• 1
  • 2
2025-05-05, 11:02
Medlem
Är för nuvarande arbetslös o bor hemma hos min familj, o kommer förmodligen göra det för ett par år framåt. Min morsa är chill med det. Jag ska börja plugga eller försöka få ett jobb så fort som möjligt btw.

Det jag vill göra i framtiden, kanske om 2 år, är att skaffa en bil. En Kia ceed Sw är jag sugen på. Tror dom går för 260.000. Har tänkt ut en summa jag ska spara varje månad till kontantinsats men jag måste skaffa ett jobb först. Billån tänker jag.

Vad tycker ni man ska tjäna om man ska ta ett billån till en Kia ceed? Säg att jag tjänar 25.000 och bor hemma en osäker tid framåt. Går det? Hur går allt till? Ju mer man betalar i kontantinsats, desto bättre har jag hört. Sen månadsbetalning för de år man kommit överens om. Sen är bilen helt din. Så har jag uppfattat det.
Citera
2025-05-05, 11:09
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
Asså att köpa bil innan man skaffat eget boende är helt efterblivet, åk buss och cykla tills du har resurser för att flytta hemifrån sen kan du väl utvärdera om du faktiakt behöver en bil.

Allt Gott
Citera
2025-05-05, 11:10
Medlem
Samla ihop 70-100 tusen och casha en bil istället.
Citera
2025-05-05, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalinjenhotwarya
Asså att köpa bil innan man skaffat eget boende är helt efterblivet, åk buss och cykla tills du har resurser för att flytta hemifrån sen kan du väl utvärdera om du faktiakt behöver en bil.

Allt Gott

Jag vet ju inte när jag ska flytta hemifrån men det kan bli allt från 2 till 10 år. Det öppnar ju för stora möjligheter gällande bilköp tänker jag
Citera
2025-05-05, 11:25
Medlem
Glostrups avatar
Du har inte råd med en ny bil. Din prioritet borde vara:
1. Skaffa jobb. Plugga parallellt om du behöver.
2. Skaffa eget boende. Börja betala hyra hemma när du får jobb, och leta sedan efter en liten billig bostad så du kan flytta hemifrån.
3. Börja spara ihop en buffert.
4. Köp en begagnad bil som har låg skatt och förbrukning, om du verkligen behöver en bil.
5. Spara ihop en större buffert.

Ta inga lån förrän du har nått punkt 5.
Citera
2025-05-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du har inte råd med en ny bil. Din prioritet borde vara:
1. Skaffa jobb. Plugga parallellt om du behöver.
2. Skaffa eget boende. Börja betala hyra hemma när du får jobb, och leta sedan efter en liten billig bostad så du kan flytta hemifrån.
3. Börja spara ihop en buffert.
4. Köp en begagnad bil som har låg skatt och förbrukning, om du verkligen behöver en bil.
5. Spara ihop en större buffert.

Ta inga lån förrän du har nått punkt 5.

1. Jag ska så fort jag kan
2. Jag trivs jättebra här, o jag vill inte flytta just nu.
3. Smart!
4. Jag har alltid sagt att om man ska ha bil ska det va en sprittny. Men vi har en bil faktiskt
5. Smart
Citera
2025-05-05, 11:34
Medlem
När du bor hemma och sedan börjar jobba. Du kommer att kunna spara 80% av din nettolön. Det innebär att om du sparar 15.000 kr i månaden så har du din bil inom 2 år utan att behöva ta något lån.

Men när det gäller att ta lån är det bra att ha en historik av inkomster på åtminstone 2-3 år då de gör kreditupplysning på dig och kollar din förmåga att betala tillbaka på lånet.

Det är lite av ett moment22 om man har lite otur. Det kan ju bli så att när man får ett jobb, så behöver man en bil. Det beror på resvägar.
Citera
2025-05-05, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity

4. Jag har alltid sagt att om man ska ha bil ska det va en sprittny.

Rätt korkat "sagt"... En bil förlorar mest i värde de första åren.
Men visst, värdesätter man annat än det ekonomiska, så.
Citera
2025-05-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Rätt korkat "sagt"... En bil förlorar mest i värde de första åren.
Men visst, värdesätter man annat än det ekonomiska, så.

Kanske.. tack vare erfarenhet av begagnade bilar vi köpt så brukar jag säga så
Citera
2025-05-05, 11:45
Medlem
Citat:
Kanske.. tack vare erfarenhet av begagnade bilar vi köpt så brukar jag säga så

Well. Om man köper en 15 år gammal bil, så visst.

Köper man en 3-4-5 år gammal bil, så "brukar jag säga" att man slipper byggfelen från fabrik då föregående ägare troligen har fått dem åtgärdade, samt att man slipper den brutala värdeminskningen för en ny bil, samt att slitdelarna inte har börjat haverera än.

Har inte köpt nyare bil än 6-7 år gammal, och på dem har det tagit några år innan komponenter börjar behöva bytas.
Citera
2025-05-05, 12:01
Medlem
Du har alltså varken jobb eller bostad men planerar redan att köpa fabriksny bil? Det låter minst sagt korkat. En ny Ceed kostar inte 260k förresten.
Citera
2025-05-05, 12:12
Medlem
Citat:
1. Jag ska så fort jag kan
2. Jag trivs jättebra här, o jag vill inte flytta just nu.
3. Smart!
4. Jag har alltid sagt att om man ska ha bil ska det va en sprittny. Men vi har en bil faktiskt
5. Smart
Men då behöver du ju egentligen bara vända på ordningen. Se till att du har jobb först och en buffert, sen kan du låna och köpa bil om du vill.
Men billån är trots allt ganska dyra och för en privatperson brukar det inte spela så stor roll att köpa en lätt begagnad i stället. Dom sjunker ju fort i värde dom första åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in