• 1
  • 2
2025-05-07, 11:27
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Knappast alls! AI verktyg kan användas för att tvätta manus och slipa av språkliga oformligheter. På det sättet blir det mindre jobb för förlagets lektörer.
Men ett förlag vill se något nytt och någorlunda originellt. Det må gälla romaner, kokböcker eller barnkrim.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vi har ju ännu inte sett några AI-verktyg som specifikt tränats för litteratur. Men eftersom det skulle vara mycket lätt att göra, så kommer det att göras.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Jag har diskuterat/argumenterat en del med Chatgpt och redan idag upplevs den tjänsten som betydligt intelligentare och mer resonerande än cirka 99,9 procent av alla människor som jag möter online eller offline. Det kommer nog bara ta några år innan AI-skapad litteratur objektivt bör anses överlägsen människoskapad ditto. Sedan kommer det alltid finnas människor som kommer rynka på näsan åt allt skapat av AI precis som det idag existerar människor som rynkar på näsan åt allt från konserveringsmedel till elektricitet eller användning av GPS.

Jag har bara använt gemini, men flera gånger nu har jag suttit och småpratat med den, en rolig idé eller en tankeställning har kommit och helt plötsligt har det gått två timmar och jag har ett 20 sidor långt uppslag på den idén. Gemini är väldigt uppmuntrande, svarar extremt snabbt på frågor eller funderingar, fungerar ypperligt som bollplank. Den kommer själv med förslag på hur den idén kan fungera. Det är dock väldigt lätt att ursprungsideen går förlorad, men Man kan säga åt den exakt hur mycket man vill att den ska komma med förslag med. Den kan även se om det redan finns böcker med liknande handling.

Nu menar jag inte att man låter AI skriva hela boken, utan att man använder den för att konkretisera och ger mer substans åt et koncept, som en medhjälpare. Den kan också fungera som editör såklart.

Det hade varit extremt kul att sätta sig en månad och försöka skriva en bok på detta sättet.

Sen om man verkligen vill djupdyka i AI och go all in, så kan man be den analysera världens böcker och sen ändra sin text så att den är skriven på ett sätt som tilltalar så många som möjligt.

Det finns redan nu "artister" som gör musik med ai och lägger ut hundratals låtar på Spotify.

Det tråkiga är att den inte kommer ihåg från en session till en annan, men det kommer snart. Tekniken är så nu att man göra en kortfilm på detta sättet också. Det finns inget som hindrar en längre, the gatekeepers are no more! Jag tycker det är både spännande och oroväckande.
Citera
2025-05-13, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Har det öppnat upp möjligheter för er, eller ser ni det som att det nu blir ännu svårare att slå sig in och bli publicerad? Att synas i massan? Har det översköljts av ai hjälpta/genererad litteratur som faktiskt är läsvärd?

Jag kommer från bildsidan, och vi ser det ju varje dag, folk som inte kan rita ett streck som laddar upp de mest fascinerande bilderna och rörliga klippen, och även om det tar emot så måste man erkänna att det kan bli väldigt intressant, Samtidigt som en stackars illustratör som kämpar för att bli bättre inte kan mäta sig med vad som kan genereras på ett ögonblick.

Tänkte höra hur ni ser på det inom lit världen?

Det är/blir som i musikbranschen. Blir mycket lättare att få fram proffsigt resultat. På samma gång blir det mycket lättare för alla andra att göra detsamma. Så man blir kvar på ruta ett... Hur ska man lyckas sprida sitt alster? Men jag föredrar följa med strömmen och hoppar på AI. Alternativet finns inte.
Citera
2025-05-13, 15:54
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Det är/blir som i musikbranschen. Blir mycket lättare att få fram proffsigt resultat. På samma gång blir det mycket lättare för alla andra att göra detsamma. Så man blir kvar på ruta ett... Hur ska man lyckas sprida sitt alster? Men jag föredrar följa med strömmen och hoppar på AI. Alternativet finns inte.

Precis,hur syns man bland alla andra,när resultaten kan bli så bra?
Citera
2025-05-21, 06:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
Du är välkommen att producera ett exempel på denna "läsvärda literatur". Såvitt jag ser det är AI en glorifierad googlesökning som inte producerar något över huvud taget. Sannolikt en ploj av Wall Street valar som vill tjänga pengar.
Jag vill också gärna se exempel på AI-generad litteratur. Jag tänker mig att det är ett kombinat av tidigare skapad litteratur - inte särskilt intressant eller bra tänker jag.

Vidare tänker jag att de bolag som generar detta omtugg inte har upphovsrättsligt betalat för den litteratur de har läst in och faktiskt, på ett fraktionärt sätt, kopierar.

Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det kanske är din fråga, men inte min just i det här
Kreatörer använder sig av en mängd olika verktyg för att skapa sina verk.

Min fråga är hur det påverkar författares chanser att bli publicerade.
Det finns flera frågor i detta ämne.

I anslutning till din fråga är jag intresserad av om läsare är villiga att betala för AI-generad text/böcker.
Senast redigerad av Madagascar 2025-05-21 kl. 06:24.
Citera
2025-07-03, 16:37
Medlem
Det är lite lustigt det skulle kännas mer ok att läsa en AI faktabok som är granskad av en människa, än en berättande text i prosaform om händelser och människor.

Men att ha någon AI som hjälp när man skriver är ju inte konstigare än att slå upp ord, läsa en faktabok för att hitta hur något går till, fråga en kompis, fråga pappa eller ta tips som man får från testläsare, eller att förlaget har synpunkter.

Att ha AI att skriva en bok åt sig känns inte roligt, varken för läsaren och författaren. Läsare har ju favoritförfattare ibland för att de bor i Klippiga bergen med sin familj på tolv. Man känner att det här är en människa som känt det den berättar om.

Det roliga i det är att rymdresor kan ge samma effekt.

Det kommer väl roliga experiment där 100 personer får läsa tio böcker och skriva ner med egna 200 ord och ge betyg 1-100 på böckerna. Det ser jag fram emot. Och gärna då hur de kände efteråt när de fick veta vilka människor har skrivit och vilka är AI-producerade.
Citera
2025-07-03, 21:04
Medlem
Flera kritiker har redan börjat låta AI skriva deras recensioner. Jag förstår inte varför tidningarna fortsätter att betala fullpris för dessa artiklar.
Citera
2025-07-04, 11:53
Medlem
The Nerdy Novelists har i lite mer än 2 år drivit en Youtubekanal på temat att skriva med hjälp av AI. På senare tid är det mycket fokus på att ragga kunder till hans onlineklass på temat, men vill man få en inblick i hur AI redan nu påverkar skrivande så kan det hjälpa.

Framförallt en av hans senaste videor, https://www.youtube.com/watch?v=We_QOxNs0bw , visar hur det redan nu går att få AI att spotta ut en bok på en halvtimme. Knappast något mästerverk och som han själv säger, det finns en del mindre problem som behöver redigeras. Men med en process med mer aktiv styrning går det nog att få fram en hyfsad bok.

Själv skulle jag nog inte vilja läsa det, men det skiljer sig inte så mycket från de som redan nu massproducerar deckare, feelgood och romance genom att i princip skriva efter en mall.
Citera
2025-09-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vi har ju ännu inte sett några AI-verktyg som specifikt tränats för litteratur. Men eftersom det skulle vara mycket lätt att göra, så kommer det att göras.

Detta tror jag på.

Om AI kan skriva en fortsättning på en känd bok, så kan den ta del av ALL litteratur som skrivits av människor under 100 år, och justera den efter mina premisser. 10 gånger på en timme.

Dvs allt bra som vi gjort, kan formas till en hel bok, på 300 sidor, och justeras tills det passar.

Vi (AI) kan ju skriva våra egna favorit-böcker.

Känns lite som att alla kämpar, och gör sitt bästa, och AI står vid mållinjen, tar över och vinner.

Text är ju det som får ge sig först.

Sedan bilder, musik, film, sedan spel.
Senast redigerad av Ihantala 2025-09-02 kl. 20:26.
Citera
2025-09-09, 07:12
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihantala
Detta tror jag på.

Om AI kan skriva en fortsättning på en känd bok, så kan den ta del av ALL litteratur som skrivits av människor under 100 år, och justera den efter mina premisser. 10 gånger på en timme.

Dvs allt bra som vi gjort, kan formas till en hel bok, på 300 sidor, och justeras tills det passar.

Vi (AI) kan ju skriva våra egna favorit-böcker.

Känns lite som att alla kämpar, och gör sitt bästa, och AI står vid mållinjen, tar över och vinner.

Text är ju det som får ge sig först.

Sedan bilder, musik, film, sedan spel.

Det är galet, om 10 år kanske det är kutym att man gör sina egna böcker, filmer serier och musik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in