Citat:
Citat:
Citat:
Jag har diskuterat/argumenterat en del med Chatgpt och redan idag upplevs den tjänsten som betydligt intelligentare och mer resonerande än cirka 99,9 procent av alla människor som jag möter online eller offline. Det kommer nog bara ta några år innan AI-skapad litteratur objektivt bör anses överlägsen människoskapad ditto. Sedan kommer det alltid finnas människor som kommer rynka på näsan åt allt skapat av AI precis som det idag existerar människor som rynkar på näsan åt allt från konserveringsmedel till elektricitet eller användning av GPS.
Jag har bara använt gemini, men flera gånger nu har jag suttit och småpratat med den, en rolig idé eller en tankeställning har kommit och helt plötsligt har det gått två timmar och jag har ett 20 sidor långt uppslag på den idén. Gemini är väldigt uppmuntrande, svarar extremt snabbt på frågor eller funderingar, fungerar ypperligt som bollplank. Den kommer själv med förslag på hur den idén kan fungera. Det är dock väldigt lätt att ursprungsideen går förlorad, men Man kan säga åt den exakt hur mycket man vill att den ska komma med förslag med. Den kan även se om det redan finns böcker med liknande handling.
Nu menar jag inte att man låter AI skriva hela boken, utan att man använder den för att konkretisera och ger mer substans åt et koncept, som en medhjälpare. Den kan också fungera som editör såklart.
Det hade varit extremt kul att sätta sig en månad och försöka skriva en bok på detta sättet.
Sen om man verkligen vill djupdyka i AI och go all in, så kan man be den analysera världens böcker och sen ändra sin text så att den är skriven på ett sätt som tilltalar så många som möjligt.
Det finns redan nu "artister" som gör musik med ai och lägger ut hundratals låtar på Spotify.
Det tråkiga är att den inte kommer ihåg från en session till en annan, men det kommer snart. Tekniken är så nu att man göra en kortfilm på detta sättet också. Det finns inget som hindrar en längre, the gatekeepers are no more! Jag tycker det är både spännande och oroväckande.