• 1
  • 2
2025-05-05, 20:49
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Så är det. En liberal demokrati är inte mer demokratisk än en kommunistisk demokrati och alla partier från höger till vänster försvarar den. Man har definierat demokrati som liberal. Men en demokrati i sig, ska vara opolitisk. Ideologierna ska kunna verka inom demokratin men inte bestämma vad man ska få tycka och vilka åsikter man ska ha.

Lustigt nog är det en liberal idé att demokratin ska vara opolitisk, men man agerar tvärtom idag. I Sverige kan man faktiskt störta den än, men makten har greppet om åsikterna. Den liberala demokratin är illiberal.

EU däremot, är en liberal diktatur som styrs utanför demokratins kontroll.

Exakt där landar något centralt. Vi är så vana vid att likställa “politik” med “makt” att vi glömmer att demokratins ursprungliga idé handlade om att ge folket inflytande – inte att låta ideologier definiera vad som får sägas, tyckas eller tänkas.

Och som du säger: att det sägs vara en liberal idé att demokratin ska vara opolitisk – men att man i praktiken gör den alltmer ideologiskt smal – det är inte ironiskt, det är symptomatiskt.

Det som sker nu liknar inte en demokratis evolution, utan en förvaltad version av den. Och visst – Sverige kan kanske “störtas än”, men vilket Sverige? Är det inte redan sålt? Strandskydd, sjukvård, elnät, bankväsen, ja till och med opinionen är ju på avbetalning.

Men ändå – visst känns det som om något håller på att brista? Som om fler börjar ana att det här kanske är de sista dagarna av illusionen. Och mitt i all cynism, mitt i allt kontrollbehov och alla självsanerande system, kanske det är just därför det händer nu. Kanske är det precis så här en frälsning börjar – inte med en smäll, utan med människor som hittar varandra i sprickorna.
Citera
2025-05-05, 21:13
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium

Sverige är en "Liberal Demokrati" och detta innebär att endast vissa partier med viss ideologisk profil tillåts att delta på den politiska arenan. I praktiken betyder detta att liberal demokrati inte är demokrati i demokratibegreppets egentliga betydelse.

Hur funkar det? Alltså att bara vissa partier tillåts ställa upp i val, av vem, hur?

Länken du skickade var en text om definitionen av termen demokrati, och varför termen "liberal demokrati" inte var så toppen. Nu skummade jag bara snabbt visserligen från abstrakt till avslut - men hajjar inte hur den förklarar eller direkt funkar bra i samklang med vad du säger.
Citera
2025-05-05, 21:13
Medlem
Citat:
Jag får villigt erkänna att jag missat det uppenbara.....

Sveriges förvandling till något som allt mer påminner om en totalitär stat med övervakning, censur, oproportionerliga straff, nepotism, korruption inom stat och kommuner, yrkesförbud, rasbetingat förtryck och asymmetrisk behandling av olika folkgrupper inom ramen för staten och kommuners verksamhet, statsskyddade monopol och oligopol, osv. Upp till detta finns olika sanktioner och straff för att få folk att lyda och underordna sig staten och kapitalet samt därmed dess numera öppet allierade och förlängda arm banksektorn.

Händelseförloppet som accentuerats och accelererats på 2000-talet borde inte undgått någon?

Det är samtidigt märkligt att företeelser som svenska staten genom såväl lag och påbud som sina propagandakanaler framförs som felaktiga och "odemokratiska" när det påstått förkastliga inträffar i länder som Kina, Iran, Turkiet eller varför inte den svenska regimens nuvarande favorithatobjekt Ryssland eller kanske Afghanistan, fördöms.

När exakt samma metoder som nyss fördömdes då dom påstås ske i ovanstående sk. "skurkstater" eller "autokratier" istället används av den svenska regimen så är det plötsligt lovvärt och nödvändigt för att "försvara demokratin"

Det mesta av mina ovanstående observationer verkar dubbelbottnade eller lögnaktiga.

Nu till det som jag med skammens rodnad får medge att jag helt missat:

Sverige är en "liberal demokrati" dvs. Sverige är ingen demokrati !!!

Jag har i åratal debatterat såväl på Flashback som i andra sammanhang med utgångspunkten av att Sverige är en demokrati och där demokratibegreppet i sig är förutsättningslöst och inte innehåller någon speciell politisk inriktning.

Men rakt under näsan finns förklaringen: Sverige är en "Liberal Demokrati" och detta innebär att endast vissa partier med viss ideologisk profil tillåts att delta på den politiska arenan. I praktiken betyder detta att liberal demokrati inte är demokrati i demokratibegreppets egentliga betydelse.

Det är denna "Liberala demokrati" som gör att Sverige i praktiken är en enpartistat där väljarna endast tillåts att välja mellan likartade partier och att endast vissa åsikter är godkända i det offentliga rummet.

Detta är ett falsifierande av demokratibegreppet om man (som jag) felaktigt har satt liberal Demokrati = demokrati.

Är det fler som har gjort samma misstag som jag, beträffande den liberala demokratin och dess egentliga innehåll ?

Personligen säger jag "Fine då vet vi" Sverige är ingen demokrati !
Hur förhåller sig flashbacks användare till detta konstaterande ?

Om ni misstror mina personliga observationer ovan, läs gärna denna artikel som underlag för en diskussion om ämnet:

Mats Lundström "Demokrati liberal och illiberal"
https://journals.lub.lu.se/st/articl...30/20996/58505

Du har rätt. Makthavarna har gradvis ändrat på innebörden av ordet "demokrati" och det betyder nu något annat än tidigare.

Det handlar inte längre om att landet skall styras i enlighet med majoritetens vilja. Tvärtom. Minoriteterna skall "skyddas" mot majoriteten.

Ibland är de tydliga med vad de håller på med. När de till exempel kallar sin politik för "Den enda vägens politik". Eller när de påstår att just deras politik inte är politik.

"Prideflaggan är inte politisk! Den är en självklarhet!" och liknande.

Om man t.ex. anser att Ryssland har rätt i konflikten med Ukraina eller att abort är mord eller att kvinnor inte bör vara präster - hur blir man då behandlad i den offentliga debatten i Sverige? Tillåts man delta på lika villkor?

Nej knappast. Och listan på "förbjudna" åsikter kan göras mycket längre. "Klimatförnkare", "rasister", "homofober"...

I de anglosaxiska länderna har det gått längre än här. Där riskerar man numera fängelse om man vägrar kalla en transvestit för "kvinna"...Liberalismen i sin mest urspårade form är verkligen lika totalitär som de övriga totalitära lärorna,
Citera
2025-05-05, 22:08
Medlem
Sverige är en Demokratur.

Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är en demokrati, men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger eller annat godtyckligt kollektiv man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissiderande grupp riskerar att bli utsatt för politiskt våld av politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta).
Citera
2025-05-06, 04:12
Medlem
Citat:
Jag får villigt erkänna att jag missat det uppenbara.....

Sveriges förvandling till något som allt mer påminner om en totalitär stat med övervakning, censur, oproportionerliga straff, nepotism, korruption inom stat och kommuner, yrkesförbud, rasbetingat förtryck och asymmetrisk behandling av olika folkgrupper inom ramen för staten och kommuners verksamhet, statsskyddade monopol och oligopol, osv. Upp till detta finns olika sanktioner och straff för att få folk att lyda och underordna sig staten och kapitalet samt därmed dess numera öppet allierade och förlängda arm banksektorn.

Händelseförloppet som accentuerats och accelererats på 2000-talet borde inte undgått någon?

Det är samtidigt märkligt att företeelser som svenska staten genom såväl lag och påbud som sina propagandakanaler framförs som felaktiga och "odemokratiska" när det påstått förkastliga inträffar i länder som Kina, Iran, Turkiet eller varför inte den svenska regimens nuvarande favorithatobjekt Ryssland eller kanske Afghanistan, fördöms.

När exakt samma metoder som nyss fördömdes då dom påstås ske i ovanstående sk. "skurkstater" eller "autokratier" istället används av den svenska regimen så är det plötsligt lovvärt och nödvändigt för att "försvara demokratin"

Det mesta av mina ovanstående observationer verkar dubbelbottnade eller lögnaktiga.

Nu till det som jag med skammens rodnad får medge att jag helt missat:

Sverige är en "liberal demokrati" dvs. Sverige är ingen demokrati !!!

Jag har i åratal debatterat såväl på Flashback som i andra sammanhang med utgångspunkten av att Sverige är en demokrati och där demokratibegreppet i sig är förutsättningslöst och inte innehåller någon speciell politisk inriktning.

Men rakt under näsan finns förklaringen: Sverige är en "Liberal Demokrati" och detta innebär att endast vissa partier med viss ideologisk profil tillåts att delta på den politiska arenan. I praktiken betyder detta att liberal demokrati inte är demokrati i demokratibegreppets egentliga betydelse.

Det är denna "Liberala demokrati" som gör att Sverige i praktiken är en enpartistat där väljarna endast tillåts att välja mellan likartade partier och att endast vissa åsikter är godkända i det offentliga rummet.

Detta är ett falsifierande av demokratibegreppet om man (som jag) felaktigt har satt liberal Demokrati = demokrati.

Är det fler som har gjort samma misstag som jag, beträffande den liberala demokratin och dess egentliga innehåll ?

Personligen säger jag "Fine då vet vi" Sverige är ingen demokrati !
Hur förhåller sig flashbacks användare till detta konstaterande ?

Om ni misstror mina personliga observationer ovan, läs gärna denna artikel som underlag för en diskussion om ämnet:

Mats Lundström "Demokrati liberal och illiberal"
https://journals.lub.lu.se/st/articl...30/20996/58505

Liberal diktatur känns det mer som!
Vi får röra oss fritt, vi får komma och gå!
Men vi får inte göra något!
Citera
2025-05-08, 08:17
Medlem
Jag har sagt det förut men liberal demokrati är varken liberal eller demokratisk. Aristoteles ansåg att demokrati dvs folkstyre bara var möjligt i homogena länder då det krävs philia för att demokrati ska fungera. I dysfunktionella, kaosartade mångkulturella länder kan philia aldrig bildas. Liberal demokrati är "minoritetens tyranni" för att göra narr av det judiska uttrycket "majoritetens tyranni" som judar kallar riktig demokrati för, dvs ett styrelseskick där judar inte har så mycket att säga till om. Man skulle kunna kalla liberal demokrati för judisk tyranni.
Citera
2025-05-08, 14:12
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Valsystemet och statsskicket
/Moderator
Citera
2025-05-09, 16:05
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Procrastination1
Jag har sagt det förut men liberal demokrati är varken liberal eller demokratisk. Aristoteles ansåg att demokrati dvs folkstyre bara var möjligt i homogena länder då det krävs philia för att demokrati ska fungera. I dysfunktionella, kaosartade mångkulturella länder kan philia aldrig bildas. Liberal demokrati är "minoritetens tyranni" för att göra narr av det judiska uttrycket "majoritetens tyranni" som judar kallar riktig demokrati för, dvs ett styrelseskick där judar inte har så mycket att säga till om. Man skulle kunna kalla liberal demokrati för judisk tyranni.

Jag kan inte se annat än att din utökade analys av fenomenet är helt korrekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in