att skippa dollarn innefattar också Saudi bland andra.Ytterligare 5 länder i mellanöstern, (oljeproducerande och tidigare knutna till Dollar och Swift), skippar USA´s dikterande.
Kina med Brics satsar på trade i närområdet istället, Regional Crossborder trade.

Med västvärldens arrogans och högfärdighet kan jag hoppas att det skiter sig rejält för alla uppstoppade "ledare" i Väst.
Citera
2025-05-08, 20:41
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Aseanländerna är just nu:
Brunei
Cambodja
Indonesien
Laos
Malaysia
Burma
Filipinerna
Singapore
Thailand
Vietnam

Småländer... Vad tror du handeln är värd emellan Indonesien-Malaysia och Kina?
OM nu USA och Väst beter sig arrogant mot Kina, dvs försöker läxa upp dem i demokrati och värderingar... Detta resulterar i handelsstopp från Kinas vägnar.
Deras nya trade deal att skippa dollarn innefattar också Saudi bland andra.Ytterligare 5 länder i mellanöstern, (oljeproducerande och tidigare knutna till Dollar och Swift), skippar USA´s dikterande.
Kina med Brics satsar på trade i närområdet istället, Regional Crossborder trade.

Med västvärldens arrogans och högfärdighet kan jag hoppas att det skiter sig rejält för alla uppstoppade "ledare" i Väst.
Den jag läste listade en bunt småländer i CENTRALasien typ Tadjikistan.

Jag tror snarare Kina vill ÖKA samarbetet med EU efter att USA började djävlas.
Kinas enskilda genomgång av beställningar på jordartsmetaller tror jag är mest för att stoppa att USA får dem på omvägar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in