Citat:
Ursprungligen postat av
Gjuteriet
Nu är inte jag författare så jag borde kanske inte svara i den här tråden alls, men tänkte bara komma med ett litet inlägg.
Jag skulle tro att författare och andra skapare av kultur står inför en besvärlig tid nu när AI-genererat material håller på att etablera sig på marknaden. Det är fortfarande relativt nytt, intressant och i många avseenden häpnadsväckande. Men hur länge håller det?
Precis som man sedan länge har tillskrivit produkter som är "handgjorda" ett visst värde som överstiger det som är massproducerat i fabrik, så tror jag att man kommer tänka likadant gällande kultur. Man kommer nog uppskatta en text eller bild, exempelvis, som man vet är gjord av en mänsklig hand eller ett mänskligt intellekt. Det gäller bara att ta sig igenom den här övergångsperioden, sedan tror jag att det blir lättare igen.
Detta är jag inte på något sätt ensam om att tro, så jag kommer inte med någon unik insikt här, men det är värt att komma ihåg när det känns digert!
Med teknik och redigering kommer ju ai genererad tex and I princip bli omöjlig att skilja från traditionell. En tavla som är målad för hand kommer alltid ha ett värde, eftersom den är unik. Det är en annan sak för digitala kreatörer, men det finns ingen motsvarighet till en handmålad tavla i den litterära världen.
Nu menar jag inte att man lämnar in en ai genererad text direkt, författaren måste ju såklart redigera den, rätta fel, komma med sina egna idéer.
Jag vet inte om du själv försökt, men om du kommer med ett uppslag till en bok och matar in den i tex chatgpt eller gemini, så har du helt plötsligt väldigt snabbt fått väldigt bra info och feedback som det skulle ta dig dagar att komma fram till. De är väldigt uppmuntrande bollplank, kan snabbt söka upp information åt dig som stärker eller försvagar din ursprungliga premiss.
Jag tänkte mest på att förlagen numera säkerligen översköljs av manus från ambitiösa amatörförfattare som tagit hjälp av AI och hur kan en "legitim" författare som också vill bli publicerad undvika att sköljas bort i denna AI hjälpta tsunami som slår mot förläggares portar