Citat:
Ursprungligen postat av
Carl-Ann von s
Får ta 4 st 1 mg:are per dygn av vården. Får ta två åt gången om jag så vill. Förutom det så får jag två 7,5 mg:are imovane och 5mg stilnoct till natten. Även concerta på morgonen och förut hade jag 300 mg Heminivrin till nattblandningen men det slutade jag med. Men, ja. Temesta löser det mesta.
Hur tycker du att Temesta står sig i förhållande till Xanor?
Min enda erfarenhet av Temesta är att jag under en period på 3-4 veckor när jag var inlagd stod på 4 mg/dag. 1 mg morgon, lunch, middag, kväll. Sedan kom den ordinarie avdelningsläkaren tillbaka från semestern och sa typ: ''Å nej, Temestan måste vi ta bort med en gång. Den är
väldigt beroendeframkallande.'' Så h*n trappade ut Temestan genom att ersätta varje mg Lorazepam med 5 mg Diazepam under en period på ca 7 dagar, tills jag stod på 20 (5 mgx4) mg Diazepam/dag och därifrån trappades jag ner till 5 mgx2 Diazepam, vilket är vad jag fick med mig på recept när jag blev utskriven. Jag tyckte inte att Temesta var någonting särskilt, ärligt talat. Men å andra sidan var jag i så dåligt skick när jag kom in att få mediciner överhuvudtaget bet på mig just då.
Nu har jag Xanor (Alprazolam) på recept. Får enligt ordination ta 1 mgx2/dag och min läkare har sagt att det är okej om jag knaprar Xanor dagligen som långtidsbehandling, förutsatt att jag inte överskrider ordination. Jag håller mig dock till en vid behovs-konsumtion och överskrider sällan 1 mg/dag, vilket är hälften av min ordinerade maxdos/dygn.
Personligen skulle jag inte vilja ha någon annan bensodiazepin på recept än Alprazolam. Det är den enda som verkligen har fungerat för mig och då är mina tidigare erfarenheter Oxazepam, Diazepam, Lorazepam och Klonazepam. Det intryck, som jag har fått av Temesta, är att många läkare betraktar den som snäppet värre än Xanor och att just Temesta är den bensodiazepin som skrivs ut mest sällan/är svårast att få utskriven inom öppenvårdspsykiatrin.