2025-05-06, 15:56
Medlem
Det är surt att hamna hos kronofogden med en skuld på 400.000 kr. Även om man betalar 10.000 kr i månaden så blir det nästan 4 år.

10.000 kr i månaden för någon som halvtidsarbetar fungerar inte. Om man är sjuk eller inte hittar ett jobb så tar det lång tid bli av med lånet.

Det som är fördelen med kronofogden är att om man jobbar och samarbetar med dem så är de på din sida. Många är rädda för kronofogden för de är hårda, ja hårda, men inte som gängkriminella som skjuter dig i benen eller spränger din port om du inte betalar tillbaka i tid.

Men problemet är att man måste leva väldigt fattigt. Bli av med sina andra utgifter. Enda fördelen av att arbeta extra är just att man förkortar tiden till lånet är borta och det gör såklart alla som är friska och kan arbeta. Trots allt, arbete är ändå rätt kul för de flesta.

Iallafall, i TS fall så känns det som att han är en av de som ramlat igenom det berömda svenska skyddsnätet, att välfärden inte fungerar. Att ens hamna i en såpass skuldsatt situation för att man blev arbetslös. Där finns så många skydd, a-kassa, socialbidrag, sjukförsäkring etc etc etc och man ska bara inte hamna i den här situationen att landa hos kronofogden.

Samtidigt är det också nåt fel om man ens kan fråga sig, kan jag bara skita i alltihopa och sluta arbeta? Samhället försörjer mig ändå.

Världen är lite knas ändå.
Citera
2025-05-06, 16:14
Medlem
SnutteFia03s avatar
Det är väl bra att bli skuldfri så snabbt som möjligt?

Sen är ju inte alternativet bättre direkt. Prioritera annat? Vadå, som att leva på existensminimum längre än vad du egentligen hade behövt? Låter absurt faktiskt.
Senast redigerad av SnutteFia03 2025-05-06 kl. 16:18.
Citera
2025-05-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Då misstolkade jag ditt påstående att "Kronofogden är en jävla skitmyndighet som bidrar till att skuldsätta folk istället för att hjälpa dom bli av med skulder".

Vore intressant att höra hur du argumenterar för att Kronofogden bidrar till att skuldsätta folk? Dom lånar inte ut pengar och dom tar ingen ränta, dom är snarare väldigt generösa med avbetalningsplaner och hjälp att få fram tillgångar, men det är ändå deras fel att folk är skuldsatta?
Jag förstår inte resonemanget, utveckla gärna.

Inte samma som att jag tror dom tar ränta.

Dessutom skrev jag lång förklaring i inlägget om varför dom är skit och uppmuntrar till att varför skuldsatta stannar skuldsatta.
Senast redigerad av ProGBG 2025-05-06 kl. 16:42.
Citera
2025-05-06, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Funderar på om det är värt att arbeta som
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Känns som man likaväl kan prioritera viktigare saker i sitt liv
Nej det är inte värt att slita ut kroppen för existensminimum. Ansök om skuldsanering först.
Jag var i samma sits, men gav upp jobbet pga att det inte var värt det, sedan fick jag skuldsanering, och när skulderna var borta sökte jag nytt.
Med 400k i skuld kommer förmodligen din skulde inte ens minska, utan du kommer bara betala av räntor
Citera
2025-05-06, 16:50
Medlem
Räkna på det själv. Allt beror ju på dina egna förutsättningar. Om det är helt omöjligt, nej då hade jag personligen inte accepterat det.
Citera
2025-05-06, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Inte samma som att jag tror dom tar ränta.

Som jag sa, jag misstolkade ditt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Dessutom skrev jag lång förklaring i inlägget om varför dom är skit och uppmuntrar till att varför skuldsatta stannar skuldsatta.

Nej. Du skrev ett ganska långt utlägg om att folk som har skulder måste betala dom och tonen i ditt inlägg får det att låta som att du inte gillar det, men ingenstans förklarar du varför Kronofogden är skit och bidrar till att folk blir skuldsatta eller fortsätter vara skuldsatta.

Men vi gör det enkelt här. Verkligen ser ut så här:
- Folk drar på sig skulder. Här är Kronofogden på intet sätt inblandade.
- Folk vägrar betala sina skulder. Återigen, Kronofogden är inte alls inblandad.
- Borgenären vill ha tillbaks sina pengar och skickar påminnelser eller använder sig av inkassotjänster. Fortfarande ingen som helst Kronofogde inblandad.
- Borgenären ger upp och vänder sig till Kronofogden för att få hjälp. Kronofogden försöker då få in pengarna från den skuldsatta, ofta genom att erbjuda avbetalningsplaner och liknande.

På vilket sätt bidrar Kronofogden till att folk blir skuldsatta?
Var i detta anser du att Kronofogden gör fel, vad skulle dom kunna göra bättre?
Citera
2025-05-06, 17:09
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
inhyrd svetsare inom industrin när man är skuldsatt med över 400.000kr hoss kronofogden?

Tänker man sliter ut sig i onödan dels med en osäker anställning samt dels då man ändå inte vad jag antar får behålla mer än existensminimum av lönen man får ändå?

Jobba svart istället.
Citera
2025-05-06, 17:11
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Som jag sa, jag misstolkade ditt påstående.

Nej. Du skrev ett ganska långt utlägg om att folk som har skulder måste betala dom och tonen i ditt inlägg får det att låta som att du inte gillar det, men ingenstans förklarar du varför Kronofogden är skit och bidrar till att folk blir skuldsatta eller fortsätter vara skuldsatta.

Men vi gör det enkelt här. Verkligen ser ut så här:
- Folk drar på sig skulder. Här är Kronofogden på intet sätt inblandade.
- Folk vägrar betala sina skulder. Återigen, Kronofogden är inte alls inblandad.
- Borgenären vill ha tillbaks sina pengar och skickar påminnelser eller använder sig av inkassotjänster. Fortfarande ingen som helst Kronofogde inblandad.
- Borgenären ger upp och vänder sig till Kronofogden för att få hjälp. Kronofogden försöker då få in pengarna från den skuldsatta, ofta genom att erbjuda avbetalningsplaner och liknande.

På vilket sätt bidrar Kronofogden till att folk blir skuldsatta?
Var i detta anser du att Kronofogden gör fel, vad skulle dom kunna göra bättre?

Kontakta den du är skyldig pengar

"Kronofogden försöker då få in pengarna från den skuldsatta, ofta genom att erbjuda avbetalningsplaner och liknande."

Kronofogden erbjuder inga avbetalningsplaner.

Från kronofogdens hemsida:

"Du kan kontakta den du är skyldig pengar (sökanden) för att be om en avbetalningsplan, även om kravet har gått vidare till oss. Går sökanden med på det, kan hen ta tillbaka kravet hos oss. Då avslutar vi målet och kravet blir inte registrerat som en skuld hos oss."

https://kronofogden.se/rad-och-stod/...skyldig-pengar
Senast redigerad av trottwell 2025-05-06 kl. 17:32.
Citera
2025-05-06, 17:13
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Krediter och lån
Har två barn födda -15 & -20 och ensamstående
Har epilepsi & adhd
Från och med 1 januari 2025 har Kronofogden fastställt följande normalbelopp för existensminimum:
Ensamstående vuxen: 6 186 kr per månad
Kostnader du kan få tillägg för​
Underhållsbidrag som du betalar direkt till den andra föräldern eller till barnet om det är över 18 år.

Ser ut som att du får behålla 6 186 kr per månad
om du fixar tillägg för undrhållsbidrag.

Så speciellt svårt är det inte att klara sig på det i några år.

Citat:
Vilka viktiga saker har du råd med på existensminimum?
Citera
2025-05-06, 17:19
Medlem
Citat:

Man gör det för den Goda sakens skull som man brukar säga.

Har du några fler fundering får du sluta jobbet och ta en öl.
Citera
2025-05-06, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Kronofogden försöker då få in pengarna från den skuldsatta, ofta genom att erbjuda avbetalningsplaner och liknande."

Kronofogden erbjuder inga avbetalningsplaner.

Från kronofogdens hemsida:

"Du kan kontakta den du är skyldig pengar (sökanden) för att be om en avbetalningsplan, även om kravet har gått vidare till oss. Går sökanden med på det, kan hen ta tillbaka kravet hos oss. Då avslutar vi målet och kravet blir inte registrerat som en skuld hos oss."

https://kronofogden.se/rad-och-stod/...skyldig-pengar

Så länge borgenären äger skulden är det givetvis upp till den skuldsatta och borgenären att förhandla om avbetalning.
På dom skulder som Kronofogden äger så erbjuder dom i regel alltid avbetalningar.

"Lagen om indrivning av statliga fordringar reglerar om vi kan bevilja uppskov med betalning av allmänna skulder. Det är svårt att nå upp till kraven, vilket gör att vi sällan kan bevilja uppskov. Men om vi beviljar uppskov kombinerar vi det normalt sett med en avbetalningsplan."

https://kronofogden.se/nagon-har-ett...ch-avbetalning
Citera
2025-05-06, 17:37
Medlem
Citat:

Du kanske ska prioritera att inte vara en FITTA som inte tar ansvar! Va nu en man och betala av dina skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in